Amritsar, Varanasi of pushkar camel fair??

• Esther

wij zitten echt in dubio. we moeten een keuze maken. OF Amritsar met tempel van Sikh en grensrituelen Pakistan, of Pushkar Camel Fair of Varanasi laten vallen. We hebben 3,5 week voor Noord India. Eigenlijk past het theoretisch allemaal in die 3,5 week, maar we willen het een beetje relaxed aan doen, aangezien India best overwelmend kan zijn. Welk van de 3 bovenstaande plaatsen zullen we laten vallen?

Nadeel van Amritsar en Varansi is dat het buiten de route ligt dus relatief veel tijd kost. Daarnaast weet ik niet of het nu nog zo prettig is aan de pakistaanse grens

En het nadeel van de pushkar camel fair; misschien vinden wij het wel veel te opdringerig, ervaringen lopen nogal uiteen.

Kan iemand ons advies geven? we komen er echt niet uit

groetjes en bedankt Esther

• morgaine

das een moeilijke keuze. ik vond varanasi wel echt een ervaring, dus persoonlijk zou ik denk ik voor varanasi gaan. pushkar vond ik heerlijk rustig, maar dat zal denk ik niet zo zijn tijdens de pushkar camel fair, wat natuurlijk ook weer een ervaring op zich zou zijn. als je rajasthan doet is varanasi erg leuk, omdat het wel weer heel anders is. amritsar nog geen ervaringen mee, hoop dat daar in juli verandering in komt als ik naar kashmir en ladakh ga.

• Rob

Esther,

India betekent keuzes maken, je kunt nooit alles zien.

Zelf denk ik, kies voor de meest praktische route.

Welke dat is ligt aan de rest van jullie plannen.

En met welk vervoermiddel jullie reizen.

Bus, trein, taxi, binnenlandse vlucht?

Rob

• Maartje

Hallo,

Het is altijd lastig om keuzes te maken in India zoveel mooie plekken.

Ik ben zelf in Amritsar geweest en vond de gouden tempel echt geweldig!!!

Vooral het avondritueel in de tempel dan waan je jezelf in een sprookje.

Ook het straatbeeld is daar heel anders, erg mooi.

Het grensspektakel is wel grappig om gezien te hebben.

Ik vond Pushkar zelf tegen vallen, maar ik ben er niet geweest toen de Camelfair er was. Het was er vies met veel luidruchtige Israeliers.

Varanasi heb ik nog geen ervaringen mee, daar ga ik dit jaar heen.

Veel succes met de keuze.

Ik vond de gouden tempel wel echt een hele mooie ervaring!\

Groetjes Maartje

• Ineke M

Inmiddels zijn er veel minder Israeliërs in Pushkar door een wijziging in de regelgeving. De Pushkar Fair is (net als Amritsar en Varanasi!!) een belevenis op zich met vooral veel toeristen uit India zelf. Bij de Brahma tempel staan ‘Efteling’poortjes om de stroom in goede banen te leiden. Ondanks dat heb ik de drukte niet als vervelend ervaren. In Nederland vind ik het vreselijk om in een massa te lopen. In Pushkar voelt het anders. Ondanks de mensenmassa is er niemand die dringt of hinderlijk is.

Ook Varanasi was heel erg bijzonder!!! Zoals al eerder gezegd is: je moet keuzes maken en niet alles willen zien.

succes,

Ineke

• Ger

Hoewel de tempel in Amritsar schitterend is zou ik eerder naar Varanasi gaan, meer te zien en te doen en als geheel veel indrukkender voor mij.

Pushkar ook wel mooi maar gezien de opmerkingen van de schrijvers voor mij blijft mijn keuze bij Varanasi.

Wat betreft de grensrituelen, kijk naar mijn opmerking op je eerdere bericht.

Succes en veel plezier bij de voorbereidingen!

• Sundri

Ik zou kiezen voor de Pushkar camelfair. Reden is heel simpel: alle drie de opties zijn schitterend, maar Varanasi en Amritsar kun je jaarrond bezoeken en de camelfair maar een paar dagen per jaar. Het is dus makkelijker om later nog eens op elke willekeurige tijd naar Varanasi en Amritsar te gaan.

• Esther

Bedankt iedereen voor de zinnige reacties. Al met al denk ik dat we naar alle 3 gaan, alleen het verblijf in Pushkar beperken tot 1 of 2 dagen. Dat de grensceremonie waarschijnlijk/misschien zal tegenvallen begrijp ik ik vraag me alleen af of deze uberhaupt plaatsvindt…

Bedankt, ESther

• herna

Esther, de grensceremonie bestaat nog steeds. Als je in Amritsar bent, kun je altijd nog beslissen of je naar toe wilt. Het is met de taxi ongeveer 45 minuten rijden. De taxi blijft dan wachten om je weer terug te nemen.

Als je naar YouTube gaat en Wagah border ceremony intikt krijg je alvast een indruk wat je kunt verwachten.

• Rob

Esther,

Hoe kom je er bij dat de grensceremonie tegen kan vallen?

Is erg de moeite waard.

Hoe de situatie nu is weet ik niet.

Rob

http://www.xs4all.nl/~devarosa/fotoos/wagah.htm