4 weken India, waar moet ik naar toe?

• Mike

Ik ben begonnen met een 4 weekse reis te plannen voor januari/februari 2009. Er is slechts één probleem; India is zo groot dat ik niet weet waar ik mijn 4 weken het best kan rondtrekken.

Nooit eerder ben ik in India geweest, maar wat me er vooral in aantrekt zijn de cultuur, tempels, het Hindoeisme en Boeddhisme, de mensen en de natuur. Aangezien ik vakantie heb spreken de relaxte stranden mij ook wel aan. Ik heb me inmiddels aardig verdiept in de verschillende delen van India, maar ik kom er nog niet uit, vandaar mijn vraag om advies.

Kan iemand mij raad geven welke delen van India wellicht interessant zijn én in 4 weken te bereizen zijn? Ik hoop dat ervaren India reizigers mij kunnen adviseren zodat ik een beslissing kan nemen.

• theo

Hallo Mike,

Voor Hindoeisme en Boeddhisme moet je beslist Varanasi (+Sarnath) en Bodghaya hebben.

Tempels heb je overal, maar als je er voor het eerst bent, neem dan de Taj Mahal in je route op, je bent immers al in het noorden.

De Taj Mahal vond ik toeristisch totdat ik er was, wat een fenomenaal bouwwerk.

Goa is leuk als kennismaking voor de stranden.

Varanasi is goed via Delhi te bereiken, Goa is dichter bij Mumbay.

Als je vier weken hebt, neem de trein, dan zie je veel van hel landschap en natuur van Maharastra, Uttar Pradesh en Madya Pradesh. Begin in bv in Delhi en eindig in Mumbay of andersom.

Het is een beetje standaard, maar wel geschikt voor een eerste 4 weken in India.

Succes met besluiten, en veel plezier gewenst.

Ik zie het allemaal weer voor me, mijn eerste keer in India, 1988, wat was dat geweldig. :)

Met vr groet, Theo.

• nelle

Toch is Zuid India ook een goed idee!

Vooral Mamallapuram , Madurai, Cochi, en dan via Mysore en Bylakuppe naar Goa als afsluiting! Er zijn heel veel tempels te bezien en heel veel natuur! In Bylakuppe heb je een groot Tibetaans klooster dat nagebouwd is van het Sera klooster in Tibet.

Zie onze sites over India! :

http://www.xs4all.nl/~ystorken/india/india00.htm

http://www.xs4all.nl/~ystorken/zindia/india00.htm

Veel succes!

• Khan

Ook Boedda, maar ver van de door westerse bezoekers gebaande paden:

http://www.aptourism.in/buddhisminap.html

• Rene

Weet dat Noord India erg overdonderend kan zijn, qua drukte en cultuur en dergelijke. Varanasi bijvoorbeeld, de helft van de mensen in mijn groepen gaan daar nooit maar dan ook nooit meer heen, de andere helft vond het fantastisch.

Zuid India schijnt wat rustiger en minder overdonderend te zijn.

• Mike

Ik word ontzettend blij van jullie reacties. Hier kan ik mee aan de slag. Rene, bedankt voor je advies omtrent Noord India. Gek genoeg trekken die drukte en overdonderende cultuurverschillen juíst mijn aandacht, maar het is goed te weten dat ik dat kan verwachten. Cultuurverschillen heb ik namelijk al vaker gezien/gemerkt tijdens mijn andere reizen en dat blijft iedere keer een mooie en bijzondere ervaring.

Door jullie enthousiasme over het noorden denk ik dat ik daar toch maar moet beginnen en dan wellicht afzakken naar Mumbai zoals Theo al zei. Dat leek me wel een goed idee. Zo zie je van alles wat en Mumbai lijkt me een indrukwekkende stad/metropool. Ik twijfel nog wel wat, aangezien ook het zuiden wel erg aantrekkelijk is. Ik ben alleen bang dat daar relatief weinig te zien is en dat ik wel heeel relaxt kan doen als ik er vier weken tijd heb.

• theo

Mike in het zuiden is absoluut niet weinig te zien, nergens in India is weinig te zien.

Alleen al in het zuiden heb je genoeg voor etterlijke maanden.

Ik heb 2 jaar over India gedaan en nog niet aal staten gezien. :D

Noord India is inderdaad wat heftiger en zuid is relaxeter.

Kies niet voor alle twee. Een tweede bezoek kan altijd nog als het bevalt.

Mvg Theo.

• KeesS

Kijk ook eens naar de temperaturen in januari in Noord India. Er kan nog wel eens een verschil inzitten. Zelf zou ik nooit Noord en Zuid combineren maar de ene keer Noord en de andere keer Zuid. Voor alle 2 valt wat te zeggen. Het meest blijft mij toch het noorden boeien. Je hebt wel een mooie tijd 4 weken: prop er niet teveel in.

• Sundri

Let bij de weersomstandigheden niet alleen op de temperaturen. 42 Graden met lage luchtvochtigheid, zoals 's zomers in Delhi, is veel beter te verdragen dan 33 - 37 graden met hoge luchtvochtigheid in het tropische zuiden (Kerala en Tamil Nadu).

De temperatuur in de zuidelijke staten is jaarrond ongeveer gelijk, de luchtvochtigheid is er altijd hoog, maar in december en januari wel lager.

Dagtemperatuur in Delhi varieert van 20 graden in de winter tot 45 graden in de zomer; in het algmeen is de luchtvochtigheid op die breedtegraad laag.

• theo

In 't zuiden is er ook nogal variatie in het weer, afhankelijk van de moesson en waar je zit, kust, bergen of binnenland, wat betreft temperatuur en luchtvochtingheid. Handig om te weten, waar je van houdt. :)