vanaf een bootje kun je ze makkelijk vastleggen, mits je hier zelf geen morele bezwaren tegen hebt…. je het geen teken van respect vindt dit niet te doen…
yvonne schreef:
>
> vanaf een bootje kun je ze makkelijk vastleggen, mits je hier
> zelf geen morele bezwaren tegen hebt…. je het geen teken
> van respect vindt dit niet te doen…
Wellicht wordt de belangstelling om e.e.a. vast te leggen ook minder als je weet dat crematies langs een rivier niet uitsluitend in Varanasi plaatsvinden. Ik heb zelfs bij een wandeling langs de Godavari rivier een locatie aangetroffen waar gecremeerd wordt tussen grafstenen…
Nu heb ik een behoorlijke belangstelling voor funeraire cultuur, en menig begraafplaats bezocht, maar heb nimmer een uitvaart van een mij onbekende in Nederland, of waar dan ook op de wereld op de gevoelige plaats vastgelegd.
Hallo lonneke,
Ik zie niet zo het bezwaar van fotograferen bij een crematie. Je kan het natuurlijk ook vragen aan de familie of er iemand bezwaar heeft , en anders bijv. met een telelens fotograferen. Vaak zijn diegene die bezwaar hebben geen leden van de familie of die er rechtstreeks mee te maken hebben maar mensen die er omheen staan en graag extra geld willen verdienen!
Het ligt meer aan jezelf of je daar wilt fotograferen of niet. Zelf zou ik het een mooie gelegenheid vinden om de cultuur vast te leggen. Als jij het niet doet zijn er wel honderden anderen die het wel doen. Aan jou de keus.
Succes met het plannen van je reis.
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat er tweestrijd is bij het vastleggen van de lijkverbrandingen.
Ook ik heb respect voor de familie van de overledenen en ga echt niet asociaal de toerist uithangen voor het mooiste plaatje. Als wij te gast zijn in een ander land vragen wij dan ook altijd van te voren of we foto's mogen maken en als het antwoord nee is dan respecteren we dat ook.
De lijkverbrandingen van Varanasi zijn onderdeel van de Indiase cultuur en eigenlijk zou ik dit, net als de vele andere culturele aspecten, graag vast willen leggen. Weliswaar met respect naar de bevolking toe.
Wat is de beste (respectvolle) manier om de lijkverbrandingen vast te leggen zonder daar mensen mee lastig te vallen/te storen? (vanaf een bootje?) Wie heeft tips?
Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is; die mensen die erbij staan en geld willen verdienen, hoe willen die dan geld verdienen? Mag je bijv. dan wel een foto maken als je hen betaald, ofzo?
groetjes,
Lonneke
Lonneke schreef:
>
> De lijkverbrandingen van Varanasi zijn onderdeel van de
> Indiase cultuur en eigenlijk zou ik dit, net als de vele
> andere culturele aspecten, graag vast willen leggen.
> Weliswaar met respect naar de bevolking toe.
>
Als je iets wil vastellen wat niemand anders doet, dan ga je dus niet naar Varaniasi toe, maar zoek je een andere rivier ;-)
Lonneke,
Je moet je realiseren dat als je als je als Westerse toerist in Varanasi geadviseerd wordt om een leuk boottochtje over de Ganges te maken en het best toegestaan is om foto's van de lijkverbrandingen te maken.
Na het onderhandelen over de prijs stap je in de roeiboot en vaart weg.
Op het laatste moment springt er nog iemand aan boord met een bedekt mandje.
Een paar meter vanaf de ghats, je kunt niet meer de boot uit springen en terug zwemmen, gaat het mandje open.
Die zit vol met grote bladeren met daarop en waxinelichtje en nog wat heiligs.
Een beetje a la katholieke kerk wordt je lichtelijk gedwongen om een gratis kaarsje te kopen ter ere van je eigen familie.
Als je er in je naive bui maar een koopt, krijg je die gratis.
Vervolgens wordt er gevraagd hoeveel familieleden je hebt.
Bij het juiste of onjuiste antwoord blijven de roeier dusdanig lang roeien tot alle bladen met waxinelichtjes aangeschaft en overboord in de Ganges gezet zijn.
Anders stoppen ze niet mij de ghat waar de crematies plaatsvinden.
Als je van het begin af aan weigert om die waxinelichtjes te kopen roeien ze rechtstreeks naar de verbrandingsplaats en dwingen je om uit te stappen.
Daar staan boze toneelpriesters klaar om je op je onrespectvolle gedrag te wijzen.
Weglopen door het middeleeuwse gangen stelsen kan niet, terug zwemmen ook niet.
Zonder een goede bakshees te geven kom je niet veilig meer terug in je hotel.
Of je moet al zo assertief zijn zoals ikzelf soms kan zijn.
De neppriester de Ganges in duwen en de roeier dreigen dat ik niet betaal als hij mij niet terug roeit.
“anders loop ik wel terug” = mijn motto in India
Rob
Mijn ervaring 12 jaar geleden met Varanasi:
Leek ons erg bijzonder om 's ochtends (erg) vroeg in een boot langs de Ganges te gaan. Dus ergens om 6.00 uur eerst lichtjes in het water (nog in het half donker) en daarna met 20 man in een boot……. met daarvoor een boot met Amerikanen, achter een boot met Jappaners en dan nog de andere 100 boten op een rij.
In ‘mijn boot’ zaten 19 man met de camara in de aanslag (de 20ste was ik) en ik zat met plaatsvervangende schaamte dit alles te bekijken. Walgelijk vond ik het!!!! Als de man van de boot weer een, in oranje doeken, gehuld lijk zag liggen voer hij met een enorme snelheid er op af, zodat wij dichtbij foto's konden maken.
Ik vond het vreselijk, maar was wel de enige die het zo beleefd heeft. Ook mijn man deelt mijn mening niet, omdat de Indiers er zelf geen last van leken te hebben. Op andere plekken, b.v. in Kathmandu, heb ik de lijkverbranding op een totaal andere manier meegemaakt. Voor mij voelde het daar veel beter.
Ineke
Ik ben er nog niet geweest, staat wel op de planning van 2009, hoezo Rob???
Ik heb me er genoeg in verdiept en reisverslagen gelezen en talloze foto´s gezien op internet ( ja, van de lijkverbrandingen, die schijnbaar niemand maakt! ) Dat ik echt wel weet waar het over gaat!
In India is het zoals ik me heb laten vertellen de gewoonte dat je onderhand voor alles en voor elke foto moet betalen, en ongetwijfeld zullen bij de ghats ook de nodige mensen staan die (soms terecht hoor!) weer ergens aan willen verdienen, ook aan een ander z´n dood!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?