extra belasting in Delhi airport

• Ineke M

De tax bestaat nog steeds, maar zit nu bij de prijs van een ticket in. Mensen die precies geboekt hadden in de tijd dat de tax nog niet in het ticket zag, maar wel al in werking was moest p.p. Rs 1300, betalen op het vliegveld. Wij hadden dat vorig jaar mei.

Toen ik in juli weer ging zat het al bij mijn ticket inbegrepen, terwijl Riez het in aug. nog moest betalen. Dat heeft te maken met de tijd wanneer je het ticket boekte.

Ineke

• Sundri

Gewoon airport tax dus, zoals je dat voor ieder vliegveld betaalt. En die taxen verschillen per vliegveld. Zoals Ineke zegt, zit (nu) gewoon in de ticketprijs.

Btw: de vliegtickets naar India zijn momenteel een stuk goedkoper dan 10 jaar geleden! Als je de inflatie meerekent, is het verschil nog groter.

• T.o.m.

Ik heb anders nog een ticket liggen uit 1998 (ok 12 jaar geleden)

Ams-del-bkk-ktm…..del-ams met Thai voor 1650 gulden.

Lijkt me toch stukken goedkoper.

• Sundri

1650 gulden is volgens mij 750 euro. Die prijs, die jij noemt, is natuurlijk niet vergelijkbaar met een retourtje India, omdat het een “rondreis”ticket is.

Nu betaal ik voor een retourtje minder dan 650 euro (naar Chennai en terug vanaf Delhi). Als je wilt, heb je nu een retourtje Delhi of Mumbai voor minder dan 600 euro. Afgelopen winter had ik zelfs een ticket voor 520 euro naar Delhi en had ik vroeg geboekt, dan had ik hetzelfde ticket voor 435 euro kunnen hebben. Ik betaalde 10 jaar geleden circa 750 euro voor een retourtje Delhi of Bombay en vliegen naar die plaatsen was en is goedkoper dan vliegen naar Chennai. Ik ga vrijwel altijd langer dan een maand en dat heeft ook invloed op de prijs.

• T.o.m.

Ja, maar als je, zoals in mijn geval in ieder geval een maandje in Nepal wil uitrusten cq een trekking maken, een luxe strandje in Thailand wil pakken en me weer eens wil verwonderen over die super aardige mensen in Burma, dan is zo een BKK ticket met gewenste stops in Delhi, Bombay en/of KTM wel erg handig ook omdat het jaarretour was (had er maar 6 a 7 maanden van nodig, maar toch).

Maar deze tickets bestaan niet meer, en ik ben nu toch echt wel veel kwijt aan vliegen op deze manier.

• Sundri

Tom, dat is dan weer jammer. Maar blijf opletten, want de vliegwereld is sterk in beweging. Het zou dus best kunnen dat er op een gegeven moment een maatschappij zoiets gaat bieden. Denk aan een maatschappij als Jet Airways of Kingfisher, beide uit India en vliegen zowel nationaal als internationaal. Dat zijn maatschappijen die zich sterk ontwikkelen. Kingfisher krijgt bovendien een hoge rating. Als ik in India voor een vergelijkbare prijs/tijd kan vliegen, geef ik de voorkeur aan Kingfisher: goede service. Ik zat 'ns in een vliegtuig met een camera op de neuswiel (tussen Chennai en Delhi), beelden werden weergegeven op je eigen schermpje. Niet nodig, maar wel leuk.