Van Delhi naar Bhutan

• Ger

Welke mogelijkheden zijn er om van delhi naar de grens van Bhutan (Phuentsoling) te reizen?

Per bus, vleigtuig, trein ???

Wat zijn eventueel de kosten en de tijd die men ervoor nodig heeft.

• surya

Phuentsoling kun je bereiken door de trein van delhi naar siliguri te nemen. Ik dacht dat dit mogelijk was. Of reis via Kolkata. Via Siliguri zijn er bussen (fdacht ik) of een taxi naar Phuentsoling.

De trein naar Kolkata doe je high speed, radjdhani dan doe je er ongeveer een nachtje over dacht 13 uur. Maar dit kun je allemaal zoeken op de website van indian rail way. ook de eventuele directe trein naar siliguri, alhoewel ik denk dat die niet zo snel is als de Radjdhani. Als je alles goed regelt denk ik dat je ongeveer 30 uur erover doet om er te zijn.

Ik vraag me af wat je in Phuentsoling doen wilt, want als je ervoor naar bhutan wilt dan kun je beter met Druk air vliegen vanaf kolkata, misschien ook wel vanuit Delhi. Is sneller. En phuentsoling is niet erg veilig, wat ik trouwens niet weet of dat nog steeds zo is.

Verder is er daar niet zoveel te doen, in phuentsoling.

• surya

de kosten van de radjdhani zijn rond de 1500 roepies enkeltje naar kolkata. Hier zit eten (avond en ochtend en tussendoortje) in. Dit is de snelst mogelijke manier vanuit delhi naar kolkata buiten vliegen.

• Ger

Hallo Surya,

Ik zal je even wat meer vertellen.

Aangezien we in Delhi Indiase vrienden hebben wonen vliegen we vanuit Nederland naar Delhi om ze te bezoeken.

Vervolgens willen we voor een 30-tal dagen naar Nepal, Bhutan en Tibet. Daarna weer terug naar Delhi om nog een paar dagen samen met onze vrienden door te brengen en vervolgens weer terug naar Nederland

We begrijpen uiteraard dat we ze niet alle 3 kunnen doen.

Maar we denken aan:

Nepal combineren met Bhutan

of

Nepal combineren met Tibet

Vandaar dat we ons breed aan het orienteren zijn op de haalbaarheden en betaalbaarheden van een en ander. Nu las ik ergens op een site dat je vanuit Phuentsoling verder Bhutan in kunt met landtransport. Vandaar mijn vraag.

Vliegen naar Bhutan behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden maar volgens mij is dat vanuit Delhi een beetje onbetaalbaar. Of weet jij meer?

Andere goede tips zijn uiteraard ook welkom over wat te doen in deze 30 dagen.

We zijn snuffelen graag aan de diverse culturen, houden van de oude steden met hun prachtige tempels, markten enz en willen ook best wel een mooie (lichte) tocht maken van enkele dagen door doprjes enz maar geen echte trekking.

Weet je meer?, heb je goede tips?, we houden ons aanbevolen.

Alvast bedankt voor je reactie!

• Shirley de Munnik

Weet wel dat er voor Bhutan bijzondere regels gelden als je het land in wilt:

Om massatoerisme te voorkomen is het heel duur om als toerist Bhutan te bezoeken. Je kan alleen een visum krijgen als je je reis boekt bij een door de Bhutaanse overheid erkend reisbureau. Je betaalt dan ongeveer 200 US$ per dag dat je in het land verblijft. Je hotel, gids en chauffeur zijn dan inbegrepen. De overheid werkt aan een hervorming van dit systeem, en het ziet er naar uit dat er in de toekomst verschillende tarieven zullen gebruikt worden - afhankelijk van het feit of je goedkoper wil logeren, of alleen in luxueuze hotels enz.

• Ger

Je hebt volledig gelijk.

Ik ben op de hoogte hiervan, desalniettemin bedankt voor het feit dat je er nogmaals op wijst.

Ik overweeg deze route te volgen omdat met name het bureau dat alles voor ons (misschien) gaat verzorgen zelf wijst op deze mogelijkheid.

• madelief

Hoi!

Zelf ben ik net in Sikkim geweest (tussen Nepal en Bhutan) Vanaf Delhi hebben we een binnenlandse vlucht naar Bagdogra genomen en vanaf daar met de toytrain naar Darjeeling. Ik denk dat via bagdogra ook wel een mogelijkheid is als je naar bhutan wilt reizen. Sikkim is echter ook heeeel erg mooi. Echt een aanrader!!

Groetjes

Madelief

• herna

In het hele land Bhutan mag absoluut niet gerookt worden. Ook niet door de bezoekende touristen. Misschien ook wel handig te weten voor het geval dat je rookt!

• Ger

Je maakt me heel erg nieuwsgierig met je ‘Sikkim/Darjeeling is ook heeeeeeeeel erg mooi’ .

Vertel eens wat meer.

Alvast bedankt!

• surya

In Bhutan kun je gewoon roken, het is dan wel verboden. Maar denk je echt dat iedereen zich daar aan houdt? Ik heb sigaretten gekregen van een Lama, die iemand kende die ze verkocht.

Die zogenaamde heiligheid zou ik niet allemaal maar zo klakkeloos aannemen. Net als alle zogenaamde regeltjes in India, en hoeveel worden er werkelijk nageleefd, en van hoeveel regels weten mensen niet eens dat ze bestaan?

Maar Ger, als ik jou was zou ik via skype op msn of facebook wat dan ook vriendschap sluiten met een Bhutanees. Die mag dacht ik 2 mensen per jaar uitnodigen, dan betaal je geen 200 dollar. Wat naar mijn weten al hoger is, want in 2004 was het al 220 dollar p dag. Wat ik ook weet is dat je niet alleen over land mag komen,misschien is dit nu veranderd. Maar je moest toen minimaal 1x vliegen, dan mag je eruit wel over land.

Van Phuentsholing duurt het even voordat je de eerste checkpost heb. Hier moet je pas je paspoort laten zien. Je mag in Bhutan niet vrij reizen, behalve dacht ik als je uitgenodigd bent. Er zijn namelijk veel checkpost.

Het is een heel hee mooi land. Maar ook mag je niet zomaar de kloosters betreden. Hiervoor heb je een permit nodig. Als je dit alleen moet regelen is dat best wel moeilijk. In dat permit gedoe zijn ze wel heel strikt. Ik mocht toendertijd ook niet zo overal heen, maar er moest altijd toestemming worden verkregen van hoger hand.

In Bhutan is het makkelijk om vriendschap te sluiten. Je hebt je contacten nodig als je vrij reizen wilt.

Ik ga zelf niet zo snel meer terug naar Bhutan, ben daar toen drie en halve maand geweest.

Er zijn wel genoeg goedkope hotels, waar de toeristen niet komen, want die komen met packages.

Al met al is het een heleboel geregel om daar vrij te kunnen reizen als je dat uberhaupt al voor elkaar krijgt.

Als je zwemt in het geld kun je natuurlijk 220 dollar betalen.

Vorig jaar ben ik naar Assam, Shillong geweest. En als ik jou was zou ik die richting opgaan. Want het is daar heel mooi, en je kunt vrij reizen. Er zijn veel ongerepte natuur gebieden, zeker als je buiten Shillong gaat kijken.