Niet te missen in Agra

• Maarten

Ik ben deze zomer in Agra.

Wat is absoluut niet te missen als je er bent (als toerist ;-) )

Op 1 staat natuurlijk vroeg opstaan en de Taj Mahal bezoeken, op 2 bij zonsondergang de Taj Mahal bezoeken, op 3 de overkant van de Taj Mahal, de

Mehtab Bagh bezoeken. Maar welke to-do staat er op 6 of 7 of op plaats 10? Hoe ziet jullie lijstje er uit? (Agra Fort staat natuurlijk op 4 en Akbar's graf op 5 :-) )

Voor de inwendige mens wil ook wat zien. Nog eetgelegenheden met een bijzondere ambiance, dakterras of iets dergelijks.

• Shirley

fetehpur sigri

• Annemarie

Ik heb zelf niet zo veel belangstelling voor Agra en de Taj Mahal - ik zou er dus op mijn reis niet heen gaan.

Ook mede om het verhaal voedselvergiftiging waar ik over gehoord heb.

• Paul Broekman

Akbar's Tomb op vijf? h'm, ik vond het een van de meest bijzondere bouwwerken van India, Als je er goed oplet zie je fantastische staaltjes van en archtectuur maar ook van decoraties op een ‘fractel’ achtige manier.

De fluistergalerij is er ook bijzonder.

Verder is het een mooi park met ronddartelende hertjes hen aapjes.

• erik

Veel mensen vinden het maar een dure tent, maar ik vind het eten bij Only erg lekker en overdag daar in de tuin onder de Rajasthaanse parasol met een oude kingfisher bevalt me ook prima :)

Ik heb geslapen in een hotel met draaiend restaurant, kwam af en toe de Taj langs in de verte. Wilde ik ergens gaan zitten, mocht het niet van de ober omdat ik dan voor een of ander kastje zat waar de ober vaak bij moest. Ik ergens anders zitten, maar het restaurant draaide vrolijk door dus even later zat ik alsnog voor dat kastje :):)

De bezienswaardigheden heb je al genoemd. In een van de gebouwen aan de zijkant van de Taj staat een graftombe van Johan Cruyff…

• KeesS

Een paar geleden kon je goed eten bij Osho. Dat hotel met dat draaiende restaurant ken ik ook, ligt op zichtafstand van de Taj maar ook lopend niet ver. Dat restaurant is wel grappig ja.

• theo

Zo dacht ik ook, Annemarie, tot ik echt de Taj Mahal zag, het is echt ongelooflijk, als ik er nu aan terugdenk, krijg ik nog de rillingen, het is met kop en schouders nog steeds het mooiste gebouw ever op deze planeet. :( zo erg ja.

voedselvergiftiging kun je overal oplopen, in Mumbai, toen nog Bombay :D, was het 't ergst. Een week in NL eruitgeweest.

• Maarten

Annemarie, laat alsjeblieft niet de angst je gids zijn. Zou je alleen daarom de Taj links laten liggen?

Ga op je gevoel af. Je ziet direct, dat geldt voor de hele wereld of een tent ‘verantwoordelijk’is of niet. Ga je gewoon naar de volgende. Of je nou in Amsterdam, Rome of Agra bent. Je bent erzelf bij.

Kijk, ziek word je toch. Maar hoe ga je ermee om. Vies praatje, maar aan de dunne. Dan extra veel (flesse water) drinken dat je lekker schoon bent. Dan stoppen en vasten.

Misschien 1 stoppil als je moet reizen en en het gevoel van aandrang wilt voorkomen. En per keer een eetlepel water (gekookt liefst, thee), niet meer eetlepels drinken dan je gevoel aangeeft dat je het binnen kan houden. Twee dagen volhouden en starten met vingerhoedje bouillion en half biscuitje.

Totziens in Agra…..zou toch zonde zijn :-)

• Maarten

OK naar 4, wat moet er zakken? :-)

Leuke tip van de fluistergalerij.

Heb je nog meer of-the beaten-track tips?

• herna

Annemarie, als je in de buurt bent mag je Agra niet overslaan.Daar krijg je later spijt van! En wat er al geschreven staat door de anderen: voedselvergiftging kan je overal krijgen. Wat ook wel een richtlijn is dat je ergens moet gaan eten waar veel mensen zitten. Des te meer kans heb je dat het vers is. In een van de restaurants waar toen die voedselvergiftiging had plaats gevonden zat niemand meer! Wel een prachtige lokatie met dakterras met uitzicht op de Taj.