3 weken India: 23/10 t/m 14/11; TIPS?

• Marcel

Ha allen,

23 oktober gaan wij 3 weken naar India; 2 weken rondreizen en 1 week naar de Andaman eilanden.

Idee is:

- 2 dagen Delhi

- 2 dagen Udaipur (vliegen vanaf Delhi)

- 2 dagen Pushkar (o.a. voor Camel fair) (per trein vanaf Udaipur)

- 2 dagen Agra (trein vanaf Pushkar)

- 3 dagen Varanasi (per nachttrein vanaf Agra)

- 1 dag Kolkata (per nachttrein vanaf Varanasi)

- 7 dagen Andaman eilanden (vliegen vanaf Kolkata)

- 1 dag Delhi (vliegen vanaf Andaman)

Waar ik over twijfel is of andere steden in Rajasthan niet interessanter zijn en of 7 dagen andaman te lang is.

Graag reacties en tips!

gr. Marcel

• KeesS

Tja, ik vind dat je voor 3 weken nogal een stevig reisschema hebt bedacht. Of alle treinverbindingen zo zijn zoals je schrijft weet ik niet. Moet ik even in mijn treinboekje nakijken. Van en naar Pushkar moet je in ieder geval via Ajmer (en dan met de bus/taxi vv). De Andaman eilanden ken ik niet. Maar ik zou bij 3 weken rond Delhi/Bikaner/Jaisalmer (mooie stad), Udaipur, Pushkar evt. Agra blijven. Heb je voldoende te reizen, maar ja als je perse naar een eiland/strand wilt.

• Sundri

Heftig. Ik zou het wat rustiger aan doen. B.v. Delhi, Agra, Fatehpur Sikri, Khajuraho, Varanasi, Kolkata, Andaman, Delhi. Dit is ook een druk schema, maar meer op de route. Vergeet niet dat de afstanden in India groot zijn en de reistijden lang.

• Rob

Marcel,

Ik sluit mij aan bij Kees en Sundri.

Het is best een overladen programma, veel mensen verkijken zich op de afstanden en reistijden in India.

Uiteindelijk heeft ieder z'n eigen tempo en interesses.

Mijn advies: maak een globale planning inclusief alle reistijden.

Dat geeft een beter beeld van de haalbaarheid en kun je beter een keus maken.

Zelf ben ik niet zo'n fan van nachttreinen.

Ik doe geen oog dicht en kom gebroken aan.

Mischien moet je ook rekening houden met treinvertragingen?

De Andaman eilanden ben ik nooit geweest, staan op mijn verlanglijstje.

Als je in Kolkata bent, bezoek dan de Banyan Tree in de botanische tuin.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Banyan

Echt amazing.

Rob

• Khan

Rob Schreef:

——————————————————-

>

> Zelf ben ik niet zo'n fan van nachttreinen.

> Ik doe geen oog dicht en kom gebroken aan.

> Mischien moet je ook rekening houden met

> treinvertragingen?

>

Het eerste wat ik doe na zo'n nachtelijke treinrit is een frisse douche nemen en vervolgens lekker op het bed TV gaan kijken, een tukje doen en de inwendige mens versterken (in willekeurige volgorde). :) Je moet je de “tijdwinst” die in de reisgidsen staat vermeld niet overschatten (liever helemaal niet schatten). Het is dat de meeste langeafstandsverbindingen wegens de giga afstanden en tamelijk lage snelheden een groot deel van het traject 's nachts rijden, maar anders zou ik liever niet de nachttrein nemen.

Voor afstanden afleggen over de weg geldt trouwens dat je dat ook niet mag onderschatten. Al ga je over de National Highway, je snelheid komt niet hoger dan 80 km/uur. Als je binnen India 500 kilometer in 8 - 10 uur aflegt is dat al heel mooi.

• Rob

Khan,

Ik heb inmiddels 14 jaar ervaring met auto's en National Highways in India.

Door de jaren heen zijn de wegen absoluut verbeterd.

Maar die 80 km/uur heb ik tot nu toe nog nooit gehaald.

Soms 70, op de snelweg langs Gurgaon, maar dan echt niet langer dan 10 minuten.

Dan moet je al weer afremmen voor het zoveelste tollstation.

Het langzaamste was 16 km in 2 uur, ergens in MP.

Rob

• Sundri

Mijn uitgangspunt is over de weg een gemiddelde snelheid van 35 km per uur en mijn ervaring is, dat dit meestal wel klopt.

• Ineke M

35 km. lijkt me wel heel er weinig. Ik doe over het traject Delhi - Pushkar ongeveer 7 uur en dat is ruim 400 km.

Gemiddeld dus 57 km. per uur.

Ineke

• tom88

Het is muggenziften,maar toch effe:

8.00 Am Opstaan in Hotel Delhi

9.00 Am ontbijt op, hotel betaald, rugzak gepakt.

4.00 Pm Inchecken in je hotel in Pushkar ????????

Het lijkt flauw zo, maar als je een 3 weekse trip krap aan het plannen bent, is het toch belangrijk te weten hoe het precies zit.

In ieder geval deed de bus die ik had er 14 uur over ( 1 klapband, 1 keer om onverklaarbare oorzaak stonden we vast in een hele rij bussen en vrachtwagens, en op een gegeven moment stopt de driver en duikt een huisje in, om er na een half uur weer uit te komen….) Tel daarbij een uurtje van hotel naar bussstation, kom ik uit op 30 km per uur.

Daarbij was het blijkbaar zo vermoeiend, dat ik rust heb gehouden, de dag erop.

• Sundri

Ja Tom, zo gaat het. Dat heb ik talloze keren meegemaakt. Een keer onze bus in een greppel toen ik op weg was naar Manali. Dan moet je zelf maar uitzoeken hoe je verder komt; dat gaat trouwens vrij snel. Je steekt je hand op en tegen betaling word je snel meegenomen door een passant en zo vertrokken alle buspassagiers. Gelukkig was niemand gewond.

Een andere keer ging de koppeling van de bus stuk; onderdelen moesten ergens gehaald worden. Toen zijn we door een andere bus in een dhaba gedropt. Na vier uur wachten werdem we weer door onze bus opgehaald.

Verder is het verkeer in en uit grote steden vaak chaotisch en staat het vast. Ook dat kost erg veel tijd. Rijd ik bijvoorbeeld met de bus van Mamalla naar Chennai - een afstand van 55 km- dan doe je er een 1.15 uur over om de rand van Chennai te bereiken. Vervolgens duurt het nog 45 minuten om met een riksjaw de plaats van bestemming in Chennai te bereiken. Totaal dus 55 km in circa 2 uur.

Bovendien worden op busritten, maar ook zelfgeplande taxiritten, op langere afstanden regelmatig pauzes ingelast van een half uur tot een uur om thee te drinken of wat te eten.

Ik heb het zelfs een keer meegemaakt met m'n taxi van Pahar Ganj in Delhi naar het vliegveld IGI. De taxi kreeg panne en hij vroeg me te wachten. Dat heb ik maar niet gedaan om m'n vlucht niet te gaan missen. Ik ben uitgestapt en ben gaan zwaaien ('s nachts) en werd opgepikt door een andere taxi (met passagiers), die mij er gewoon bij nam.

Je moet dus altijd rekening houden met vertraging. Gaat het allemaal goed en sneller dan gemiddeld 35 km per uur, dan heb je gewoon mazzel.