Van Delhi naar Bhutan

• Ger

Bedankt voor je informatie.

Weet al veel beter wat wel en niet kan.

Zwem helaas niet in het geld, moet dus keuzes maken en zal zeker je tips met betrekking tot het noorden van India eens in ogenschouw nemen.

Zelf regelen in Bhutan lijkt me inderdaad een heel gedoe en zeker al als je er maar beperkte tijd wil doorbrengen

Met vriendelijke groet,

Ger

• madelief

Hoi Ger,

Erg veel ‘officiele’ info heb ik niet zo in mijn hoofd over Sikkim, maar daar is vast veel over te vinden via google. In het kort:

Sikkim was vroeger een zelfstandig koninkrijk en heeft zich 30 (????) jaar geleden vrijwillig aangesloten bij India. Ik ben nooit in Tibet, Nepal of Bhutan geweest, maar voor mijn gevoel is het daar een combinatie van. Er leven veel tibetanen in Sikkim en er staan veel belangrijke boedhistische kloosters. Ook wonen er veel Nepalezen. De himalaya is er hoger dan in Bhutan (de Kanchenjunga in Sikkim is de op 2 na hoogste berg ter wereld). De natuur is prachtig. Er komen (nog) niet veel toeristen. Je hebt een permit nodig en die is dan 2 weken geldig. Deze kan geregeld worden bij de ambassade tegelijk met je visum voor India. Eventueel kan de permit ter plaatse verlengd worden.

Waar gaat je interesse naar uit? De natuur of cultuur? Sikkim heeft het beide, maar dan weet ik waar ik je meer over kan vertellen.

Zelf heb ik een trekking gedaan van 8 dagen naar de Goecha La. Dit was echt een geweldige belevenis.

Sikkim is in veel opzichten de rest van India ver vooruit. Er is onderwijsplicht (en die wordt ook nageleefd). Het is er een stuk minder vies en druk dan in de rest van India en de plastic zakjes zijn er uitgebannen.

De mensen in Sikkim zijn erg vriendelijk en behulpzaam (zonder er wat voor terug te verwachten).

Als je meer wil weten dan hoor ik het wel.

Groetjes

Madelief

• Bob

Bedankt voor je omschrijving, Madelief. Ik ben al wel in Tibet, Nepal en Bhutan geweest, maar nog niet in Sikkim. Ik krijg er direct kriebels van om erheen te willen gaan :)

• surya

In Sikkim wonen of studeren ook veel Bhutanezen, vooral in Darjeeling.