TBC

• Florisje

Sundri zei al: “Enig echt nadeel is, dat ze een eventuele TBC pas later kunnen diagnostiseren door een rontgenfoto. Het krasje om te testen werkt niet meer, omdat je door de inenting antistoffen in je lichaam aanmaakt.”

Heb ik aanvullende vraag. Ik ben na die TBC prik terug in India en Nepal geweest. Heb alleen nooit zo'n longfoto laten maken en wel iets wat ik denk dat ‘rokershoest’ is; vrij onschuldig..

Zou ik eens zo'n foto ‘moeten’ laten maken / zou ik drager kunnen zijn? Kuch kuch, niet van een ernstige vorm dan hoor. Ik heb het maar beetje losgelaten - werd drie weken terug nog lekgeprikt aan meertje in Nepal, zonder einig muggenspul of malariapillen; met locals; doe als de locals.. En is minder risico dan in India daar. Er wordt soms wel flink gehoest hier en daar.

Dank!

• Sundri

Dat lijkt me een moeilijke vraag voor leken. In India hoor je vaak mensen hoesten. Dat kan zijn door TBC, maar er is ook een enorm aantal mensen met een rokershoest. Daarnaast zijn er meer ziektes, die hoesten als symptoom hebben. Wil je zeker zijn, dan zou ik een dokter raadplegen. Aangezien je ingeënt bent tegen TBC, lijkt me overigens de kans niet groot dat het TBC is.

• Rob

“'rokershoest' is; vrij onschuldig.. ”

Ja, roken kan geen enkel kwaad.

In Nederland overlijden er per jaar 25.000 mensen aan de gevolgen van roken.

Aan tuberculose weet ik niet.

Mijn opa nog in 1948, verder zou ik dat niet weten, zelf geen ervaring mee.

Hoesten in India heeft volgens mij voornamelijk met luchtvervuiling te maken.

In een stad als Delhi schijnt 50% van de inwoners longproblemen te hebben.

Als ik uit Delhi terugkom moet ik meestal vier weken extra hoesten.

Als ik mijn neus snuit ziet dat er altijd een beetje bruinig uit.

Komt volgens mij niet van het roken.

De ergste luchtvervuiling die ik in India meegemaakt hebt was in Varanasi.

Op de eerste tribune bij de lijkverbrandingen aan de Ganges adem je alles in.

Een pakje shag per dag is daar niets bij vergeleken.

Rob

• Sundri

:) Ik moest wel lachen toen ik dit las. Ja, Rob, je hebt helemaal gelijk. Ik weet wel dat het nu in Delhi minder erg is als toen ik er in 1999 voor het eerst kwam. Kort daarna werden de riksja's verplicht om op gas te gaan rijden en dat scheelt een boel. Gelukkig kreeg ik geen last van hoest, soms wel hoofdpijn en inderdaad kwam de roet uit m'n neus. Vooral als je je ergens in het verkeer bevindt, is dat het ergste, niet alleen in Delhi. Er zijn gelukkig ook veel gebieden in India waar je daarvan geen last hebt. Zoals aan de kust. Maar ook in een plaats in het binnenland, zoals Hampi had ik geen last, want daar is behalve een paar riksja's geen verkeer. Zelfde geldt voor Pushkar. En in de Himalaya's. Dus het is echt niet overal in India kommer en kwel voor wat betreft luchtvervuiling.

En natuurlijk is rokershoest niet besmettelijk, maar wel dodelijk. Ik kan er over meepraten. Zelf rook ik niet, maar heb ik wel beide ouders aan de gevolgen ervan (kanker) op te jonge leeftijd zien sterven. Voor mij was het aanleiding om nooit te gaan roken. Mijn vader had ook die rokershoest, echt verschrikkelijk vond ik dat. Volgens mij ging hij iedere morgen over zijn nek.

Maar goed. Dat was niet de vraag van Florisje. Hij wil gewoon weten of hij iets onder de leden heeft. En de enige manier om dat zeker te weten is het raadplegen van een arts.

• bertb

een BCG is voor de rest van je leven. Je lichaam maakt antistoffen aan tegen tuberculose.

Het is niet zo, dat je niet infektie kan krijgen, maar het risico is een stuk minder.

Als je veel kucht na een periode India, kan je het beste een foto laten maken.

Dat kan nooit kwaad.

bert

• theo

Florisje schreef:

>

> Sundri zei al: "Enig echt nadeel is, dat ze een eventuele TBC

> pas later kunnen diagnostiseren door een rontgenfoto. Het

> krasje om te testen werkt niet meer, omdat je door de

> inenting antistoffen in je lichaam aanmaakt."

>

> Heb ik aanvullende vraag. Ik ben na die TBC prik terug in

> India en Nepal geweest. Heb alleen nooit zo'n longfoto laten

> maken en wel iets wat ik denk dat ‘rokershoest’ is; vrij

> onschuldig..

> Zou ik eens zo'n foto ‘moeten’ laten maken / zou ik drager

> kunnen zijn? Kuch kuch, niet van een ernstige vorm dan hoor.

> Ik heb het maar beetje losgelaten - werd drie weken terug nog

> lekgeprikt aan meertje in Nepal, zonder einig muggenspul of

> malariapillen; met locals; doe als de locals.. En is minder

> risico dan in India daar. Er wordt soms wel flink gehoest

> hier en daar.

>

> Dank!

Als je de prik hebt gehad zou ik me geen zorgen maken, Floris.

Ik ben zonder zo'n prik overal in India, Nepal en Oost Afrika in TBC gebied geweest, veel gekuch om me heen, vaak.

Na die tijd heb ik me laten checken in 't havenziekenhuis in Rotterdam.

Alles kits, zeiden ze; alleen ameube ontdekt, kuurtje van 1 week en klaar.

Malaria is een ander verhaal.Stevige tropicanvorm in Kenia gehad en overleefd,;)

Dagelijk met ik de mindere conditie, snel helemaal nat van 't koudzweet en moe.

Zon verdraag ik haast niet meer. Zoek altijd koude plekken op.

Alleen Nepal in de winter is nog lekker voor mij. :(

• Rob

Theo,

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze weten dat mijn bcg prik levenslang geldig is. Weten ze dan ook hoe oud ik wordt?

Rob