Oproep!!

• Take2

Trouwens…..iets wat ik komisch vind aan Randstedelingen is dat je eeuwig en altijd hetzelfde smoesje krijgt te horen als het gaat om daar heen te gaan of om hier heen te komen. Noordelingen moeten maar naar de Randstad komen want dat het noorden is veeeeeeeel te ver weg (?!?!!).

Als het inderdaad zo ver weg is dan is de Randstad voor de noorderling ook ver weg:D

Een slechter excuus bestaat niet:)

Het maakt geen ene donder uit namelijk; qua kilometers en tijd is het allemaal hetzelfde.

• surya

hihihihi take2 leuke slimme reactie ;-)

Ik was ff aan het uittesten hoe snel jullie gingen happen om hetgeen ik schreef. Ik denk dat niet hoor, Groningen is best leuk.

Maar Groningen lijkt ver weg, omdat het zo ong na Utrecht oninteressant wordt totdat je in Groningen bent ;-)

Ik weet nog die weg met de trein, ontzettend veel rust, en opeens kon je meters ver naar de horizon kijken. Heel mooi voor de rust.

• Take2

Dat van die trein dat klopt wel. Zo ongeveer na Zwolle houdt het op. Ik verveel me een ongeluk na een dagje Amsterdam als ik in de trein zit op weg naar Groningen. Het duurt zooooo lang en het is zooooo saai. Als ik Zwolle ben gepasseerd ben ik het helemaal zat. Dan komt niemandsland…tòtdat je weer in Groningen of Leeuwarden bent:D

Die route…..zò vaak al afgelegd:(

Maarreh, de trein maakt een lange omweg. Met de auto doe je er vanuit Leeuwarden naar Amsterdam (als je een snelle rijder bent) maar een uur en een kwartiertje over(tu)

Hmmmm, voor een groot gedeelte klopt het wel dat het noorden achtergbleven gebied is qua economie. De werkloosheid is groot en goed betaalde banen zijn dun gezaaid. Daarom is er (net als in Suriname) veel ‘brain-drain’ naar de Randstad. Dat de economie hier niet zo bon ton is, is de schuld vàn politiek Den Haag èn van de noorderlingen zelf - àls er iets nieuws komt dan heeft men geen belangstelling en zodoende zijn hippe restaurants die je in Amsterdam of Rotterdam ziet binnen 6 maanden weer gesloten…..:(

Noorderlingen zijn zelf trouwens ook bang om te investeren omdat ze dit weten en zo blijft de situatie als 'ie altijd al is geweest….goed bedoelde westerlingen uit de Randstad lopen hier ook tegenaan. Jammer.

Verder is Groningen inderdaad een superleuke en relaxte stad (vind ik), Leeuwarden is ook best wel leuk maar geheel anders. Het platteland moet je echter niet komen = behalve de rust nix te doen:)

• Rob

12 januari: Groningen, een wereldstad?

Debatcentrum DwarsDiep en de Groningse Kunstraad presenteren:

GRONINGEN, EEN WERELDSTAD?

Ieder zichzelf respecterende stad of regio hoopt stiekem een beetje internationaal te zijn. Lokale bestuurders zijn zelden tevreden met een cultureel leven dat alleen de eigen bevolking entertaint, inspireert en vermaakt. En lokale kunstenaars hopen vaak op internationale erkenning ook buiten de stads- of provinciegrenzen.

Hoe zit dat in Groningen? Is Groningen een internationaal toonaangevende cultuurstad? Is dat belangrijk? Blazen Stadse en Ommelandse kunstenaars ook buiten de landsgrenzen een aardig partijtje mee? En lukt het de Groningse culturele instellingen om naast Randstedelingen ook buitenlanders naar hun exposities, voorstellingen en concerten te krijgen?

Hebben we veel aan de internationale contacten - economisch en/of cultureel? Of koesteren we het liefst onze splendid isolation? Wat schiet wie op met internationalisering? Met andere woorden: wie profiteert ervan? Is uiteindelijk – voor het geluk van de burger – een goeddraaiende stedelijke muziekschool niet veel belangrijker dan een internationaal orkest?

Als Groningen echt een internationaal toonaangevend cultureel centrum wil worden, wat zijn dan zijn sterke punten? Wat moet beter? Noorderslag en het Groninger Museum trekken (veel) mensen uit het buitenland. Moeten en kunnen andere culturele instellingen iets van hen leren?

Aanwezig bij dit debat zijn onder meer René Boomkens (hoogleraar sociale en cultuurfilosofie), Dirk Nijdam (directeur Marketing Groningen), Ola Mafaalani (creatief directeur NNT), Anneke Claus (stadsdichter) en Kees van Twist (directeur Groninger Museum). Gespreksleider is Henk Hofstra.

Dinsdag 12 januari

20.00 – 22.00 uur

Theater de Machinefabriek

Bloemstraat 38, Groningen

Toegang gratis, maar kom op tijd, want vol = vol.