allahabad

• Paul Broekman

www.adolphus.nl/sadhoes/kumbh.html

Op deze site is er o.a. info te vinden over de vorige Kumb Mela in Allahabad

Ik verbleef enkele keren in Allahabad op doorreis naar Varanasi. Het is er niet onaardig maar geen trekpleiser.

Mooie foto's van de laatste kumb Mela op:

www.pbase.com/clodreno/ardh_kumbh_mela_2007

Ik meen me te herinneren dat zowel Madonna als Richard Gere er toen ook waren (of op de vorige?)

www.pbase.com/clodreno/root is zoieso een mooie fotosite over India.

• Kannadiga

Rob,

Naamgeving is per streek verschillend.

Wat gebruikelijk is in bijna Zuid-India is dat je voornaam je eigenlijke naam is.

Voor die naam staan twee letters. Een letter voor de naam van je vader en een voor de plaatsnaam. Verder kan de naam gevolgd worden door een titel of door een beroep. Op het platteland zijn bijnamen gebruikelijk, gevolgd door -appa of -amma. Ramappa, Kalappa, Sitamma, Ponnappa enz

De man van Indira was een Parsi. Sommigen zeggen moslim, sommigen zeggen half-parsi half moslim. Zijn naam was Gandy, met een korte a en een korte y.

Dit is een Perzische naam. De Parsi's zijn een gemeenschap die destijds uit Iran naar India gevlucht waren, wegens vervolging om religie.

In Gandy is eigenlijk alleen de G hetzelfde als in Gandhi. Maar de Engelse schrijfwijze lijkt meer op Gandhi. Gandy =गन्दि en Gandhi = गांधी.

• Anita

Ik ben er deze winter geweest omdat het ‘zo’n belangrijke, heilige plaats aan de Ganges is'. Eerlijk gezegd vond ik het er nogal tegen vallen na Varanasi. Het ene gedeelte van de stad is wat ‘netter’ en de hotels zijn er wat prijziger, het andere gedeelte is nogal een chaos. Er zijn verder ook niet echt bezienswaardigheden.

• Anita

Amithab heeft daar afgelopen winter de as van zijn moeder uitgestrooid, de dag nadat ze in Kashi was gecremeerd. Je mocht niet bij de rivier komen, veel politie, veel volk, maar hij kwam veel later dan was ‘afgesproken’ dus wij hebben hem niet gezien.