India met de feestdagen

• Pascal

Hallo,

Ik ga 19 december voor de eerste keer en alleen naar India.

Omdat ik maar twee weken heb, en zoveel mogelijk wil zien wil ik een paar dingen zeker weten.

Mijn plan is in grote lijnen om na twee dagen Delhi met een taxi (prive chauffeur) naar Algra te rijden en daar twee a drie dagen te verblijven. Vervolgens wil ik een nachttrein naar Varanassi nemen en na een paar dagen het vliegtuig terug naar Delhi te nemen.

Waarmee moet ik rekening houden, ik weet dat de Taj Mahal op maandag gesloten is maar hoe is dit met Kerst en op Nieuwjaarsdag?

Mvgr. Pascal

• Nestor-F

Dit zijn Christelijke feestdagen.India is niet Christelijk. Alhoewel, in deze ruime periode staan er wel kerstbomen en is er kerstversiering in de hotels. alles ter gratie van de (meestal) westerse toerist.

Ik ben zelf in deze tijdspanne nooit in India geweest omdat ik deze periode in West-Europa te belangrijk vind. Ik verwacht dat de toeristische attracties wel gewoon open zijn op “onze” feestdagen.

Nestor-F

• Sundri

Ik denk dat het antwoord van Nestor het enige juiste is. Er zijn wel gebieden met veel Christenen, zoals in Goa, maar daar kom je niet. Daar heb ik wel de kerst doorgebracht en dan willen ze weleens een kerstdiner in een beachshag voor de toeristen maken. Ook de jaarwisseling wordt daar uitgebreid gevierd met veel vuurwerk, 's avonds, dat is om 0.00 uur juist afgelopen. Ik denk dat er in Delhi ook vuurwerk is tijdens de jaarwisseling, tenminste dat heb ik weleens op de t.v. gezien. De jaarwisseling heb ik ook weleens in Kashmir doorgebracht; daar is nix aan. Geen viering, geen vuurwerk, helemaal niets. Logsich, want daar zijn geen Christenen.

• kataraja

Hoi Sundri als je eens een keertje op 24 dec in Mamalla bent, bezoek het rooms katholiek kerkje eens in mammalla, harstikke leuke ervaring die nacht mis, het merendeel van de vissers is trouwens rooms katholiek, wist ik ook niet.

Haleluja Kataraja :D

• Pascal

Bedankt voor jullie antwoorden.

Zag net dat ik Agra en Varanasi verkeerd had geschreven. :S

Vorig jaar was ik in dezelfde periode in Thailand waar op 1 januari in Bangkok alles was gesloten, vandaar mijn vraag.

• Sundri

Hallo Kataraja, wie weet in de toekomst. Dit jaar in ieder geval niet. Mijn collega is zwanger en heeft dan zwangerschapsverlof. Het lukt nog steeds niet om vervanging te vinden :(. En dan kan ik dus niet weg. Hoezo crisis…, waar zijn al die werklozen dan???

• Khan

Om een idee te krijgen van het complexe systeem van feestdagen in een zeer gemixte samenlevening, moet je deze pdf eens openen:

http://india.gov.in/calendar/pdf/chandigarh_holiday.pdf

Nieuwjaar staat er niet op als verplichte vrije dag voor ambtenaren in Chandigarh, wel kerstdag. Maar je kunt wel er voor kiezen om nieuwjaardag als vrije dag op te nemen (naast een heleboel andere mogelijkheden).

Ik ben diverse keren in Tamil Nadu en Andhra Pradesh geweest in december. Mijn indruk is dat kerst daar de hele december en begin van januari wordt gevierd, wat al dan niet gepaard gaat met (dansende) kerstmannen op straat. In Hyderabad kreeg ik ooit cake op een college ter gelegenheid van 3e kerstdag. Aangezien die periode ook bij Hindu's met lichtfestivals en de nieujaarsviering (begin januari, Sankranthi) gepaard gaat, is het niet duidelijk waar de kerstversiering ophoudt en hindu verlichting begint, wat natuurlijk wel erg handig is voor winkeliers. Mijn vrouw vindt daarom kerst in Nederland buitengewoon saai. Over oude jaar gesproken, zij woonde in India niet ver van een stations. Om 12.00 uur op 31/12 - 1/1 heeft het spoorwegpersoneel daar de traditie om de hoorn van een locomotief zo'n 20 minuten te laten loeien.

• tom88

Als 1 januari het begin van het christelijke nieuwjaar is, wat voor christelijks vieren we dan eigenlijk?

• Sundri

Wat we vieren? Volgens mij is het inluiden met het nieuwe jaar een Heidens feest om boze geesten uit te bannen… of zoiets. Net zoals de kerstboom Heidens is. Ik heb een broer, die is van de Gereformeerde Gemeente; zij vieren kerst, maar zonder kerstboom, omdat die Heidens is of zou zijn.

In Kashmir vieren ze dat niet, want het Islamitische nieuwe jaar loopt niet parallel met het Gregoriaanse. Waarom we onze jaarwisseling Christelijk noemen? Wellicht omdat die jaartelling gekoppeld is aan (van oorsprong) Christelijke landen of Christelijke traditie? Wie het weet, mag het zeggen.

• Khan

Nog een leuke interactieve kalender van de Indiase centrale overheid. (tu)

http://india.gov.in/calendar/calendar.php