Omelet met bosui en groene peper

• Paul Broekman

Als ik aan het ontbijt in India denk begin ik te watertanden bij de gedachte aan de omeletten die ik er vaak at.

De omelet met heel fijngesneden groene pepers. Vanochtend maakte ik er een voor mijzelf, met eerst heel fijngesneen bosui. Bosui of ook wel lente-uitjes genoemd, komen van oorsprong uit Noord west India.

Bak de uitjes zacht in de boter, samen met een heel fijn gesneden groen peper. Daarna de geklutste eieren erbij omroeren, (de franse manier van omelet maken is de binnenkant nog wat zacht te houden).

Serveren met toast en je voelt je weer even in India.

Nou ja, heel even dan….

• erik

kopje thee met gember of kardemom erbij en je bent klaar :)

• Rob

Paul,

Als liefhebber van eieren vind ik dat dus helemaal niks:

die vieze harde kleingesneden stukjes ui en groene peper door mijn omelet.

Als ik dat per ongeluk in India weer bestel denk ik:

getver, ik ben weer in India.

Rob

• Rob

Erik,

Gember door mijn thee?

Daar moet ik niet aan denken.

Rob

• erik

Verse gember (of djahe), niet die zoete stemgember: ik vind het heerlijk (en heb het in India voor het eerst gekregen). Maar goed, smaken verschillen. Er zijn ook Indiers die zout in hun bier gooien en verse koriander in de net voor dat moment nog heerlijke curry :( Of van dat chemsiche rozenwater door een heerlijke ice cream faluda, mijn vrouw heeft nu nog kippenvel als ze er aan denkt. :)

• Rob

Erik,

Verse koriander heb ik net weer bij de Spar om de hoek gekocht.

Mmmm, ik was even weer helemaal in India.

Rob

• erik

brrrr.

nog erger, voor mij dan, een curry van 2100 euro verknoeien met die blaadjes :)

http://www.ad.nl/bizar/3258350/Kredietcrisiscurry_2100_euro.html

• Sundri

Heerlijk vind ik gemberchai met inderdaad verse gember. Vooral op de nuchtere maag. Dat geeft een warm gevoel zonder dat het bijt (zoals je met chilipeper wel hebt). Bovendien is gemberchai erg gezond. Zelf stamp ik de verse gember, kook het vervolgens en voeg daarna wat groene thee toe. Ik drink het zonder suiker, maar als je daarvan houdt, dan kun je er nog honing aan toevoegen.

Ook in India drink ik het regelmatig.

• herna

Sundri, ik doe de rauwe gember in stukjes door de groene thee. Zo wordt het in Nepal gedronken.

• San

Op menig dakterras heb ik in India ook genoten van de ginger-honey-lemon tea…..thuis rasp ik de verse gember…….

Maar de chai….daar ben ik niet weg van…….ook thuis gemaakt……maar nee…..

Ik kijk er erg naar uit om straks weer volop te genieten van het heerlijke eten in India. Net weer op hout gekookt…….mmmmmm