Noord India

• Haha (Ruud)

We zijn naar Leh gevlogen en naar Manali met de taxi gegaan. De eerste dag was toen inderdaad het langst. Ik wist overigens niet dat die tenten zo luxe waren ingericht. Ik zou wel weer terug willen……..

• willem

> Waarom geen trektocht van een week in de omgeving van Leh. We hebben in het begin van het seizoen de Markah Valley gelopen en dat was fantastisch.

Ik wil ook zeker een trektocht maken in Leh of omgeving , wat moet ik me van de natuur daar voor stellen ,natuurlijk veel bergen maar ook nog groene vlaktes of begroeing of is het alleen maar kale bergen , hou wel van een wisselend landschap .

Was deze tocht door de Markah vallei zwaar of goed te doen met een redelijke conditie , weet je nog bij wie je deze tour hebt geboekt en wat deze koste ?

• Bob

Ladakh is vooral veel rotsen. Eerder een soort maanlandschap dan groene heuvels. Dat laatste zeker niet. Er is alleen groen in de dorpen, rond rivieren en bergstroompjes.

Dit is een foto die ik in Ladakh genomen heb, in Likir.

• ruud

Met een redelijke conditie is de tocht goed te doen. Je gaat over twee passen van rond de 5000 meter. De omgeving is ruw maar indrukwekkend. Daarnaast passeer je regelmatig gehuchtjes met veel groen. Iedere bocht een nieuw landschap. Indrukwekkend dat landschap met al die fantastische kleuren.

Kijk maar eens op onze flickr site. Er staan overigens ook foto's op van de Highway Leh Manali. http://www.flickr.com/photos/ruudhanneke/

De tocht hebben we ter plekke geregeld bij Padma Guest House & Hotel (Leh). Zij organiseren ook trektochten. Zeer goed geregeld. Je kunt je bagage daar stallen. Het kost wel een aantal dagen om een gids en een pony man te regelen. Daarnaast moet je minimaal 3 dagen acclimatiseren. Voor ons tweetjes waren de kosten rond de 45 dollar per dag (8 dagen). Je kunt ongetwijfeld goedkoper maar het was voor ons prettig om te zien dat geen uitgemergelde pony's onze bagage moesten vervoeren.

• ruud

http://www.youtube.com/watch?v=yeVHMAaThcI

Highway Leh Manali

• willem

Geweldig om die opnames op YouTube te zien , helemaal niet aan gedacht dat daar iets op zou staan.

Om zo licht mogelijk te reizen wil ik niet te veel meenemen , kan je in Leh of waardan ook in die regio nog een beetje trekkers/hyking kleding e.d kopen , is dit van een beetje kwaliteit dan ?

Hoe is het daar in de periode Juni -September qua accomodatie is het er erg druk of is het vinden van een hotel geen punt .

Nog aanraders om in te overnachten?

• Bob

Alles staat op YouTube :)

In Leh zijn verscheidene winkels voor trekking spullen. Je kunt daar dus alles kopen of huren. Ik weet niet hoe de kwaliteit is, geen ervaring mee. Maar ik vermoed dat het niet slecht is.

Leh heeft heel veel guesthouses, dus het zal geen probleem zijn om er accomodatie te vinden. In 2006 was ik er in juli en ik kon er ook gewoon terecht. Ik ben in Tongson guesthouse geweest. Prima guesthouse, goeie locatie.

http://www.wikimapia.org/1785137/tongson-guest-house

Een paar maanden geleden ben ik ook weer in Leh geweest, voor een trektocht in Zanskar. We verbleven toen in Snowview hotel. Hotel was goed, de locatie vond ik minder. Te ver buiten het centrum van Leh, in Changspa.

• willem

Leh wordt het zoiezo , alleen de lengte hangt nog wat af van de rest , aamgezien jij er dus al vaker bent geweest , voor iemand die er voor het eerst naar toe gaat wat is de meest afwisselende hike/trekking qua landschappen en uitzichten .

Ik zoek ter afwisseling van de te verwachte kale en ruige bergen in Leh nog een bestemming met ook veel groen en van die fraaie kloosters die in/tegen een berg zijn gebouwd.

Ben je wel eens Simla en omgeving geweest , schijnt dat de Sangala/Baspa valley ook er fraai is , is wel weer een stuk meer reizen per taxi of bus zeker als ik daarna naar Leh wil .

.

• Bob

Fraaie kloosters tegen een bergwand “aangeplakt”… Zoiets? :)

Dit is Phuktal klooster in Zanskar. Daar ben ik dus net geweest op een trekking. “In de regio”, maar vanuit Leh nog altijd 2 dagen met de bus plus 5 dagen lopen :)

Ik ben bang dat in deze regio de kloosters op zulke mooie lokaties alleen op de desolate, ruige berglandschappen te vinden zijn, niet in de groene heuvels. (Die zijn er niet in Ladakh). Bijvoorbeeld in Bhutan heb je wel beboste bergen met mooie klooster op onmogelijke plekken (Tijger nest).

Ik denk dat je de (groene) afwisseling in Lahaul moet zoeken, omgeving Manali e.d. Ik ken alleen niet van die kloosters daar.

In Ladakh kun je een trekking doen door de kale woestenij met groene oases om de dorpen en kloosters op de meest onherbergzame plekken. In Lahaul kun je een trekking doen met veel afwisseling in het landschap (ruig / groen). Je kunt dus op 2 plekken een trektocht doen, met van beide wat. Of je kunt van de ene streek naar de andere lopen, maar dan wordt het al snel een langere tocht. Maar als je het echt wil combineren zul je moeten kijken naar (korte) tochten in het gebied waar het groene ophoudt en het maanlandschap van Ladakh begint. Dat is wel ver van Leh verwijdert.

Ik zou zeggen kijk eens met Google Earth in het gebied, dan kun je ook foto's bekijken van mensen die er geweest zijn en zie je de omgeving. Ik heb mijn foto's er ook op staan.

Je kunt mijn foto's ook hier bekijken: http://www.flickr.com/photos/bobwitlox/

Ik ben niet in Simla geweest btw.

• willem

Bob je foto,s zien er geweldig uit , en ja dit soort kloosters bedoel ik , jammer dat ze voor mij qua afstand niet haalbaar zullen zijn. Welke periode zijn deze foto,s gemaakt ook in Juni/Juli?

Ik denk dat het voor mij het verstandigste is om inderdaad in de buurt van Manali een week te gaan rond kijken /lopen en daarna via de weg naar Leh en in Leh ook een week te blijven en met een tourtje mee te gaan ,aangezien ik alleen ga hoop ik dat ik me aan kan sluiten bij een groepje die ook aan de wandel gaat .

Hoe heb jij het lopen van een meerdaagse trekking op grote hoogte,s ervaren , was het steeds een aanslag op je lichaam of is het opzich wel goed te doen , ben zelf niet mee in een topconditie……

Zou het voor het wennen aan die hoogte,s nog uitmaken of je de route Delhi-Manali-Leh doet of Delhi-Leh -Manali?

Simla moet ik gezien de korte tijd die ik heb maar niet doen ,wordt het meer overal even langs vliegen in plaats van dingen in je op nemen.

Bedankt weer .