TBC

• Ineke

Vanmorgen met de GGD gebeld voor een afspraak voor de DTP herhaling. Daar werd geadviseerd om ook TBC te laten zetten. Eerst een test of we positief of negatief zijn en dan komt de officiële prik. Men vond het vreemd dat wij dit nog niet hadden, daar wij al enkele jaren in de winter langer dan 3 maanden naar India gaan.

Bij de GGD is er nooit over gesproken met ons. Wel de buiktyphus, DTP, hepatitus A en B + malaria. Ga je naar de GGD en verwacht je goed advies.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• surya

Hoi,

Ja ik heb die prik ook gehad. De prik gaat 7 weken ong etteren. Dit schijnt normaal te zijn. Daarna krijg je een klein litteken. Veel mensen die ouder zijn hebben ook zo'n plek op hun arm van een injectie van vroeger. De plek is dezelfde soort.

Ik begrijp nog steeds niet precies waarom ik die had gehad. Want je kan ook nog steeds tbc krijgen ook al heb je het vaccin. En dit gebeurde bij de GGD in breda. Maar bij een andere GGD hebben ze het me nooit geadviseerd. Dus ik zou eerst rondkijken op internet en dergelijke wat nu de werkelijke werking is van die prik. Want het wondje blijft 7 weken een beetje open en dan met dat goene spul, Etter( gek woord hahah) eruit. ik dacht toen nog dat dat misschien wel gevaarlijker was zo open wondje in india in de monsoen.

Succes met beslissen

• Tom

Kwaad kan de prik niet.

Maar zoals Surya ook al aangeeft: je krijgt een etterend wondje.

Ik zou de prik niet laten zetten als je binnen 8 weken naar India gaat, je hebt dan dat wondje, niet handig.

• yvonne

Op zich is het niet zo gek er in ieder geval van bewust te zijn DAT er een kans is om TBC op te lopen in India.

Bij mij werd vorig jaar rond deze tijd TBC (in latente vorm) geconstateerd. Waarschijnlijk een ‘souvenier’ uit India. Waar ik 5 jaar op rij gereisd had.

Ik heb een half jaar lang dagelijks pittige antibiotica moeten slikken. Mijn lever vond dit niet zo leuk. Ik was ook een half jaar behoorlijk moe.

Ik ben afgelopen zomer toch weer gegaan. Ondanks alles heb ik me niet in laten enten. En me er ook niet druk om gemaakt. Ik heb ook nog altijd gereisd in drukke locale bussen, treinen. Waar je de grootste kans op besmetting hebt.

Ach, waarschijnlijk had/heeft mijn lichaam nu wel extra antistoffen. En ik blijf er toch heus niet voor thuis. Je kunt niet je hele leven ieder klein risico uit de weg gaan. Dan leef je niet echt.

Maar eerlijkheidshalve: ik ging ook maar een maandje. Bij langer verblijf wordt het volgens mij wel geadviseerd. Wat ik dan gedaan zou hebben, weet ik eigenlijk niet. Dat is nooit aan de orde geweest.

Yvonne

• Sundri

Ik raad je zeker aan om tegen TBC te laten inenten als je jaarlijks voor zo'n lange tijd naar India gaat. Met dat wondje en later litteken valt het allemaal wel mee; je moet er alleen niet aan zitten. Het is een soort grote jeugdpuist, die zes weken blijft etteren. Bij mij was het niet groter dan een halve centimeter. Gedurende een week of zes moet je er een huidvriendelijke pleister op plakken om te voorkomen dat je huid door de pleister gaat irriteren, want die pleister moet je regelmatig vernieuwen.

De kans om TBC te krijgen wordt met 95% gereduceerd en als je toch TBC krijgt, is het veel minder ernstig en genees je sneller.

Enig echt nadeel is, dat ze een eventuele TBC pas later kunnen diagnostiseren door een rontgenfoto. Het krasje om te testen werkt niet meer, omdat je door de inenting antistoffen in je lichaam aanmaakt.

Dit topic is geruime tijd geleden al eerder op het prikbord behandeld. Met de zoekfunctie kun je dat wel terugvinden.

• Rob

Ineke,

Op dit prikbord heb ik regelmatig gelezen dat de GGD'en in Nederland onvolledige en/of tegenstrijdige adviezen geven.

Wat de TBC vaccinatie betreft: die wordt inderdaad geadviseerd als je langer dan 3 maanden naar India gaat. Maar dit is ook weer afhankelijk van waar je naar toe gaat, je leeftijd, gezondheidstoestand, et cetera.

