>>> En heeft iemand ervaring met oorpijn bij babies tijdens het opstijgen en landen? Tips?
Heb ik zelf ervaring mee, kan echt super pijnlijk en verschrikkelijk zijn.
Lijkt mij dramatisch als baby zoiets ervaart, mogelijk zelfs traumatisch, daar pijn heel lang duurt en er weinig aan te doen is.
(plastic bekertjes met natte watten erin op oor drukken hielpen mij meeste - hierbij kan je je eigen baby ook makkelijk iets helpen; als het helpt..)
Floris, heb je weleens gehoord van je oren “klaren”? Dat doe je als sportduiker, omdat de druk in je oren als je daalt of stijgt snel toe- of afneemt. Zelfs veel sneller dan bij opstijgen of dalen met het vliegtuig. Dit “klaren” doe ik ook als ik vlieg en het is heel eenvoudig. Houd je mond dicht, knijp je neus dicht en blaas (zonder daadwerkelijk uit te blazen) of adem in (zonder daadwerkelijk in te ademen). Via de buis van Eustachius wordt dan lucht in je binnenste gehoorgang gebracht of juist verminderd, waardoor de druk aan beide zijden van je trommelvlies (binnen- en buitenoor) gelijk wordt. De pijn, die je ervaart, is namelijk pijn op je trommelvlies. Bij sommige mensen werkt het ook om simpelweg te slikken, maar dat werkt niet bij iedereen.
Is je buis van Eustachius verstopt (b.v. doordat je verkouden bent), dan is het zinvol om neusdruppels te gebruiken, zodat die buis weer open gaat en het alsnog mogelijk is om de ongelijke druk, zoals hiervoor genoemd, te neutraliseren.