4 weken India, waar moet ik naar toe?

• Marielle

simpel, zuid-India! Ik kan inmiddels vergelijken, want ben ook in het noorden geweest (Rajastand, Varanasi, Agra etc). Mensen zijn veel vriendelijker in het zuiden, rustiger, mooiere natuur (veel mooiere natuur zelfs), zeker voor een eerste keer is het relaxter. Ik heb veel andere landen gezien, veel cultuurwisselingen, maar de eerste keer India is daar niet mee te vergelijken.

• Ineke M

Voor mij ook heel simpel….Noord India. Ook ik kan vergelijken. Het is dus maar net waar je van houdt!

Ineke

• Mike

Tjonge, de tips en ervaringen blijven binnenstromen. En zoals Ineke al zei, ieder heeft zijn eigen smaak en vindt iets ander mooi. Het blijft dus gewoon moeilijk kiezen. Ik heb alle voor- en nadelen al afgewogen (klimaat, cultuur, bezienswaardigheden, reismogelijkheden etc.) met de Lonely Planet als voornaamste informatiebron. Maar zelfs de LP en het internet maken de keuze niet makkelijker. Volgens reisgidsen/internetsites is ieder gebied mooi en interessant en ik denk dat ze daar nog gelijk in hebben ook.

Ik zou wel eens willen weten wát jullie dan zo mooi vinden aan een bepaald gebied (noord, zuid of een ander deel van India). Wat heeft je interesse gewekt? Waar zou je zo naar terug gaan en waarom? Wat mag ik absoluut niet missen in India?

• Ineke M

Het mooiste aan India vind ik de mensen. Ik zoek dan ook niet de bezienswaardigheden op. Niet helemaal eerlijk, want ik kom er 12 jaar en heb in eerste instantie natuurlijk ook rondjes Taj Mahal en rattentempel gedaan. Noord-India heeft mijn (grote) voorkeur omdat ik het ‘ruiger of puurder’ vind dan het zuiden. Het leven in het noorden is harder, wat ook de mensen wat meer ‘basic’ maakt.

In Zuid-India is het wat lieflijker voor mijn gevoel. De mensen lijken wat zachter, meer groen e.d., op elke straathoek een kerk.

Mijn favoriete plekken zijn: Jaisalmer, Udaipur en vooral…Pushkar. Als ik al een bezienswaardigheid zou moeten noemen dan is dat de (kleine) Jaintempel in Bikaner en de Satitempel in Jhunjhunu.

Ineke

• KeesS

Mike, India is heel groot en niet binnen 4 weken te bereizen. Het is wat lastig om goede tips te geven. Misschien kun je eens aangeven waar jouw belangstelling ligt en wat je zoekt. Er is genoeg, nee ontzettend veel te zien, te beleven en mee te maken. Hoe wil je reizen? Langszaam? Snel? KeesS

• floor

Ineke,

Waarom is Pushkar een favoriete plek voor jou ?

Floor

• Ineke M

Tja, waarom is Pushkar mijn favoriet??? In de eerste plaats zit ik er in een fantastisch hotel (7th Heaven, de naam dekt de lading!). Het is erg ‘relaxed’, rustig (geen verkeer in de bazar). Van de ‘heilige’ mannen heb ik geen last. Die negeer ik vriendelijk en rozenblaadjes neem ik niet aan (scheelt heel veel gedoe). Ik vind het soms te toeristisch, maar ook daar heb ik geen last van, omdat ik in een ander circuit zit.

Ik koop er een groot deel van mijn spullen in, waardoor ik er zo'n 2 á 3 keer per jaar ben. Meestal ben ik er dan 2 á 3 weken. Daardoor heb ik er veel (Indiaase) kennissen gekregen. Als ik er in aug. ben, dan kom ik iedere dag bij Sushma, die mij leert koken, ik ga met Sunita bij haar ouders logeren (in Bhinai) en drink iedere dag chai in de winkel van Mahendra en Vimal.

