Oproep!!

• ChiMei Tao

Beste allemaal,

Ben jij:

- tussen de 15 en 25 jaar;

- volg je nu een (V)MBO of HAVO-opleiding of zit je niet meer op school en is dit je hoogst afgeronde opleiding, en;

- ben jij, of is een van je ouders in Afghanistan, China, India, Iran, Irak of Pakistan geboren?

Dan kun je je nu aanmelden voor deelname aan het volgende onderzoek.

De afgelopen jaren zijn de groepen van bovenstaande afkomst een groter deel gaan uitmaken van de Nederlandse arbeidsmarkt. Van deze groepen zou ik graag willen weten wat ze bijvoorbeeld belangrijk vinden in het werk, waar ze naar vacatures zoeken en waarom ze ergens juist wel of niet graag willen werken. Dit ga ik onderzoeken aan de hand van een groepsdiscussie waarin ik je vraag naar deze zaken en je hierover met elkaar in discussie gaat. Met deze informatie maak ik een verslag en daarin vertel ik hoe een organisatie beter personeel kan werven voor deze groepen.

Deze discussie zal begin februari ’s avonds plaatsvinden in de Randstad (bij voorkeur Rotterdam of Den Haag) en zal 2 uur duren. Als vergoeding krijg je € 30,-

De definitieve data van de discussie stemmen we nog nader met je af.

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan een mail met je gegevens naar chimei@intelligence-group.nl of dennis@intelligence-group.nl of bel 010-280 90 10 en vraag naar ChiMei Tao of Dennis Timp.

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

ChiMei Tao

• Take2

There we go again…..er wonen ook Chinezen, Indiers, Afghanen elders in het land en niet alleen in de Randstad.

De groepen zijn nog behoorlijk groot ook.

Jammer dat het altijd weer gericht is op Den Haag e.o

• Rob

Beste ChiMei tao,

Ik heb een een aantal jaren geleden een kanmer verhuurd aan een tweetal Afghaanse ama's, na hun ISK opleiding.

Beiden deden vervolgopleidingen en waren opzoek naar werk.

Verder heb ik door de jaren heen regelmatig contact gehad met Turken en Marokkanen in Nederland.

En natuurlijk met Indiers in India.

Wat mij opgevallen is, is dat zij voornamelijk aan hun informatie komen via mondelinge contacten.

Zelf zeg ik vaak, “Ik heb gelezen dat …”.

Zij zeggen meestal : “Ik heb gehoord dat …”.

Een folder / brochure uit delen heeft weinig zin, ook niet in andere talen.

Een groepsdiscussie lijkt al beter, maar niet iedereen is gewend en opgegroeid om een eigen mening te geven.

Over interculturalisatie en personeelsbeleid zijn natuurlijk al tig publicaties verschenen.

Er zijn heel wat interculturele werving- en selectiebureaus in Nederland.

Rob

• Rob

Take2

Ja, hier in Groningen is veel ervaring met projecten gericht op arbeidsdeelname van “allochtonen”.

Niet alleen “hoe zoek je een baan”, maar ook “hoe zet je een zelfstandig bedrijf” op in de Nederlandse samenleving.

Veel “allochtonen” vinden op die manier hun weg in de Nederlandse samenleving.

Rob

• Take2

Rob, ik ken de stad Groningen goed en er wonen veel buitenlandse studenten en ook heel veel werkvolk uit andere landen. Overal om mij heen hoor ik daar buitenlandse talen. Het is soms net Amsterdam in het klein!

Dit onderzoek kan inderdaad gerust in zo'n omgeving als Groningen of Leeuwarden gedaan worden(tu)

• Rob

http://groningen.sp.nl/pdf/boekje%20reintegratie%2002-11-2009.pdf

http://www.multicultureelgroningen.nl/

Rob

• surya

Het lijkt me toch logisch, er wonen nog steeds de meeste mensen van andere afkomst in de Randstad, dan is het toch logisch om daar af te spreken?

Als ik hier in Rotterdam ben of in Groningen of Leeuwarden, toch wel een immens groot verschil.

En als ik nog even mag zeggen, vind ik Groningen echt een achteraf plek dat als ik er niemand ken ik me af zou vragen waarom je daar ooit heen zult gaan. O ja ze hebben er een goed museum.

• Rob

Surya,

Ja, ik ben het helemaal met je eens.

Groningen is een compleet achtergebleven gebied, ondanks alle Europese subsidies die daar ingepompt worden.

Sneeuwschuivers hebben ze hier nog nooit van gehoord.

Overbodige voorraden pekel worden niet verkocht voor geld, maar geruild tegen turf met Drenthe, ook zo'n achtergebleven gebied.

Hoe komt dat denk je?

Omdat de Randstad ons gasgebied heeft geannexeerd.

Anders waren we zo rijk als een oliestaatje.

Rob

• Take2

surya Schreef:

——————————————————-

> Het lijkt me toch logisch, er wonen nog steeds de

> meeste mensen van andere afkomst in de Randstad,

> dan is het toch logisch om daar af te spreken?

> Als ik hier in Rotterdam ben of in Groningen of

> Leeuwarden, toch wel een immens groot verschil.

>

> En als ik nog even mag zeggen, vind ik Groningen

> echt een achteraf plek dat als ik er niemand ken

> ik me af zou vragen waarom je daar ooit heen zult

> gaan. O ja ze hebben er een goed museum.

Sorry Surya, maar dat kan wel eens een vergissing zijn! Het is een achterafplek omdat de Randstad er dat van maakt door alles te richten op zichzelf…..het is beter om het eens om te draaien want hier gebeuren ook heel veel dingen maar daar wil de Randstad niet aan:(

Het is waar dat er bij jullie meer mensen van andere afkomst wonen maar in Groningen bijvoorbeeld wonen ook heel veel mensen van ethnische afkomst. En in Leeuwarden (dat niet meeteld in de ranglijst van de 10 grote steden) stikt het van de studenten, studentenverenigingen en buitenlandse studenten. Groningen hetzelfde. Enige verschil; Groningen is een Universiteitsstad en Leeuwarden is een HBO-stad.

Als het onderzoek wat ChiMei Tao studenten betreft dan is het juist een goed idee om de studerenden hier eens te onderzoeken - zeker als het gaat om het gaat om intergratie enzo. Ik ken Antillianen die voor geen goud in de Randstad willen wonen omdat het zo lekker rustig is in het noorden des lands. Dat alle buitenlanders graag in de grote steden zitten omdat het er hipper zou zijn en meer te doen klopt dus niet.

Ik vind het best jammer dat ik voor elke scheet naar Den Haag of Rotterdam moet…….

• Take2

Rob Schreef:

——————————————————-

> Surya,

>

> Ja, ik ben het helemaal met je eens.

> Groningen is een compleet achtergebleven gebied,

> ondanks alle Europese subsidies die daar ingepompt

> worden.

> Sneeuwschuivers hebben ze hier nog nooit van

> gehoord.

> Overbodige voorraden pekel worden niet verkocht

> voor geld, maar geruild tegen turf met Drenthe,

> ook zo'n achtergebleven gebied.

>

> Hoe komt dat denk je?

> Omdat de Randstad ons gasgebied heeft

> geannexeerd.

> Anders waren we zo rijk als een oliestaatje.

>

> Rob

Tsja, ik vind wel dat Rob hier een punt heeft. Lees ook mijn reactie:)