Kashmir & regio

• Annemarie

Hoe kom jij erbij dat ik op andere mensen neerkijk die naar andere gebieden in India gaan?

Dat heb je er zelf van mijn verhaal gemaakt!

Ik snap alleen niet zo goed dat mensen naar het Himalaya gebergte gaan - dat is alles.

Is dat verboden ofzo om te zeggen?

En waarom zouden mensen alleen een mening mogen hebben of kunnen meepraten over een land als ze er geweest zijn?

Wat een bullshit en nog arrogant ook - alsof de mensen die er geweest zijn de absolute waarheid over het land hebben.

Dat ik er (nog) niet geweest ben wil niet zeggen dat ik niks mag zeggen hier!

En inderdaad, ik ben er nog niet geweest - nou èn?

Heb helemaal mensen hier niet voor de gek gehouden met dat feitje. Meerdere keren genoemd in mijn stukjes.

• Annemarie

Dit forum IS om het over India te hebben, dus wat nou lastig vallen?

Als je niet lastig gevallen wilt worden dan moet je hier niet komen, lijkt me.

Je zoekt het zelf op.

En nee, ik ga om jou niet weg :-)

Je hoeft niet te reageren op mijn stukjes = is je eigen keuze.

• Annemarie

Zoals ik het forum doorlees wòòn jij hier zowat.

Wat dat betreft heeft de vaste club ‘last’ van gebrek aan aandacht?

• Annemarie

Ja joh, ik ben in mijn vroege jeugd genegeerd en onderkend - vandaar dat ik heeeeeeeel veel aandacht nodig heb - op een India forum nog wel!

Heel realistisch Ineke.

Get a life.

• Marieke

Zucht, sorry maar ik wil me hier toch even tegenaan bemoeien - Annemarie, het noorden van Nederland is toch ook niet hetzelfde als het zuiden, maar het is wel allebei Nederland. Voor jou zijn felgekleurde sari's en tulbanden en drukke steden het toppunt van India, maar dat wil niet zeggen dat delen van India die niet aan dat beeld voldoen, ‘on-Indiaas’ zijn. Het komt nogal bot over als je op die manier deelstaten die aan Nepal grenzen, afdoet als ‘niet het echte India’, zeker als je er nooit geweest bent. Op die manier jaag je mensen tegen je in het harnas, zoals wel duidelijk moge zijn.

Ik snap ook niet dat mensen hun zuurverdiende centjes verspillen aan wintersportvakanties, ik vind dat zonde want het is hier ook koud en de hele dag sporten terwijl je op vakantie bent, lijkt me ook niets. Maar tegen mensen die dat heerlijk vinden, ga ik toch ook niet zeggen dat hun vakantie stom is?

Ieder zijn eigen ding, en als iemand iets anders vindt dan jij, hoef je daar niet zo negatief over doen, sowieso heb je veel meer aan de mensen op dit forum voor informatie als je vriendelijk tegen ze bent in plaats van ze te zeggen dat ze dan maar op moeten rotten naar hun eigen favoriete deel van India.

Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust (niet aan mij, want ik ben ook bezig met de voorbereidingen voor mijn eerste reis, naar Rajasthan), en hopelijk zijn de mensen die hier veel ervaring hebben met India, nog bereid je antwoord te geven.

• Bob

toch maar weer even reageren :)

er zijn van die reclame filmpjes “Incredible India” van het Indiase toerisme buro en ze hebben een tijd een filmpje gehad waarbij 8 van de 10 beelden uit Ladakh of in ieder geval de Himalaya regio kwamen. Dat vond ik wel frappant. Het werd er niet bij vermeld dat de beelden uit maar een klein deel van India kwamen dat nu juist niet representatief is voor de rest van India. Er werd simpelweg gezegd “Incredible India”. Ik zag er dan altijd (bijna) een bevestiging in dat dat deel van India het mooist is :)

En Annemarie, zand erover. Ik had jouw ideeen over Noord-India misschien te veel opgevat als kritiek op mensen die om de “verkeerde redenen” naar India gaan.

• KeesS

Tja, het begint hier dankzij Annemarie, die er volgens mij niet zoveel van snapt, een beetje een soap te worden. Nou zijn soaps wel leuk om naar te kijken maar als het over reizen naar India gaat wordt het toch wel anders. Want wat is India? Hoe is India? Is India een soap? Soms lijkt het er wel op. Geruime tijd geleden heeft iemand voorgesteld om hier en soort ballotage commissie in te stellen zodat we de serieuze vragenstellers/antwoorders eruit kunnen halen. Zonder overigens de nietweters zoals … tekort te doen. Want we zijn ooit allemaal begonnen voor de 1e keer naar India te gaan. Maar ja hoe je zoiets moet opzetten. Misschien iets voor de beheerder/Peter.

• Sundri

Sinds vandaag ben ik weer terug. Ja, ik ben net twee weken in Kashmir geweest. Tweede helft april. Was prima daar!!!! Gaan met die banaan!!!!

• Sundri

De hier voorgaande discussie lijkt me totaal zinloos. De deelstaat Jammu & Kashmir is omstreden, maar vooralsnog wel deel van India (m.u.v. “Azad Kashmir”, dat in Pakistan ligt en een klein deel van Jammu & Kashmir, grenzend aan Ladakh, dat nu in China ligt.

Jammu & Kashmir zijn net zo goed deel van het “echte” India als de hele rest. Ieder deel van India is totaal anders en zelfs binnen Jammu & Kashmir zelf zijn de culturele verschillen groot. De culturele variëteit is in India minstens zo groot als in Europa. Van een Noor zeg je ook niet dat die hetzelfde is als een Griek. Ook de hoeveelheid officiële en niet officiële talen in India is groot. Het beeld dat de gemiddelde westerling van India heeft, klopt slechts deels. Daar kom je wel achter als je grote delen van India hebt gezien. Alles zien en vooral ervaren lijkt mij onmogelijk: daarvoor heb je minstens twee levens nodig.

• Rob

Annemarie,

Zoals ik al zei: Sundri reageert wel als ze zin heeft.

Mooi toch?

Rob