ashrams

• T.o.m.

Probleem is Rob, dat -sommige?-de meeste?- mensen denken de hemel op aarde te vinden middels een ashram.

Als dat ook echt gaat gebeuren (ligt aan de combinatie eigen persoonlijkheid en de persoonlijkheid van de guru) is het helemaal niet verkeerd om er voor te betalen.

Alleen, als het nu eens heel anders loopt of uitpakt als gedacht? Dat komt namelijk best wel vaak voor.

Daar zijn de waarschuwende berichten in dit topic, en ook de kritische berichten, misschien op terug te voeren.

• Rob

Tom,

Waarschuwende berichten hebben nog nooit iemand ervan weerhouden om iets niet te doen van wat ze zelf willen ervaren.

De werkelijke vraag is: waarom willen sommige mensen andere mensen waarschuwen?

Rob

• Floris

>> De werkelijke vraag is: waarom willen sommige mensen andere mensen waarschuwen?

Volgens mij is die vraag beantwoord en veelzijdig. Zoals de psychologische verklaringen van sociaal gedrag als: anderen voor ongeluk te waarschuwen. Dit ‘geeft’ mensen geluk. Het zijn enkel verzuurde zielen die andere mensen niet zouden willen behoeden voor eigen ‘domme’ fouten. Maar ja het is allemaal niet zo simpel, soms leer je alleen en pas van iets als je het doet, je kan niet voor een ander denken, kent achtergrond niet, mensen willen niet gewaarschuwd worden etc.

Haha ja en soms waarschuwen mensen louter om aandacht te trekken. Op key-points in weredsteden staat altijd wel iemand met een bordje ‘de wereld vergaat’.

En misschien is het in het grote plaatje beter, dat anderen af en toe iets meer bewust zijn dat de aarde zou kunnen vergaan door zo'n “waarshuwer” Dat de arme man met het bordje waarschijnlijk in de war is is natuurlijk treurig. En bangmakerij is meestal jammer, maar eerlijk waarschuwen.. ..why not!!!

Kudde dieren waarschuwen elkaar.

Uit de boom gevallen India-reizigers simpelweg ook graag!? Ik vind het niet gek.

:-p

• Floris

>>>Kannadiga zei:

- Wat is een oude ziel? In India een onbekende uitdrukking. Christelijk ? of New-Age?

In mijn ervaring Nepalees/India's van oorspong en je ziet hoe binnen rad van reincarnaties een ziel zeg maar pas kort zou kunnen meegaan, of al 10.000 reincarnaties. En een ziel kan voor het eerst mens zijn, of dit al eerder zijn geweest, toen ‘lagere’ diersoorten en weer terug naar mens et cetera.

“Indiase religies” zijn niet eenduidig inzake of alle zielen eeuwig zijn, of dat je inderdaad oude en nieuwe zielen kan hebben. Maar denk dat jij ook weet dat hier geschriften over bestaan en dat hier in India over nagedacht is.

Vorm van stellen:

“jouw aura is ergsterk, ik zie in je ogen dat je een oude ziel hebt” (maar nog wel jong van geest bent bladiebla)

lijkt mij een kwakzalverige vorm new age, indien binnen misleiding toepast. Verder no disrespect voor de Nepalees die jaren met Krishna drama theratergroep door India reisde en die in mij ogen voelde / geloofde te zien. En ik heb het 2 keer mogen horen, in Nepal volgens mij gemeend en goedbedoeld. In India (toevallig) door iemand die er mee dacht te vleien.

• Take2

Nico, een vriendin van mij heeft in India in de bekende ashram van Pune gezeten (*Baghwan). Ik heb er hele verhalen over gehoord en het klonk me idioot sekte-achtig in de oren - de dingen die daar gebeurden!

Die vriendin was juist nà haar verblijf in die ene ashram compleet de weg kwijtgeraakt terwijl ze juist die probeerde te vinden!!

Overigens heb ik gelezen in de reisboeken/verhalen van mensen die door India hebben gereisd (backpackers etc) dat juist in die ashrams heel veel westerlingen zitten en weinig Indiers. Het is dus een ‘westers fenomeen’ en schijnt niet zoveel met het spirituele India te maken te hebben.

Ik ben zelf nog nooit in een ashram verbleven (ben het ook niet van plan), maar de negatieve verhalen die ik zoal gehoord heb - en gelezen - over ashrams schrikken mij persoonlijk heel erg af :-(

Die *Osho-beweging zou ik links laten liggen.

Maar waarom moet je persè in India ‘tot jezelf komen’? Als je de weg kwijt bent kun je volgens mij beter eerst dichtbij huis beginnen, daar woon je tenslotte ook, toch? Ik denk dat Peet een goede suggestie heeft; probeer eerst eens een weekje klooster in Nederland en ga dan naar een ashram - als je dat wilt.

Ik heb me altijd afgevraagd waarom Westerlingen zich zo aangetrokken voelen tot ashrams. Vind het maf……

• Take2

Nico, lees mijn reactie bij Peet

Groetjes

• Marlène

Beste Nico,

ik ben net een paar dagen terug van India en heb een een tempel bij Ajmer van Arya

Samadj bezocht, heel schoon en je kan daar verblijven, het is geen Ashram maar ik weet zeker dat je daar tot rust kan komen, als je er echt belangstelling voor heb , wil ik jou aan het adres helpen , mijn email is soebrattan@hotmail.com

Gr.Marlène

• Ineke M

Mijn Indiase vrienden zijn bijna allemaal ‘verbonden’ aan een ashram en hebben en guru. Niet te vergelijken met de westerse Ashrams! Geen gezweef, maar juist een praktisch geloof. In de ashrams waar zij komen zijn ook geen westerse mensen te vinden.

Ineke