Trouwen met een Indier. Ervaringen?

• Ed

Hallo,

Ik wil graag weten of er mensen zijn die ervaringen hebben met de rompslomp die komt kijken als je als Nederlander trouwt met een Indier. Ik wil graag meer weten over wat er zoal komt kijken bij het afsluiten van een huwelijk met iemand uit India. Ook wil ik weten wat de gevolgen hiervan zijn, voornamelijk of het gemakkelijker is om naar India te reizen (danwel naar NL) ivm visa, en of het daarna makkelijker is om zich er te vestigen. Mochten ik en mijn vriendin trouwen dan willen we het zo gemakkelijk mogelijk doen (als er zoiets bestaat…), dwz eventueel in de Ambassade in Delhi. Welke papieren hebben we nodig? Hoe lang duurt de procedure? Wat zijn de valkuilen? Wat zijn vervolgens onze rechten en plichten? En hoe moeten we omgaan met de Indiase bureaucratie?

Alvast dank voor jullie ideeen.

Ed

• Khan

Allereerst verwijs ik naar de sites

www.buitenlandsepartner.nl

en

www.mixed-couples.nl

Verder is volgens mij trouwen op een Nederlandse ambassade of consulaat niet mogelijk.

Zie verder http://www.hollandinindia.org/

Ik heb het vermoeden dat een rechtsgeldig huwelijk in India tussen een Indiase ingezetene en een niet-Indier alleen gesloten kan worden via een Register marriage onder de Special Marriages Act 1954. In elk geval heb je dan document in handen waarmee je je huwelijk, zowel in India als in Nederland kunt bewijzen.

Zoals altijd in India geldt dat goede contacten zeer waardevol zijn om e.e.a. te bespoedigen en informele betalingen aan al dan niet slechtbetaalde ambtenaren zeer gewenst.

Over rechter mbt immigratie naar India heb ik geen enkele informatie. Ik dacht wel dat je als partner van een Indier de NRI status kan verkrijgen.

• Sundri

Een Nederlandse kennis van mij is getrouwd met een Indiër en kreeg op grond daarvan een Indiaas visum voor 5 jaar. Ze kon ook een visum krijgen voor 10 jaar, maar koos daar niet voor vanwege de geldigheidsduur van het NL paspoort.

• Khan

Sundri schreef:

>

> Een Nederlandse kennis van mij is getrouwd met een Indiër en

> kreeg op grond daarvan een Indiaas visum voor 5 jaar. Ze kon

> ook een visum krijgen voor 10 jaar, maar koos daar niet voor

> vanwege de geldigheidsduur van het NL paspoort.

Zie http://www.indianembassy.nl/IE_visa_cons.htm

ex-India visa

PIO en OCI

• riez

Ik ben getrouwd met een Indier, nu alweer bijna 6 jaar (9 jaar samen). Wij hebben toendertijd gekozen om eerst in Nederland te gaan verblijven omdat de rompslomp voor een verblijfsvergunning steeds maar ingewikkelder ging worden en man makkelijker met een nederlands pp en een PIO status in beide klanden kan verblijven dan alleen een Indiaas pp. Als wij nu nld uit zouden gaan komt hij wrsl nooit meer in aanmerking voor een verblijfsvergunning ivm aangescherpte eisen waar ik met geen mogelijkheid meer aan kan voldoen. Maar een verblijfsdocument aanvragen is een enorme rompslomp. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoe en wat, maar als je een aanvraag gaat indienen bij de nederlandse ambassade krijg je een lijst met alle benodigde stempels en documenten. Die kun je dan gaan verzamelen en als je alles in bezit hebt, kun je een afspraak gaan maken om de aanvraag in te dienen. Het heeft ons toendertijd ruim 1,5 jaar gekost, maar het ligt ook aan de deelstaat waar je woont ed. Want als je in delhi woont, kun je makkelijker een dag stempels gaan halen en naar de ambassade dan wanneer je in Kashmir woont of Kerala en dus ook nog veel moet reizen om naar de juiste instanties te komen. Wat Khan zegt over de “act of marriages…” klopt, maar daaarmee heb je geen rechtsgeldig document betreffende de nederlandse wet. Je moet de huwelijksakte laten registreren in de haag en dan ben je pas ook voor de nederlandse wet getrouwd. Voor de aanvraag van een verblijfsvergunning is de indiase huwelijksakte wel voldoende bewijs om je partner als partner in nld uit te nodigen. Ik zou zeker een op de site vd IND kijken en evt hun infolijn bellen. Onze ervaring is wel (ook van anderen gehoord, want er zijn best veel nederlanders met een indier getrouwd) dat je beter de aanvraag vanuit iNdia bij de amhbassade neer kan leggen dan vanuit nederland alles naar de IND die het vervolgens op moet sturen…