Zelf heb ik die vaccinatie als kind al gehad, omdat mijn moeder TBC heeft gehad.

Mijn opa is daar nog aan overleden.

Ik kan mij niet herinneren of de GGD hier dat ooit ter sprake heeft gebracht.

Het is prima om via internet en dit prikbord informatie hierover in te winnen.

Je uiteindelijke beslissing moet je maken in overleg met je arts / verpleegkundige.

Op mijn website heb ik nog een paar goede, informatieve links.

http://www.xs4all.nl/~devarosa/links.htm#gezondheid

Rob

• bertb

als je in een land komt, waar veel tuberculose kan zijn, is het altijd verstandig om een BCG te doen.

een BCG is een verzwakte tuberculosestam, die antistoffen aanmaakt in je lichaam.

je hebt dan minder kans, om een infektie op te lopen.

als je langere tijd in dat soort landen bent, is het ook handig om een rontgenfoto

van je longen te laten maken. voordat je weggaat en als je weer terug bent.

dan ben je er zeker van, of je een infektie hebt opgelopen of niet.

ik kan het weten, heb veel in de tropen gewerkt. oa in TamilNadu.

maar de verantwoordelijkheid ligt geheel bij jezelf.

ber:t van beroep verpleegkundige

• AGH

Bij mij bracht de GGD het ook ter sprake. In nederland heeft inderdaad niet iedere GGD hetzelfde beleid. Het tropeninstituut schijnt een vaccinatie wel aan te raden bij een verblijf langer dan 3 maanden in een risico land en/of wanneer je in een risicoverhoogde omgeving gaat verblijven/werken( ziekenhuis e.d.)

Maar onderling bij de GGD zijn er nogal verschillen. Ik ben zelf nog in twijfel of ik het wel/niet laat doen aangezien ik 3 maanden ga.

Ik schrok ook een beetje van de kosten, 135 euro, welke je blijkbaar niet vergoedt krijgt van je ziektekostenverzekering, ookal heb je een aanvullende ziektekostenverzekering.

• Rob

Zelf begrijp ik die driemaanden grens niet helemaal.

Vermoedelijk heeft dat met de incubatietijd te maken.

En met de mogelijkheid tot behandeling ter plaatse of na terugkomst in Nederland.

Alternatief voor de vaccinatie is voor vertrek en na terugkomst een Mantoux test te doen. Dat zal ook wel geld kosten.

Uiteindelijk denk ik dat iedereen voor zich zelf moet afwegen of je risico loopt.

De kosten van een vaccinatie vind ik minder relevant.

Het gaat om je gezondheid.

Nog een tweede opmerking:

Hepatitis B wordt overgedragen via bloed en sexueel contact.

Vaccinatie lijkt mij alleen maar nodig wanneer je die risico's loopt.

Intraveneuze druggebruikers, verpleegkundigen en mensen met sexuele avontuurtjes.

Rob

ps

Wat ik lees is dat de BCG vacinatie levenslang geldig is.

Hoe weten ze dat?

• Sundri

Of de TBC vaccinatie wordt vergoed, hangt helemaal af van je (aanvullende) verzekering, die ook nog weleens per jaar wil verschillen. En dat geldt ook voor de andere relevante vaccinaties. Ik kreeg destijds 75% van TBC-vaccinatie vergoed. Op dit moment krijg ik vaccinaties zoals DTP, hepatitis A, buiktyphus en malariaprofylaxe 100% vergoed. Maar dat kan volgend jaar wel weer anders zijn.

Maar zoals Rob ook al opmerkt: het gaat om je gezondheid en dat lijkt me wel wat belangrijker dan de kosten. Kun je een vliegticket + visum naar India betalen, dan kun je ook je vaccinaties wel betalen. Zo vaak hoeft dat nu toch ook niet te gebeuren (TBC 1 x in je leven; DTP 1 x per 10 jaar; hepatitis A (1 vaccinatie en een half jaar tot een jaar later een herhalingsvaccinatie) 1 x per 25 jaar, buiktyphus 1 x per 3 jaar. Malariaprofylaxe, indien je dat wenselijk vindt, elke reis.

Malariaprofylxe gebruik ik zelf niet, omdat ik daarvan nogal behoorlijk ziek ben geworden, de eerste keer dat ik naar India ging. Bovendien is de malariavariant, die in India voorkomt, goed behandelbaar.