schone Hotel/geusthouse MADRAS (Chennai) & Pondicherry

• Kannadiga

रूपये (rūpaye) meervoud in het Hindi dus klinkt als er vlug gesproken wordt ongeveer als “roepei” (mujhe das rupaye do). a (kort) klinkt ongeveer als u in Engels but. e = é

• Sundri

Duidelijk! Ik denk dat we het inmiddels eens zijn ;)

• Shirley de Munnik

Zo zeggen ook veel mensen Indie tegen India….hoe zit dat dan echt? Want volgens mj is Indie ook Indonesie…

• Kannadiga

Oke bedankt.

• Kannadiga

Het is of was ook Indië. Het is ook geen Argentinia, Indonesia of Roemenia.

India was in de middeleeuwen een wat vaag begrip. Elk ver land in Azië werd India (Latijn / Engels) Indië (Nederlands) en Indien (Duits) genoemd.

Het huidige India was Voor-Indië. Indonesië Achter-Indië en je had ook nog Indo-china (Vietnam, Combodja en dergelijk).

De Engelsen hadden Voor-Indië en noemden het India. De Nederlanders hadden Achter-Indië en noemden het Indië (het Nederlandse woord voor India). Of men sprak van Brits Indië (British India), Nederlands Indië (Dutch India) en er was nog een French India, Frans Indië (Vietnam, Laos ed).

Toen de koloniale machten zich terugtrokken is men de officiele namen vast gaan stellen. Voor-Indië was het echte India / Indie. De naam Indonesia werd bedacht (= Indiase eilanden).

Volgens de Nederlandse taal zou India Indie moeten zijn, maar omdat men in de war kwam met “ons eigen Indie” = Indonesie heeft men India gehanteerd.

Maar de Vlamingen zijn India consequent Indie gaan noemen. Er bestond immers geen Vlaams Indie of Belgisch Indië.

In India zelf heet dit land Bharat, Bharatam of Bharata. Naar gelang de taal.

India komt via het Latijn van het Griekse Indos. Indos komt van het Perzisch Hindu. Hindu komt van het Indiase ´(Sanskrit) Sindhu. Hindu betekent bewoners van de Sindhu, de eerste Indiase rivier van Perzië (geen Perzia!) / Iran.

In het Perzisch wordt een begin-S een H.

Sanskrit. Saptah ( = 7 dagen = week) is in het Perzisch haftah.

• Farshad

Groeten uit Pondicherry/Auroville,

Inmiddels zit ik voor de tweede dag in Pondicherry. Morgen naar een kamertje in Auroville bij een lokale familie. Chennai ga ik toch overslaan omdat ik direct hierna naar Nepal wil.

(n.b.: sorry voor mijn korte en vertraagde reacties!!! Ik zal later als ik terug ben uitgebreider schrijven. Nu nog optimaal genieten van het weer, mensen, cultuur en eten!!!)

NOG EEN VRAAG:

Ik wil zover mogelijk met de trein reizen tot aan de grens met Nepal en daarna met de bus erheen. Any suggesties/tips?

Alvast dank!

Cheers,

• marian

Zeg Auroville maar even gedag voor me, als je wilt ^_^

Geniet maar lekker!