In reisgidsen e.d. lees ik dat Allahabad weinig wordt bezocht door toeristen. Wij willen misschien hier een tusenstop maken voordat we naar Varanasi gaan. Heeft iemand hier ervaring mee en we zijn ook benieuwd waarom er zo weing toeristen komen.
Op http://www.indianetzone.com/4/allahabad.htm lees ik juist
“This city boasts of some of the most visited tourist spots in India.” (niet zo gek als Indiase festivalplaats).
Ik ken de plek niet, maar ik vermoed zo - als het waar is wat in de reisgids staat - dat Westerse toeristen er niet naartoe gaan, omdat in reisgidsen staat dat Westerse toeristen er niet naar toe gaan. ;-)
Zo heb ik in al die jaren dat ik in India kom nauwelijks westerlingen in Andhra Pradesh gezien. De enige reden kan zijn dat er in een reisgids 2 pagina's aan die staat gewijd worden, t.o.v. 20 voor Tamil Nadu.
In de maand Magha (jan-febru) is er daar een soort kermis van bijna een maand. De maagha-mela (Magh-mela).
Allahabad was eens een stad als Varanasi. Toen heette het Prayag. Maar is destijds door invallers totaal verwoest en omgedoopt tot Allahabad. Net als Varanasi dat ook helemaal verwoest is en Mohammedabad is gaan heten. Maar Varanasi is opnieuw opgebouwd (en weer Varanasi of Kashi geworden). Allahabad niet.
Ik ben wel in Allahabad en heb daar zeer persoonlijke herinneringen aan.
Te persoonlijk om dat hier allemaal te gaan prikken.
Het meest bijzondere van Allahabad is dat daar drie heilige rivieren samen komen:
Jamuna, Ganga en Swaraswati.
Tijdens de Kumbh Mela schijnt het daar een drukte van jewelste te zijn.
Toen ik er zelf ben geweest, was het daar zo goed als uitgestorven.
Mijn Indiase reisgenoot heeft daar op de driesprong zijn puja gedaan, dat is gelukkig uitgekomen.
Amithab Bhachan schijnt daar het restaurantje gedoneerd te hebben, zo is mij verteld.
Rob
Natuurlijk kent iedereen Nehru. Je wordt er bij wijze van spreken mee doodgegooid. De schoolboekje staan er vol van. Alles wordt naar Nehru en zijn familie genoemd. Nehru project dit, Nehru dat. Nehru stadion. En verder Indira en Rajiv. Het is alleen de Congress-partij die zo veel mogelijk dingen en projekten naar hun politici noemen en vooral de familie Nehru. De andere partijen hebben dit ziekelijk verschijnsel niet.
Wisten jullie dat de man van Indira Nehru zijn naam heeft laten veranderen in Gandhi, alleen omdat de naam hetzelfde is als die van Mohandas Karamchand.
Kanadiga,
Ik wist niet dat de man van Indira zijn naam zijn achternaam in Gandhi heeft veranderd. Heb eerder gelezen dat dat toeval was.
Verder weet ik ook niets van hoe Indiase namen tot stand komen.
Voornaam + achternaam is wat ik weet hier in Nederland.
Afhankelijk van je sociale status wordt je bij je voornaam of achternaam aangeroepen.
Dit geldt voor mannen, voor vrouwen weet ik dat niet zo.
Die naam krijg je bij je geboorte, meestal de vaders naam.
Als niet erkend kind krijg je de naam van je moeder.
Dat is meestal haar vaders naam, tenzij zij ook niet erkend was als kind.
Dan krijg je dus weer een andere naam.
Als erkend kind kun je ook de familienaam van je moeder krijgen, als zij daar voor kiest (geloof ik). Dat kan zowel haar vaders als haar moeders familienaam zijn.
Afhankelijk van de periode natuurlijk.
Rob
ps
Wij Nederlanders (inclusief de koninkrijksdelen en ex-kolonies) zijn allemaal nog steeds voor oranje, daar stammen wij allemaal vanaf.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?