oude kleding

• samui123

xxxxxxxxxxxx

• Rob

Beste Rianne,

Mijn eerste reactie is niet helemaal goed overgekomen bij een aantal mensen.

Oude kleding is zeker welkom in India.

De vraag is: hoe krijg je die kleding op de juiste plek, bij de juiste mensen?

Ik heb ooit op tv een documentaire gezien van Majoor Bosshardt.

Die deelde met al haar goede bedoelingen kleding uit in een sloppenwijk van Mumbai.

Ze werd aan alle kanten belaagd en uitgescholden: “waar bemoei je je mee”?

Zij was compleet van slag en dat heeft mij ook wel geraakt.

Rob

• Rob

Ik weet niet of ik weer zo typisch Nederlands ben, ik ben Nederlands.

Wat is daar mis mee…?

Rob

• Kannadiga

Je kunt wel kleding meenemen en aan iemand kado geven. Maar ik ben geen voorstander om oude kleding massaal naar India te transporteren.

Dit is niet goed voor de Indiase economie. Verder zijn dat vaak kleren die oorspronkelijk toch al in India is gemaakt.

Het kan voor veel mensen vernederend overkomen om dankbaar te moeten zijn met afgedragen spullen van een ander.

Dat geldt niet alleen voor Indiers. Ik kan me nog herinneren dat er een kledingstransport naar Polen terug werd gestuurd. Stond eens in de plaatselijke krant.

De Polen zeiden dat ze die oude rommel uit Nederland niet wilden. De Nederlandse hulpverleners waren zeer verbolgen.

• Khan

kataraja Schreef:

> Khan en Rob als je helemaal onder bent en je

> hebt helemaal niets is alles welkom geloof mij, ik

> was er!!!

Ik was er ook, n.l. een keer min of meer gedwongen om als eregast aanwezig te zijn bij een kledinguitreiking uit een container die uit de USA kwam. Niet mijn prettigste moment in India. Ik houdt niet van die aandacht.

Comcreet: ik geef toch de voorkeur aan het kopen van nieuwe kleding en uit te delen aan de ouden van dagen in het dorp waar mijn vrouw vandaan komt, hetgeen ik in de afgelopen jaren regelmatig heb gedaan. Ik hoef het voor het geld (het gaat altijd om zo'n 20 mannen en 35 vrouwen) in elk geval niet te laten.

Laat ik het zo zeggen, als ik de keuze ga maken tussen een streetdweller een 2e hand kledingstuk te geven of iets nieuws te kopen, dan ga ik persoonlijk voor de 2e optie. Ik geef toe, dat doe ik wellicht omdat ik mezelf dan beter vind (niets menselijks is Khan vreemd). Maar ga even bij jezelf te rade, wat wil je nu zelf mocht je in die situatie zijn: een 2e hands kledingstuk, of iets wat nieuw is. Graag een eerlijk antwoord en niet iets in de trant van “dan ben je blij met alles”.

“Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen.”

• Kannadiga

Khan Schreef:

——————————————————-

> Ik was er ook, n.l. een keer min of meer gedwongen

> om als eregast aanwezig te zijn bij een

> kledinguitreiking uit een container die uit de USA

> kwam. Niet mijn prettigste moment in India. Ik

> houdt niet van die aandacht.

> Comcreet: ik geef toch de voorkeur aan het kopen

> van nieuwe kleding en uit te delen aan de ouden

> van dagen in het dorp waar mijn vrouw vandaan

> komt, hetgeen ik in de afgelopen jaren regelmatig

> heb gedaan. Ik hoef het voor het geld (het gaat

> altijd om zo'n 20 mannen en 35 vrouwen) in elk

> geval niet te laten.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Heb er niets aan toe te voegen.

> Laat ik het zo zeggen, als ik de keuze ga maken

> tussen een streetdweller een 2e hand kledingstuk

> te geven of iets nieuws te kopen, dan ga ik

> persoonlijk voor de 2e optie. Ik geef toe, dat doe

> ik wellicht omdat ik mezelf dan beter vind (niets

> menselijks is Khan vreemd). Maar ga even bij

> jezelf te rade, wat wil je nu zelf mocht je in die

> situatie zijn: een 2e hands kledingstuk, of iets

> wat nieuw is. Graag een eerlijk antwoord en niet

> iets in de trant van “dan ben je blij met alles”.

>

>

> "Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen

> dat ze jullie behandelen."

• herna

@kataraga,Rattan is echt geen arme taxichauffeur!

• Tom

Ja, eindelijk eens iets dat hout snijdt. Ik ben het helemaal met jullie eens.

Wil je de minder bedeelden helpen, help ze dan waardig.

Dus ipv je oude t-shirt “doneren” (dat er niet meer uitziet, want anders zou je het toch zelf nog gebruiken?),

je gelukkige vriend/in mee naar een winkeltje nemen en hem/haar iets laten uitzoeken dat ze zelf leuk vinden.

Kost je misschien wel een euro of wat, maar ja.

En wat te doen met je oude verkleurde rafelige shirtjes? Gewoon in de prullenbak, die komen echt wel goed terecht daar.

• Rianne

Dat was ik toch al van plan, maar ik dacht … stel dat ze 't goed kunnen gebruiken.

• Rianne

Hoi allemaal,

Wat een reacties…

Dit is nou net de rede waarom ik vraag of het zin heeft oude kleding mee te nemen.

Ik was vorig jaar in madagaskar en had achteraf gewild dat ik meer

''oudere' kleding mee had genome, daar konden ze het zeer goed gebruiken .

Om ze dan achter te laten bij de receptie van het hotel, die het over het dorpje verdeelde.

Maar ik was ook al van plan daar zekere een mooie jurk te kopen.. en wie weet wat nog meer aan kleding.

Zit alleen nu te twijfelen of ik het dan beter thuis kan laten.. of zou nepal het nog makkelijker kunnen gebruiken??