Erwtensoep in India

• Rob

Beste mensen,

Vandaag heb ik voor het eerst sinds lange tijd een grote pan met erwtensoep gemaakt. Met varkensribbetjes en op het laatst nog een rookworst toegevoegd.

Duurt allemaal best wel lang voor het gaar is.

Tijdens het pruttelen zat ik mij wat af te vragen.

In veel delen van India kan het nu ook vrij koud zijn.

Eten ze dan ook erwtensoep of iets wat daar op lijkt?

Graag ontvang ik een recept.

Rob

• Shirley de Munnik

zal in jouw oren wel weer stom klinken, maar ik vind dal bhat best wel naar ettertjessoep smaken

• den hollander

Ik ben verzot op mini idli's en de saus die erbij wordt geserveerd vind ik toch wel heel veel lijken op erwtensoep!

groet

• Rob

Shirley,

Waarom denk je dat ik jou stom vind.

Vanwege een taalfoutje: ettertjessoep?

Dat schrijf je volgens mij met dubbel ww: ewwertjewwoep (op z'n Grunns).

Rob

• Shirley de Munnik

Ik denk niet dat je MIJ stom vindt, maar dat ik dal baht naar ettertjes soep (R'damse uitspraak) vind smaken…

• KeesS

Rob, bij deze een mooi recept voor jou. Eet smakelijk. Weet je wat ook lekker is in deze tijd: balkenbrij. Gr. KeesS.

Indiase erwtensoep

Bereidingstijd: 30-60 minuten

Aantal personen: 4

Indiaas

Pittig

Ingrediënten

1 ui, 2 el. olie, 1,5 el. curry pasta (pataks) 2 teentjes knoflook, 250 gr gedroogde spliterwten, 3 kruidenbouillontabletten, 2 rode pepers, 1 zakje verse koriander, zout, peper, 1 winterpeen, 1 prei.

Voorbereiding

Ui snipperen. In soeppan olie verhitten en ui met currypasta 2 min. fruiten. Knoflook pellen en erboven uitpersen. Spliterwten erdoor roeren. Bouillontabletten erboven verkruimelen en 1.5 liter water toevoegen. Alles 45 min. laten koken. Af en tot roeren.

Rest ingredienten fijnsnijden.

Bereidingswijze

Erwtensoep opnieuw verwarmen. Peperreepjes, wortel, prei en helft van de koriander erdoor roeren. 15 min. zachtjes laten pruttelen. Op smaak brengen met koriander, zout en peper.

Serveertips

Lekker met Naan.

behoorlijk pittig, als je aan de ‘gewone’ hollandse snert gewend bent. Ik gebruik de volgende keer wel een mildere variant curry pasta.

• erik

Zo ga ik zelfs erwtensoep eten (maar dan laat ik wel de koriander weg…….). Klinkt goed KeesS!

• Kannadiga

Dit is natuurlijk niet echt Indiaas. Currypasta en bouillon zijn voor Indiers onbekende ingedrienten.

Je zou wel een soort daal kunnen maken van erwten. Misschien zou je matar-ki daal kunnen googlen.

Als ik naar eigen fantasie erwtensoep zou maken zou ik eerst uien bakken, eerder in ghee dan in olie. Gember, koriander, komijn en haldi zouden er ingaan.

Afmaken met olie met mosterdzaad, methi en karibesoppu (karivepillai).

• Rob

Beste mensen,

Volgens mijn kookboek moet je erwtensoep een dag laten staan zodat het lekker dik word.

Ik ben nu vier dagen verder en de soep is nog steeds niet dik geworden.

Begint nu wel een beetje eigenaardig te ruiken.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Rob

• Shirley de Munnik

Is er onweer geweest de afgelopen 4 dagen?