kasjmir

• micha

Hoi, het gerucht gaat dat Kasjmir een heel mooie plaats is, er gaat ook het gerucht dat het er gevaarlijk is. Hoe gevaarlijk is het voor een reiservaren 33 jarige Nederlandse jongeman om die regio te bezoeken ? Waar moet ik op letten ?

• Rob

Micha,

Een reis naar India brengt in alle opzichten risico's met zich mee.

Dit is het officiele advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken:

http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen,reisadvies_india.html

Of je je daar aan wilt houden is je eigen keus.

Zelf doe ik dat deels wel, deels niet.

Een aantal jaren geleden ben ik naar India gevlogen, terwijl er een negatief reisadvies was ivm dreigende kernoorlog met Pakistan.

Grote hordes panische toeristen op het vliegveld om het land te verlaten.

Op die reis ben ik bijna geen Westerling meer tegen gekomen.

Een negatief reisadvies kan gevolgen hebben voor je reisverzekering.

Dat moet je goed beseffen.

Op de meeste plekken in India zijn toeristen geen doelwit voor terroristische aanslagen. De natuur / het weer maakt geen onderscheid.

Rob

• Rene

Of het er gevaarlijk is, het zal wel want er zijn niet voor niets permits nodig voor verschillende gebieden in Kashmir. Waarschijnlijk zul je er, als je mocht gaan, niets van merken.

Wat me minder plezierig lijkt is het volgende: afgelopen maand verschillende toeristen en Kashmiri gesproken in India, over de situatie in Kashmir. En iedereen wist te melden: niet gaan. Niet vanwege het gevaar oid, maar omdat de voedselvoorziening heel slecht is op het moment. 1 stel toeristen hadden 3 dagen op diepvriesijs geleefd. Prachtige anecdote, maar of het nou leuk is?

• micha

hoi, ik ga het toch doen hoor. Ik zie er erg naar uit :) Ik wil in elk geval Leh gezien hebben, daarna wil ik naar het oosten reizen.

• Bob

Leh ligt niet in Kashmir maar in Ladakh. En Kashmir ligt ten westen van Leh, dus als naar het oosten gaat, ga je de andere kant op richting Tibet. Je kunt daar overigens niet de grens over naar Tibet. Ten oosten van Leh kun je naar Pangong Tso of de Changtang hoogvlakte. Hier heb je wel permits voor nodig. Maar dit is allemaal Ladakh.

• Rob

Ladakh is onderdeel van de deelstaat Jammu & Kashmir.

Rob

http://districts.nic.in/disdetails.asp?sc=jk

• Bob

Dat maakt Ladakh of Leh nog geen Kashmir.

• Bob

• Rob

Bob,

Dit is heel correct.

Rob

• Micha

bedankt, ik ga dan wel naar beide, iedereen blij :)