fooi chauffeur

• herna

Rob,

Ik denk niet dat mijn belevenis met Rattan geschikt is op het prikbord te vermelden. Misschien heb je onze correspondentie daarover nog. Ik heb alles gedelete.

Herna

• Rob

Herna,

Ik kan mijn geheugen niet deleten.

Er is wat misgegaan tussen jullie.

Beiden waren deels fout.

Maar ik ben ook niet rancuneus, echt niet.

Rob

• herna

Rob,

Nogmaals ik ga hier niet op het prikbord over discussieren. Het heeft me genoeg ergenis en geld gekost.

Het positieve is dat ik meteen leerde dat je in India ontzettend op je hoede moet zijn. Afspraken die in Nederland gemaakt worden (met alle goede bedoelingen) blijken in India een heel ander verhaal te worden.

En daarbij laat ik het.

Herna

• Rob

Herna,

Ik ga hier wel op door.

Je suggereert iets wat niets met mij te maken heeft.

Dat is je eigen ervaring, wees daar duidelijk in.

Rob

• herna

Rob,

Jouw geheugen laat je toch duidelijk even in de steek.

Via iemand anders is de reservering van Rattan uiteindelijk via jou geregeld. De afspraken die ik via email had gemaakt werden in India helemaal anders.

Je beveelt hem nog steeds aan via je website en op het prikbord, het is jouw vriend.

Uiteindelijk heb jij mij een excuusmail gestuurd, daarmee is voor mij de zaak gesloten.

Als je hier over door wil gaan, kun je mij prive mailen.

Herna

• franklin

We zijn van plan om volgend jaar hetzelfde te doen, en zouden het ten zeerste op prijs stellen indien u uw ervaringen wou meedelen. Momenteel zijn we ook op zoek naar een chauffeur, hadden er al een gevonden maar die antwoordt momenteel niet meer op onze mails.

• Khan

Ik zou geneigd zijn om helemaal niets vanuit NL / B te regelen, behoudens dan een taxi die je ophaalt.

Pas in India kun je zien met wie je te maken hebt en of die auto je wel bevalt.

Ik heb ooit de fout gemakt om in India via-via iemand per telefoon te regelen. Helaas bleken er wat “misverstanden” te zijn m.b.t. de gemaakte afspraken. Gevolg was wel dat ik na een korte rit waarbij we werden opgehaald van station naar Hotel, de goede man nog twee keer aan de deur had gehad omdat zijn ideeen over de diensten en tegenprestatie anders bleken te zijn.

Verder is een tip om de kilometerstanden te noteren. Ik had ooit een wagen (geregeld via het hotel) waarbij op de terugreis de chauffeur een lichtelijk bezopen indruk maakte. Dat er iets mis was, en de man kennelijk tussendoor een alcoholische versnapering had genomen, kon worden afgeleid uit het feit dat de auto een aantal onverklaarbare kilometers had afgelegd. E.e.a. duidelijk gemaakt aan de betreffende travel agent en verteld dat ik deze man niet nogmaals wilde zien.

Een aardig probleem kan ook zijn dat de chauffeur geen Engels spreekt. Zat ooit een paar dagen in Tamil Nadu met een chauffeur die slechts Tamil beheerste. Wordt wel een beetje lastig zo.

Overigens is het mij meestal wel goed bevallen. Zorg er wel voor dat je van te voren weet wat je wil. Sommige chauffeurs hebben de neiging om anders voor jou uit te gaan maken wat je wil gaan doen. Dat geldt ook voor die shopping uitstapjes, of te hard rijden. Het kan nodig zijn om e.e.a. verschillende malen duidelijk te maken.

• Anita

Ik ken ook de bedragen van 50 roepie per bezoek aan een winkel, of een liter benzine voor de rikshaw. Soms ga je een paar winkels in om de chauffeur een plezier te doen. Soms koop je ook wat, want er zijn mooie dingen, die je weer niet in alle kleine winkeltjes kunt krijgen.

Inderdaad, dit is de economie daar.

Maar wat denk je dan van Nederland waar veelal oudere mensen worden gelokt met een supergoedkoop busreisje inclusief lunch? Het enige doel is die verkoopdemonstratie bij te wonen, waar op de verkochte spullen dikke winst wordt gemaakt. Het busreisje is net zoiets als de sterreclame, wordt er ook gezegd (men betaalt geld om hun produkten te tonen). Hierbij wordt wel erg indringend op deze doelgroep ingepraat, waarbij regelmatig onnodige zaken worden gekocht, die men niet van plan was.

Ik bedoel maar: er wordt iets van India gezegd, maar ook hier gebeuren bepaalde dingen!

• lieve

hi

je hebt een vriend die chauffeur is in Madras, doet hij ook trips in het zuiden, 2 weken bvb vertrekkend vanuit madras ?

Zo ja, idee van zijn prijs ?

thx

Lieve