Trouwen met een Indier. Ervaringen?

• svanderwal

Twee zaken zijn erg belangrijk, ten eerste moeten alle papieren aan de Indiase kant geverifieerd worden door de Nederlandse ambassade. Het gaat hier vooral om het geboorte bewijs en een verklaring van niet getrouwd zijn(voor je kunt trouwen). Verder moet je genoeg inkomen hebben.

• Khan

svanderwal schreef:

>

> , ten eerste moeten alle

> papieren aan de Indiase kant geverifieerd worden door de

> Nederlandse ambassade.

Het “probleemlandenbeleid” met die verificatie (met bezoekjes van een onderzoeker) is gelukkig verleden tijd. Daar heeft ooit een Nederlandse rechter een stokje voor gestoken.

• Rob

Ook belangrijk is om het echtscheidingsrecht te checken.

Dat levert in de praktijk de meeste problemen op.

Rob

• riez

Sinds wanneer? In 2002 werd alles nog zeer uitgebreid gecheckt, maar das natuurlijk al wel laaaaaaaaaang terug:)

• Khan

@riez

Afgeschaft als gevolg van een uitspraak van de Raad van State in 2004. Ik meen ook dat inmiddels India aangesloten is bij het Apostilleverdrag, zodat afzonderlijke legalisatie via ministerie van buitenlandse zaken van de betreffende deelstaat niet meer nodig is.

• Sundri

Begrijp ik hieruit goed, dat legalisatie van documenten als een geboorteakte en bewijs van ongehuwd zijn van de Indiër alleen nog maar nodig is door de Nederlandse Ambassade of (b.v.) Belgische Ambassade als gekozen zou worden voor de Belgiëroute c.q. EU-route? Dat een dubbele legalisatie dus niet meer mag c.q. nodig is?

Weet je wat zo maf is: een Nederlands familielid van mij, wonend in Denemarken is onlangs in Kopenhagen getrouwd met een Braziliaan. Hij verbleef daar op grond van een garantiebrief (visum niet nodig) voor de maximaal toegestane periode van drie maanden. Zijn paspoort volstond om in die periode te trouwen, dus geen geboorteakte of bewijs van ongehuwd waren nodig.

Bovendien had hij binnen 5 weken na het huwelijk en de aanvraag al een verblijfsvergunning voor de duur van het werkcontract van mijn familielid (een paar jaar). Hij is na die drie maanden teruggekeerd naar Brazilië, maar dat was niet nodig geweest. Toen de verblijfsvergunning kwam, gingen de autoriteiten ervan uit, dat hij nog in Denemarken was en moest hij zich dan ook binnen twee weken bij de immigratiedienst melden. (Als de donder een vliegticket terug regelen).

Als de autoriteiten willen, blijkt het dus allemaal best eenvoudig te kunnen en hoeft het ook niet lang te duren.

Ik moet hier wel bij vermelden, dat de EU kennelijk een soort verdrag heeft met Brazilië en het niet wordt beschouwd als een illegale documentenland, zoals India. Een gepensioneerde collega van mij is geëmigreerd naar Brazilië en kon op grond van een verdrag (met NL of met de EU) zijn AOW meenemen.

• Khan

Sundri schreef:

>

> Begrijp ik hieruit goed, dat legalisatie van documenten als

> een geboorteakte en bewijs van ongehuwd zijn van de Indiër

> alleen nog maar nodig is door de Nederlandse Ambassade of

> (b.v.) Belgische Ambassade als gekozen zou worden voor de

> Belgiëroute c.q. EU-route? Dat een dubbele legalisatie dus

> niet meer mag c.q. nodig is?

>

Ja,

http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/welkom/legalisatie_documenten,Apostilleverdrag.html#a5

India is sinds 2005 partij.

Als ik het goed zie is aan al die onzin hiermee dus een einde gekomen.

• Sundri

Bedankt voor de reactie, dat is goed nieuws! Ik leefde nog in dezelfde veronderstelling als Riaz. Je link ga ik later nog eens goed doornemen.