Babyvoeding en Pampers

• Sundri

>>> En heeft iemand ervaring met oorpijn bij babies tijdens het opstijgen en landen? Tips?

Heb ik zelf ervaring mee, kan echt super pijnlijk en verschrikkelijk zijn.

Lijkt mij dramatisch als baby zoiets ervaart, mogelijk zelfs traumatisch, daar pijn heel lang duurt en er weinig aan te doen is.

(plastic bekertjes met natte watten erin op oor drukken hielpen mij meeste - hierbij kan je je eigen baby ook makkelijk iets helpen; als het helpt..)

Floris, heb je weleens gehoord van je oren “klaren”? Dat doe je als sportduiker, omdat de druk in je oren als je daalt of stijgt snel toe- of afneemt. Zelfs veel sneller dan bij opstijgen of dalen met het vliegtuig. Dit “klaren” doe ik ook als ik vlieg en het is heel eenvoudig. Houd je mond dicht, knijp je neus dicht en blaas (zonder daadwerkelijk uit te blazen) of adem in (zonder daadwerkelijk in te ademen). Via de buis van Eustachius wordt dan lucht in je binnenste gehoorgang gebracht of juist verminderd, waardoor de druk aan beide zijden van je trommelvlies (binnen- en buitenoor) gelijk wordt. De pijn, die je ervaart, is namelijk pijn op je trommelvlies. Bij sommige mensen werkt het ook om simpelweg te slikken, maar dat werkt niet bij iedereen.

Is je buis van Eustachius verstopt (b.v. doordat je verkouden bent), dan is het zinvol om neusdruppels te gebruiken, zodat die buis weer open gaat en het alsnog mogelijk is om de ongelijke druk, zoals hiervoor genoemd, te neutraliseren.

• Floris

hehoi, dankje voor de tip van ‘klaren’. Ik ken dat, soms handig in vliegtuig op in auto op bergweg. Ik moet zeg maar harde&korte snuit doen met neus dicht. Ene keer dat vliegen klein drama was, was ik eerder iets verkouden geweest en hielp dit klaren voor geen meter! Toen snapte ik pijn die ik wel eens had gezien bij iemand in vliegtuig; dach toen ook van jee dat kan je zelf oplossen.

Verder nogmaals: misschien reis ik zelf ook ooit met kleinde kinderen naar Azie; ik wil niet oordelen. Wel jammer dat baby neus niet kan klaren en trucje (en medicijnen naar ik weet van iemand die vaker last heeft) niet altijd werkt.

• Ineke M

Je hoort zo veel verschillende dingen, dus hier even een andere visie op het afweersysteem;

- Het afweersysteem wordt juist de eerste 2 jaar opgebouwd. Het kind komt in India in contact met andere stoffen, waardoor het afweersysteem juist sterker wordt.

Mijn kleinzoon is nu 2 x mee geweest naar India; met 2,5 maand en met 14 maanden en beide keren ging het fantastisch!

Alles in in India te krijgen (potjes voeding heb ik niet naar gekeken), dus je hoeft niets speciaals mee te nemen. Bij het stijgen kreegt hij de fles/drinkbekertje. Verder reizen we zo min mogelijk het hem erbij en gaat hij alleen mee in de winter.

Waar ik wel vraagtekens bij zet zijn de gezinnen die in een redelijk hoog tempo rondreizen, liefst met openbaar vervoer en in de hitte. Afgelopen juli (45 -50 gr.) ben ik erg veel gezinnen met kinderen tegen gekomen. Denk dat niemand op die temp. zit te wachten enzeker kinderen niet, maar er is een groot verschil te zien in hoe mensen reizen. Waar je ziet dat de ene familie ‘de behoefte/tempo van de kinderen volgt’, zie je ook hele families waar de kinderen totaal ondergeschikt zijn aan het doel; zoveel mogelijk zien in de vakantie.

Ineke

• Sundri

In aanvulling: het afweersysteem wordt je hele leven opgebouwd! In je jonge jaren gebeurt dat natuurlijk wel sterker.

