Nico, een vriendin van mij heeft in India in de bekende ashram van Pune gezeten (*Baghwan). Ik heb er hele verhalen over gehoord en het klonk me idioot sekte-achtig in de oren - de dingen die daar gebeurden!
Die vriendin was juist nà haar verblijf in die ene ashram compleet de weg kwijtgeraakt terwijl ze juist die probeerde te vinden!!
Overigens heb ik gelezen in de reisboeken/verhalen van mensen die door India hebben gereisd (backpackers etc) dat juist in die ashrams heel veel westerlingen zitten en weinig Indiers. Het is dus een ‘westers fenomeen’ en schijnt niet zoveel met het spirituele India te maken te hebben.
Ik ben zelf nog nooit in een ashram verbleven (ben het ook niet van plan), maar de negatieve verhalen die ik zoal gehoord heb - en gelezen - over ashrams schrikken mij persoonlijk heel erg af :-(
Die *Osho-beweging zou ik links laten liggen.
Maar waarom moet je persè in India ‘tot jezelf komen’? Als je de weg kwijt bent kun je volgens mij beter eerst dichtbij huis beginnen, daar woon je tenslotte ook, toch? Ik denk dat Peet een goede suggestie heeft; probeer eerst eens een weekje klooster in Nederland en ga dan naar een ashram - als je dat wilt.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom Westerlingen zich zo aangetrokken voelen tot ashrams. Vind het maf……