Wat ik wel zeer zeker zou doen is de rechtbank vragen om de huwelijksdocumenten meteen in het engels op te stellen, dit scheelt in elk geval de kosten/ wachttijden van een vertaalbureau. Want zeker als je de papieren moet vertalen is dat een tijdrovende klus (helaas eigen ervaring). Ga ook zelf mee naar de ambassade. Wij zijn nl veel mondiger en ons “flikken” ze minder snel iets dan de Indier. Ook dat is eigen ervaring dat mijn man 10x afgescheept werd met een lulsmoes en een afspraak 3 maanden later, terwijl toen ik mee was alles meteen geregeld kon worden. Daarnaast: LET goed op wanneer je een afspraak maakt bij de ambassade. Vaak zijn de wachttijden lang en de stempels van de verschillende instanties maar 6 maanden geldig. als je dus pech hebt kan het zijn dat je opnieuw alle stempels moet gaan halen…..erg zonde van je tijd!!! De vraag of je beter hier of daar kunt gaan wonen, tja dat weet ik zo niet. Wij weten het nog steeds niet:) als je daar zou gaan verblijven moet je wel altijd iemand bereid zien te vinden een visum aan te vragen voor jouw vrouw als jullie voor bezoek naar nld komen. De rompslomp en moeilijkheidsgraad om een verbl;ijfsvergunning aan te vragen worden steeds meer/hoger. Dus is het slimmer om nu te doen of over een paar jaar. Ga je eerst naar India en besluiten jullie over een aantal jaar toch liever nld, zal jij hier eerst vast werk (min 1 jaar contract) moeten vinden, een huis en voldoen aan een inkomens eis voordat zij een vergunning aan kan gaan vragen. Dat si meestal niet zo eenvoudig…Komt zij eerst naar Nederland kunnen jullie altijd terug naar India (een visum voor jouw aanvragen is echt 100x makkelijker dan een visum voor haar naar nld)

Overdenk het allemaal eens…zet voor en tegens op een rijtje. Emotioneel/ financieel/ papierwerk/ toekomst eens naast elkaar en kijk wat daaruit komt!!! Succes iig en als je nog vragen hebt, stel ze gerust, dan zal ik ook weer eens bij mijn man navragen wat hij nog voor tips heeft.

Sundri: goed dat je dat schreef trouwens van die PIO, wij wilden dat juist binnenkort eens navragen of alleen onze kids daar recht ophadden of ik ook:)

(Liefs van ons allen;))

• Rob

Ed,

De meeste mensen in Nederland beseffen niet eens wat voor juridische gevolgen een Nederlands huwelijk kan hebben.

Rob

• Shirley de Munnik

haha inderdaad Rob!

• Rob

Shirley,

Toevallig had ik het vandaag met een collega over onze moeders.

Die zijn van een generatie dat toen ze trouwden ontslagen werden.

En toen ze trouwden geen eigen rechten meer hadden.

Juridisch niets meer mochten doen onder toestemming van hun echtgenoot.

Een huwelijk is niet meer van deze tijd.

Rob

• Shirley de Munnik

Helemaal mee eens, daarom trouw ik ook niet meer.

• Shirley de Munnik

Maar in India staan die zaken er wel anders voor. Gelukkig hoeft het hier ook niet. Dat is dan wel weer een voordeel van het Westen.