3 weken India: 23/10 t/m 14/11; TIPS?

• Ineke M

Nou ja, wil niet flauw doen, maar heb de trip naar Pushkar zo'n 18 keer gedaan. Wel eens panne gehad, maar rij het meestal in 7 uur, soms 6 of 8 uur (panne) en heb er 1 keer met dikke mist 9 uur over gedaan. Al je panne hebt op een trip van twee uur loopt het in gemiddelde km meer uit, dan op een dagrit. Met dit soort afstanden valt het vaak toch weer weg in het grote geheel. 35 km. per uur vind ik dan ook grote onzin om als uitgangspunt te nemen.

Wat ik erg fijn vind is dat de chauffeurs ook erg creatief met panne omgaan, waardoor het in de meeste gevallen niet echt erg lang duurt. (laatste keer 3 lekke banden + rep. en nog ruim binnen 8 uur in Delhi). Je kunt altijd pech hebben, maar om daar nu vanuit te gaan???

Ineke

• Rob

Ineke,

Het gaat er niet om over hoelang de trip met auto en chauffeur van Delhi naar Pushkar duurt.

Het gaat over de haalbaarheid van (te) veel willen zien in (te) korte tijd in India.

Mijn advies: ga uit van het slechtste scenario met alle mogelijke (realistische) pech.

Traffic jams, treinvertragingen, diarree.

Zandstormen, aardbevingen, overstromingen.

Dan valt India meestal wel mee.

Rob

• Rob

Tom,

Ik vind dit helemaal geen muggeziften, gewoon de realiteit.

Wat ik in je bijdrage wel mis is dat het reizen op zich door India ook/juist fantastisch is.

Voor mijzelf wel meer dan al die forten, paleizen en tempels.

Tijdens een traffic jam of een gesloten spoorwegovergang worden je stukjes kokosnoot aangeboden.

Of tijdens een stop op een treinstation krijg je door het open raam chai of iets anders aangeboden.

Onderweg kijk je je ogen uit.

Dat soort dingen maakt voor mij India fantastisch.

Rob

• Marielle

Drie weken…. dan lijkt het me inderdaad het best om gewoon in en/of rondom Rajastan te blijven, daar is al meer dan genoeg te zien/beleven. Dit reisschema ziet eruit alsof je constant onderweg bent en uiteindelijk gebroken rondreist en thuiskomt.

• Marcel

Ha allen,

Bedankt voor jullie tips/ commentaar. Wij hebben het idee gevat om de eerste week door Rajasthan met chauffeur en auto af te leggen. Daarnaast hebben we een dagje van Delhi en de andaman eilanden afgehaald. Dit maakt het naar ons idee wat relaxter en meer haalbaar.

Wij hebben enkele vragen:

- voor dag drie staat de autorit Jhunjhuni/ shekawhati - Pushkar op het programma, is ong. 190 km; hoeveel uur zal dit ongeveer met auto zijn?

- wie heeft er ervaring met de pushkar camel fair. Hotel tips?

- nog tips?

1- Vlucht en aankomst in Delhi (22.50) 2 nachten Delhi

2 - Delhi sightseeing (nader in te vullen; Red Fort, Humayun's Tomb, Jama Masjid)

3 - Vertrek Delhi naar Jhunjhunu (Jamuna Resort) 2 nachten Jhunjhunu

4 - Shekhawati district ( Jhunjhunu/Mandawa/Nawalgarh)

5 - 's ochtends vroeg naar Pushkar 2 nachten Pushkar

6 - Pushkar (Camel Fair)

7 - Naar Jaipur (bezoek aan Old City, Galta monkey temple) 1 nacht Jaipur

8 - Jaipur > (Amber >) Bharatpur (Keolada) (> Fatehpur Sikri) > Agra 1 nacht Agra

9 - Agra + nachttrein naar Varanasi (4854/ 4864 Marudhar Exp. 9.15 pm, 12 hrs) 1 nacht trein

10 - Varanasi 2 nachten Varanasi

11 - Varanasi / Sarnath

12 - Varanasi + nachttrein naar Kolkata (2334 Vibhuti Exp 6 Pm, 14 hrs) 1 nacht trein

13 - Kolkata 2 nachten Kolkata

14 - Kolkata

15 - vlucht Kolkata - Andaman 6 nachten Andaman (Port Blair en Havelock)

16 t/m 20 - Andaman eilanden

21 - vlucht Andaman - Delhi 2 (1) nachten Delhi

22 - Delhi

23 - Terugvlucht