Maar ook voor ik er zo vaak kwam vond ik Pushkar al geweldig. De sfeer is er toch anders en ik heb wat met de woestijn (ook Jaisalmer, etc). Volgens mij hou je van Pushkar, of je vind er niets aan……

groetjes,

Ineke

• erik

Je schreef al eerder dat je Pushar zo leuk vond. Toen dacht ik dat je tussen die soms wat dwaze, toeristen rond hing en iedere dag op een ghat naast een Saddhu zat. (want je weet hoeveel van die types er rondlopen). Ben ik even blij dathet heel anders zit :)

• Mike

Hoi KeesS,

Zoals ik in de oorspronkelijk vraag al zei ben ik vooral geinteresseerd in de mensen, cultuur en natuur. Ik ben iemand die niet te lang op 1 plek blijft hangen. Er is tenslotte zoveel te zien dat je gewoon door blijft gaan. Ook al zijn er plekken waar je zo een paar weken zou kunnen blijven. Meestal blijf ik niet langer dan 3 a 4 dagen, afhankelijk van de plaats.

Ik hou ervan om tempels, markten, steden en dorpen te bezoeken en gewoon lekker rond te kijken. Af en toe eens een praatje maken zodat je wat meer te weten komt over de inwoners van een land en de gebruiken e.d. Verder ben ik vooral een actief persoon, iedere dag moet ik wel iets doen. Wandelen, treinen, bussen en af en toe een dagje fietsen, dat trekt me wel. Een echte strandganger ben ik in ieder geval niet, daar ben ik veel te actief voor.

N.a.v. alle reacties die ik al heb gekregen denk ik er nu over om een ticket naar Delhi te nemen en terug vanuit Mumbai te vertrekken. Wat denk je; interessant en haalbaar? Of totaal niet reeel?

• Paul Broekman

Mijn advies is: volg de treinlijn Delhi <> Bombay.

Je passeert dan op een makkelijke manier een aantal interessante steden en dorpen.

Ik noem ze in de volgorde op:

Mathura. De geboortestad van Krishna, ligt prachtig aan de Jamuna (Agra hotel)

Agra Taj Mahla, de tombe van Akbar, Fatehpur Sikri, vogelreservaat Bharatpur

Gwalior. paleis

Jhansi. op 19 km afstand ligt de parel van India, het dorp Orchha.

Vanuit Orchha zijn o.a. twee tours te maken: 1.) naar de Jain Sonagiri tempels en Datia. 2.) En naar de schitterende tempels van Kajurahoo (in een dag met taxi te doen maar beter is met de MP Touristbus die vanuit Jhansi vertrekt er drie dagen voor uit te trekken)

Bhopal, veel te zien, o.a. het zeer interessante ‘museum of mankind’ (een openlucht museum met nagebouwde indiaase tribal dorpen, tribal kunst en prehistorische muurschilderingen) en het Bharat Bhawan (moderne kunst vergeleken met primitieve kunst)

Op vier uur rijden met de taxi (8 uur met de bus) licht mijn favoriete dorp: Pachmari. Erg veel te zien en schitterende omgeving. Idiote grottempels, reservaat met o.a. tijgers, watervallen, oude engelse huizen en prachtige vogels.

Van Bhopal naar Aurangabad voor Ajnata en Elora. zie je boek. Beide schitterend.

Dan door naar Nasik, ook leuk en eindigen in Bombay.

sites:

www.indianwildlifeportal.com/wildlife-sanctuaries/bharatpur-wildlife-sanctuary.html

www.tourism-of-india.com/orchha.html

http://datia.nic.in/

http://shivpuri.nic.in/tourists.htm#Lake

www.mptourism.com/dest/bhop_ms.html

http://datia.nic.in/sonagiri.htm

www.mptourism.com/dest/pachmarhi.html

www.ranjitslakeview.com/

www.nashik.com/travel/index.html

www.museumofmankindindia.gov.in/