zwanger

• Bob

Je kunt wel zeggen dat wij in het westen verzwakken (i.e. minder resistent tegen bacterien), maar zo staan de zaken er nu eenmaal voor. Ik kan weinig veranderen aan het feit dat ik uit een land kom met strenge eisen aan hygiene. Dan probeer ik liever in een land met allerlei vreemde bacterien waar mijn lijf niet tegen opgewassen is, de schade te beperken, dan het opzoeken door bijvoorbeeld uit de kraan te drinken. Dat is vragen om problemen. Je verpest je vakantie er alleen maar mee.

Dat “no ice, no ice” kan ik ook wel begrijpen. Mensen vertrouwen de ober niet als hij zegt dat het mineraalwater is. Dan liever het zekere voor het onzekere nemen.

• p.rospere

Veiliger als diep binnenin jouw buik zal je kindje nooit meer worden na de geboorte.

Dit vind ik wel een heel lieve en vertederende reactie shirley!!

• Kirsten

Ja, een lieve en vertederende gedachte, en je mag hopen dat het bij jou zo is, maar dat gaat niet voor iedereen op. Bij mij was het niet zo. Mijn kindje was niet het veiligst in mijn buik, daarbuiten kon hij pas zorg krijgen waardoor hij het overleefde. Mijn man (indier) zegt heel vaak, als ons kindje in india was geboren weet ik niet of hij het had overleeft.

Tuurlijk heb je in India ook goede ziekenhuizen, en het ligt eraan op watvoor manier je aan het backpacken bent, maar als je in de middle of nowhere zit. . .

Tuurlijk ga je van het positieve uit maar zo pakt het niet áltijd uit.

• Shirley de Munnik

Ja prospere, ik ben ook 2 x moeder geworden. Morgen alweer 20 jaar…., en mijn ervaring is dat ze nooit veiliger zijn geweest dan in mijn buik. Daarna moet je ze gaan beschermen tegen alle gevaren op de wereld. En daar heb je niet altijd invloed op…

Natuurlijk gebeurt wat Kirsten zegt ook. En dat is pijnlijk, ook daar heb ik ervaring mee.

Maar dat kan helaas overal gebeuren, al heb je de beste artsen om je heen.

Heeft er niets mee te maken dat je naar India gaat reizen.

Ik zou inderdaad geen kraanwater drinken, maar dat doe ik zowiezo al niet. En ijs neem ik ook niet. Maar er zijn zat plekken waar je gewoon goed kan eten, ook in India.

Dus ik ben van mening dat je een goed georganiseerde reis naar India m.i. gerust kunt maken als je zwanger bent.

• Ineke M

Persoonlijk vind ik het gewoon een ‘domme’ reactie! Heb 2 keer van nabij meegemaakt dat een zwangerschap (op een heel vervelende manier, duurde weken) misliep. Dus ja, dat kan ook in nederland gebeuren, maar toch zou ik dan liever in een vertrouwde omgeving zijn.

De enige die kan bepalen of zij, 3 maanden zwanger, naar India kan is degene zelf (niet de partner!!!!!!). Mocht je gaan, dan zou ik persoonlijk in ieder geval rustiger reizen en wat luxer. Je lichaam heeft het al zwaar genoeg.

Ineke

• Ineke M

Tijdens onze eerste reis door India, 12 jaar geleden, heb ik heel veel mensen gezien die ziek werden in India, we kregen toen de tip om langzaam aan de bacteriën te wennen, door eerst tanden te gaan poetsen met kraanwater en dat langzaam op te bouwen.

Heb dat gedaan en wordt de laatste jaren eigenlijk nooit meer ziek in India. Als ik in de dorpen ben of bij mensen thuis drink ik ook gewoon het water dat zij drinken. In Pushkar drink ik zelfs het kraanwater. (zou ik niet mee beginnen als ik zwanger was, om bij de topic terug te komen)

Ineke

• surya

India met nederland vergelijken in de context kan gewoon niet. Je bent hier gewend aan het klimaat het eten etc. Je kent hier de wegen. Dat wat luxer reizen kan meehelpen in het tegengaan van ziektes ben ik het ook niet mee eens. De schoonheid van dingen is vaak schone schijn. Er zijn genoeg restaurants te noemen die er o zo mooi uit zien, maar waar de keuken niets is. Veel Indiers hechten grootte waarde aan hygiene, en zeker hygiene als het gaat om koken. Dat weerhoudt niet dat ons lichaam als je de eerste keer gaat niet gewend is aan dit voedsel.

Het is een feit dat veel mensen ziek worden in India, en dat je ziek wordt is niet helemaal te vergelijken met een griepje in Nederland.

Een vriendin van mij die voorzichtig is, heeft toch Typhoid opgelopen en daarna tien dagen in het ziekenhuis aan een infuus gelegen. Zij was meerdere keren naar India geweest en was wel gewend aan de gebruiken. Dat dit ook in Nederland kan gebeuren lijkt me een veel kleinere kans. Het is belangrijk dat je realistisch blijft. Dingen lezen van dat dat ook in Nederland kan gebeuren gaan eigenlijk mijn haren overeind staan. Gezien de context van het verhaal.

• p.rospere

Mijn ervaring is dat de meeste mensen die super voorzichtig zijn (geen sla want die kon wel eens met leiding water gewassen zijn, geen ijsblokjes, tanden poetsen met mineraal water enz enz) het ziekste worden. Ik leef er gewoon op los drink net als Ineke leiding water, eet gewoon alles en overal en word niet ziek meer. Je moet gewoon een paar keer flink ziek worden en je bouwt een bepaalde weerstand op!! Trouwens surya typhus kan je ook gewoon krijgen door in contact te komen met mensen die het ook hebben!!!

Als ik in India ben en met mensen praat vind ik dat de meeste mensen tamelijk bang zijn uitgevallen, motor rijden in India? veel te gevaarlijk, Auto rijden in India, veel te gevaarlijk, je hebt zelfs van die malloten die met eigen injectie spuiten opreis gaan voor het geval iets gebeurt, moet je toch schone spuiten hebben bla bla bla….

Mijn advies gewoon elke dag beleven of het je laatste is , en als het dan werkelijk je laatste is pech gehad , heb wel precies gedaan wat ik zelf wilde!!

drive fast die young

• Kirsten

En toch, als je zwanger bent lijkt het mij niet slim om leidingwater te drinken.

• p.rospere

Kirsten 100% met je eens!!