Een tijd geleden heb ik op dit forum gelezen dat een toerist meer moet betalen om de Taj Mahal te bezoeken dan de Indiaase mensen.
Weet iemand wat de entreeprijs een toerist is.
Bijvoorbaat hartelijk dank voor uw medewerking
Met vriendelijke groet
R
Volgens mij is de toegangsprijs voor niet indiers $ 20.
Overigens heb ligt de prijs voor bijna alle bezienswaardigheden voor niet indiers hoger. Niet zo extreem als bij de Taj, maar je betaalt altijd wel iets meer.
Helemaal als je een videorecorder bij je hebt.
Beschouw het maar een beetje als ontwikkelingshulp.
Aquila
Het prijsverschil voor entree is meestal wel extreem. Voor bijvoorbeeld de Humahun Tomb in Delhi betaal je als buitenlander Rs 250 en de Indiër betaalt Rs 10. Dit is ook voor veel andere bezienswaardigheden in India de “normale” prijs. Overigens veel bezienswaardigheden kosten helemaal niets. Denk aan de vele tempels, Nizzamuddin, India Gate, de meeste oudheden in Hampi, enz.
In 1981 bezocht ik de Taj en het kostte me 1 rupee. Ik bezocht hem ook bij volle maan en als ik me goed herinner was dat gratis. Overigens was toen de tombe nog open die is nu niet meer te bezoeken (die ligt in de ‘kelder’. Maar door het vele jatten van de halfedelstenen is deze gesloten.
Daarna heb ik de Taj nog enkele malen bezocht en betaalde de laatste keer 1500 roepies.
De hotel en restauranthouders zijn hier niet blij mee omdat vooral budget reizigers Agra overslaan vanwege deze hoge prijs. (De toegangsprijs heeft even boven de 2000 rps gestaan). Zij hebben hierover fel geprotesteerd.
Deze prijs is mede te danken aan Bill Clinton die ooit zei dat zo'n prachtig monument wel wat mag kosten…
Vaak zijn toegangsprijzen tot 100 keer hoger voor buitenlandse toeristen (Kajurahoo, elephant caves, het vogelreservaat in Bharatpur, etc.)
Ik vind het belachelijk.
Ik ben het helemaal met je eens Paul vooral omdat de de meeste indiers die deze sites bezoeken vaak meer geld te besteden hebben dan de gemiddelde westerse toerist.Dus waarom zou je als westerse toerist 100 keer meer moeten betalen terwijl die rijke Indier voor een habbekrats naar binnen kan .Als een Indier in NL op vakantie is en bijv naar het rijksmuseum gaat betaalt hij toch ook hetzelfde tarief als een Nederlander.Je kunt er trouwens wel een leuke sport van maken om te proberen gratis binnen te komen. Bij elke site hangen wel een paar jongentjes rond die je voor een roepie of 10 precies kunnen vertellen waar je ongezien naar binnen kunt en de meeste bewakers hebben het toch te druk met andere dingen om zich over jou druk te maken
Ik ben het niet met jullie eens. Toen wij jaren geleden voor het eerst in India kwamen werd er inderdaad nauwelijks entree gevraagd (niet alleen bij de Taj), maar de gebouwen verkeerden vaak in een erg slechte staat. Wat is er op tegen om voor de toeristen meer entree te vragen? Zolang het maar besteed wordt aan het onderhoud van het ‘cultuurgoed’.
De huidige entree prijzen zijn vergelijkbaar (of nog steeds veel goedkoper) met westerse prijzen. In het rijksmuseum kom je ook niet voor 10 cent binnen (en ga eens met een gezin naar de Efteling!!). De laatste paar jaar is er in ieder geval veel verbeterd aan het onderhoud.
Door de prijzen voor Indiers laag te houden kan ook de ‘gewone’ Indier naar binnen. Ik denk dat 95% van de toeristen het makkelijk kan betalen en voor de overigen 5% geldt dat hij/zij ook hier een aantal zaken niet kan doen omdat het te duur is. Net zoals er nog steeds indiers zullen zijn die de 10 rs. entree niet kunnen betalen.
Ineke
Op vrijdag is de Taj Mahal nu gesloten. Dit schijnt te zijn vanwege de gratis entree. Nu is alleen de Taj Mahal 's-morgens van 7.00-10.00 op de dag van het suikerfeest gratis. Kwestie van goed plannen. Bij mij was het puur geluk en wij werden om 10.00 uur niet naar buiten gejaagd zoals de moslims.
Tony
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?