Ik weet nog dat ik in het begin in India makkelijker maag- en darmklachten kreeg, terwijl ik een stuk voorzichtiger was met hygiëneregels dan thuis. Nu pas ik in India de hygiëneregels toe op de manier zoals ik dat ook thuis doe. Niet overdreven dus. B.v. Ik drink Indiaas drinkwater (dus gewoon uit de drinkwatervoorziening (tapwater op straat) en geen flessenwater, als dat mogelijk is. Dat is ook een stuk beter voor het milieu. De laatste jaren heb ik niettemin geen maag- en darmklachten meer, waaruit ik concludeer dat mijn lijf weerstand heeft opgebouwd tegen de “normale” Indiase huishoudbacteriën…

• tom88

Het is gewoon zaak niet te voorzichtig te zijn.

Zoals in dit draadje genoemd het koken van mineraalwater !!

Want wat is het geval:

drink een glas mineraalwater = misschien 1 bacterie

drink een glas gewoon tap water = misschien 100 bacteriën

steek je wijsvinger in je mond = misschien 1 miljoen bacteriën

alleen bij dat laatste staan de mensen niet stil, maar je steekt je vinger vaker in je mond dan je denkt (ook grote mensen doen dit, maar babies doen dit eigenlijk constant)

• Ineke M

Mijn kleinzoon stak niet alleen zijn vinger in zijn mond….., dus inderdaad: heel veel bacterieën.

Ook ik drink gewoon het water dat de mensen in India drinken (dus geen kraanwater) en ben de laatste jaren eigenlijk niet meer ziek geweest (zie verhaal Sundri). Poets mijn tanden al jaren met kraanwater (behalve in Delhi, want daar smaakt het water gewoon smerig). Denk wel dat je daarmee weerstand opbouwt.

Ineke

• riez

Babyvoeding mag mee aan boord, potjes mits nog verzegeld en flesje is geen probleem. Je mag het alleen niet door de securitycheck meenemen, maar wat je na de check koopt kan mee het vliegtuig in. Alhoewel….dit jaar heb ik geen problemen gehad met het drinken wat in het flesje zat. Soms moet je je baby laten drinken onder toeziend oog om geval van gif uit te sluiten. Daarnaast hebben wij altijd koekjes mee, biscuitjes. Je kan ook even op de websitte kijken vd maatschappij waarmee je vliegt daar staat meestal duidelijk op wat mee mag en niet.

• Bezorgde papa

FLo Schreef:

——————————————————-

“kan niet voorzichtig genoeg zijn met de kleine” naast “dochter van 11 maanden naar New Delhi voor 2 weken”

+

hygiene in Delhi is minder dan in Nederland –> meer kans op allerlei ziektes; simpelweg meer kans dat klein kind komt te overlijden.

En ook enkel al de taxi-ritjes naar het vliegveld geven een kans op een verkeersongeval waar je in Nederland maanden voor moet rijden.

+

afweersysteem kind 11 maanden mogelijk nog niet volgroeid

+

kind zal zich later niets herinneren van deze reis naar India

=

dierbaarste bezit thuislaten / over paar jaar eens gaan?

Ik wil verder niet oordelen / vingerwijzen. Ik ken jullie verhaal niet en kan mij zelf ook voorstellen in sommige omstandigheden kind te

willen meenemen. Dit zou dan wel puur voor eigen geluk zijn! Kind van minder dan 1 jaar wordt er niet wijzer van en geef je enkel meer risico op

ellende. En dan heb ik er niets eens over dat gemiddelde baby, zo'n lange vleigreis goed klote vindt.

Flo,

Inderdaad, je kent ons verhaal niet, maar je oordeelt (toch) wel!

Wij hebben al eens een kindje verloren en hebben deze dochter met veel moeite gekregen. De reis naar India heeft tempelbezoek als doel, wat binnen een jaar na de geboorte van onze dochter plaats moet vinden. Verder ga ik hier niet op in, want ik hoef niemand verantwoording af te leggen.

• Bezorgde papa

Bedankt voor jullie reacties en tips!

Het “koken” van mineraalwater is inderdaad overdreven:S, ik bedoelde “verwarmde” mineraalwater om de flesvoeding te bereiden:).

• riez

heel veel zegen toegewenst voor jullie dochter en veel plezier in India!