Noord India

• Bob

De foto's zijn in juli genomen, zowel Ladakh als Zanskar.

Mij is het lopen op hoogte altijd mee gevallen, maar het verschilt van persoon tot persoon. Goed luisteren naar je lichaam, in het begin rustig aan doen, jezelf niet overschatten, veel water drinken, de symptomen van hoogteziekten kennen. Mijn conditie is normaal zou ik zeggen, ik ben geen atleet. Ik train altijd wel voordat ik op een trektocht ga (wandelen) zodat ik het lopen weer in de benen heb. Als ik eenmaal op trektocht ben, kan ik goed in een constant gestaag ritme lopen, langzaam bergop, maar altijd goed te doen, voor mij althans. Ik ervaar het niet als een aanslag op je lichaam. Hooguit de eerste dagen op hoogte moet je lichaam erg wennen. Dan doe ik gewoon erg rustig aan en rust veel.

De route Delhi - Manali - Leh is beter om aan de hoogte te wennen. Vanuit Manali stijg je in 2 dagen naar de hoogte van Leh (3500m), waarbij je onderweg zelfs hoger slaapt en hogere passen aandoet (boven 5000m). Eenmaal in Leh ben je al een beetje geacclimatiseerd. Als je naar Leh vliegt ga je van 0 naar 3500 in 1 uur. Dat is meer een “klap” voor je lichaam. Ik heb dat de laatste keer gedaan, op zich valt dat nog mee, het is niet zo dat het als een dreun voelt of zo, maar je merkt het wel, hoofdpijn, kort ademig, weinig energie. De eerste 2 dagen moet je dan weinig doen.

• willem

Ik was inderdaad ook wel van plan om wat aan mn conditie te gaan doen als ik er naar toe ga .

Zat net wat op div travel burotjes in Leh e.d te kijken , viel me op dat de meerdaagse trekkings met minimaal 4 personen wordt gedaan , dat kan vervelend worden aangezien ik maar in mn eentje ben , of het wordt allemaal erg duur als je je niet zou kunnen aansluiten er wordt tussen de 45 en 75 dollar per dag ,bij 4 personen gevraagd .

Heb jij je ook aangesloten bij een groepje ,zijn er in die tijd eventueel voldoende toeristen of is het er doodstil ?

• Bob

Ik heb de trekking met een georganiseerde reis gedaan, dus alles was al geregeld.

Het ligt een beetje aan het seizoen hoe druk het in Leh is. In de winter zal het minder druk zijn, denk ik. Beide keren dat ik in Leh was, was het redelijk druk. Niet te druk, maar in het centrum zag je overal toeristen lopen.

In Leh hebben veel buro's briefjes op een bord of voor het raam hangen met oproepen van toeristen die mensen zoeken om iets samen te ondernemen (trekking, taxi rit). Je moet dan wel een paar dagen de tijd hebben om anderen te vinden op die manier. Dat gaat meestal niet in 1 dag.

Ik heb op die manier een tour (per auto) door de Nubra vallei gedaan samen met anderen. Ik had me toen aangemeld bij een buro en zij hebben het briefje opgehangen. Ik moest wel akkoord gaan met de prijs, ook in het geval dat er zich niemand zou aanmelden, dan zou alles voor mijn rekening komen. Gelukkig waren we uiteindelijk met z'n vieren. Zo zal het met een trekking ook gaan. Je zult ook alleen kunnen gaan, tegen een hogere prijs.

• willem

Bob , de laatste vraag voorlopig ….

Bij wie heb je je reis besproken ?

Dank voor alle info .

WIllem

• Bob

De trekking in Zanskar had ik geboekt bij Himalayan High Treks. (Amerikaans trekking buro)

Ik heb eerder geboekt bij HT Wandelreizen en Sunita.