fooi chauffeur

• Rob

Ineke,

Nog een tweede antwoord.

Ook qua natuur is de route “andersom” beter, vind ik zelf.

Na het eindeloze woestijnlandschap vanaf ongeveer Rewari tot na Jodhpur, wat ik zelf erg mooi vind, maar door sommige mensen als saai ervaren wordt, kom je na Jodhpur in de heuvelachtige gebieden terecht. Rondom Ranakpur vind ik het zelf erg mooi. Vanaf Udaipur richting Jaipur wordt dat langzaam minder en minder.

Mijn verhaal gaat natuurlijk allen maar op als je met de auto gaat.

Met de trein heb ik geen idee van.

Rob

• Khan

Rob schreef:

>

> Khan en anderen,

>

> Onderdeel van de Indiase economie is dat rickshawrijders,

> taxichauffeurs en allerlei loslopende mensen je naar

> winkeltjes et cetera proberen brengen, omdat ze 10 roepie

> per klant krijgen of die wel of niets koopt.

> Koopt de klant wel wat dan krijgen ze een percentage van de

> winst.

>

Juist Rob, Rs 10 is een mooi bedrag ;-)

Dus een simpele rekensom is dat er 150 winkels bezocht zijn, en dat een kwartier per winkel, is… 37 en een half uur. Als je met niets doen in India Rs 1500 per halve dag kunt verdienen, ben je wellicht politicus, maar echt geen taxichauffeur ;-)

• p.rospere

Khan ik heb het niet over kleine winkeltjes maar, in madras liggen diverse super de luxe kashmir winkels waar zelfs briljanten van meer als 3 karat verkocht worden. Ik heb het niet over de thee verkoper op de hoek. Heb zojuist ff ramesh gebeld, de top winkel in madras betaalt nu 750 roepen aan elke taxi chauffeur voor elke lading blanken die hij aflevert, ongeacht of die iets kopen of niet!!!

En rob jij vind mij een irritante bloedzuiger die niet weet waar het om draaid, ik zal het nog maar eens even onder je neus wrijven, ik ben niet zo'n @!#$ toerisje die zich laat rond rijden door india per prive chauffeur en denkt dan hoe het reilt en zeilt in india. Ik heb JAREN in tamil nadu gewoont geloof mij ik weet wat er in india speelt.

• Khan

Oh, maar dat is natuurlijk andere buissiness. Ik houd mij verre van markten die zich richten op de decadente klasse uit het Midden-Oosten. Dan kom je ook terecht in nog minder frisse handel, daar zal die taxi-chauffeur ook wel de weg weten ;-)

• Tunne

Klopt P.rospere

In Madras en in AGra ook dat ik weet 50 rupee per winkel en ook al koop je niets.

En Rob ik wil voor de chauffeurs ook wel eens een winkel binnenlopen, want dan gaat het geld van die rijke mannen in de winkels naar de chauffeurs die er hard voor moeten werken en wat is daar mis mee.

Hoezo is dat irritant Rob, volgens mij help je die gasten alleen maar.

Maar ik begrijp op dit prikbord wel dat iedereen het beter weet en dat jullie India helemaal snappen omdat je er misschien vaak bent geweest. Nou ik snap nog steeds niet alles en ben er ook al 6 keer geweest.

Reageer gewoon eens normaal op mensen die hier iets plaatsen, meteen van dat ik weet alles beter over India daar wordt ik niet goed van.

Groeten en veel plezier allemaal nog in India.

Ik heb alweer een vlucht geboekt naar Hyderabad van de zomer en dan ga ik weer geoon een winkel binnen voor de chauffeur.

• Khan

Tunne schreef:

>

>de chauffeurs die er hard voor moeten werken

De mensen die echt hard werken zijn die vrouwen die stenen op hun hoofd sjouwen. Een paar jaar geleden verdienden die echt geen Rs 50 per dag ;-)

• Tunne

Haha

Ja je hebt gelijk. Of die gezinnen die de hele dag met een hamertje grote blokken steen in kleine stukjes slaan.

• herna

Rob,

De chauffeur (Shekhar) die Rattan mij meegaf in 2005 kreeg al 100 rupies per winkel! Zonder iets te moeten kopen.

Herna

• Rob

Herna,

Ik had begrepen dat je het niet zo goed kon vinden met Rattan.

Waar ging dat ook weer over?

Rob

• erna

Ik wil effe op jouw laatste vraag antwoorden, als je naar Goa gaat ga dan naar het zuiden. Palolem vonden wij helemaal geweldig, heel wat leuker dan de stranden in noord- Goa. Veel plezier groetjes Erna