hallo ben
waarom denk je dat de waarschuwingen niet bij mij aankomen
ik neem ze zeker ter harte en ga wel over wogen te werk
denk dat ik heel goed weet wat ik doe
wel bedankt voor je reactie
groetjes nico
“Spiritualiteit en geld gaan niet met elkaar samen voor mijn optiek”
Surya,
Ben ik helemaal niet met je eens.
Van het verhaal over het leven van Boeddha heb ik begrepen dat hij beide kanten uitgeprobeerd heeft en uiteindelijk voor de middenweg koos, simpel gezegd.
Een middenweg bestaat alleen maar bij de aanwezigheid van twee kanten.
Osho heeft het weer op een hele andere manier gedaan door zelf rolls royces te verzamelen, als waren het postzegels, om iedereen tot het het andere uiterste te drijven. Om z'n aanhangers vervolgens weer voor schut te zetten.
Eerst “moet” je in oranje/kledij met mala rondlopen, daarna “mag” het niet meer.
Het huidige management in z'n ashram in Puna (New York) heeft volgens mij nooit iets spiritueels van hem geleerd.
Behalve dat er niets op tegen is om geld te verdienen en een prettig leven te leiden.
Rob
Nico,
Ik weet niet wat voor soort ashram jij zoekt en ik denk dat je dat het beste eerst voor jezelf op een rijtje kan zetten voordat je verder zoekt:
- Wat zoek je in een ashram? Wil je veel tijd voor jezelf, wil je leren mediteren, wil je veel yoga doen?
- Wat voor soort ashram zoek je? Groot, klein, internationaal, Indiaas, Europees, streng, vrij, enz.
Misschien dat je zo wat gerichter kan zoeken. Ook ik heb veel negatieve verhalen gehoord over ashrams en was dan ook erg zenuwachtig toen ik vorig jaar voor het eerst naar een ashram ging. Ik was toevallig bij hen terechtgekomen en vond het in het begin doodeng. Maar ik heb een geweldige tijd gehad en die ashram bleek precies te zijn wat ik zocht. Ik heb toen zelfs besloten om mijn ticket te verlengen zodat ik nog wat langer kon blijven. Ik ben er zeker tot mezelf gekomen en heb nu iets meer een idee wat ik wil met mijn leven.
Nogmaals, deze keuze is heel persoonlijk en misschien zou jij het er vreselijk vinden. Maar mocht je geinteresseerd zijn, kijk dan eens op www.sivananda.org. Het is een netwerk van ashrams over de hele wereld, waaronder 3 in India. Ik ben zelf in Neyyar Dam (Kerala) geweest. Het is een erg internationale ashram, vooral gericht op yoga. Ik betaalde Rs. 700 per dag voor onderdak, 2 maaltijden, 2 yogalessen van elk 2 uur en 2 meditaties. In de Europese Sivananda-ashrams ligt de prijs een stuk hoger, maar de accomodatie is daar ook veel luxer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en laat het maar weten als je meer wilt weten.
Marieke
Ashrams die in een boekje staan of in een toeristengids zijn meestal ashrams die erop uit zijn om vooral buitenlandse toeristen te werven. Die wekken mijn achterdocht.
De meeste serieuse ashrams liggen achteraf, maken geen publiciteit en wachten niet op buitenlanders. Men spreekt er meestal ook geen Engels.
hai ik wil er toch graag meer over weten, dit doordat we net een mail van een goeie vriend op reis, al 10 mnd1 dat hij niet meer terug komt, geen contact meer wil en zijn bank zaken en paspoort, voor 18 mnd aan de guru gegeven heeft, moet ik me zorgen maken??surya schreef:
>
> Spiritualiteit en geld gaan niet met elkaar samen voor mijn
> optiek
> Maar zoals met guru's etc, de honing komt niet naar de bij
> maar de bij naar de honing. Alsde tijd rijpt is eettc etcc
> etccc.
> En zo schijnt ieder de Guru te krijgen die hij/zij verdient
> Belangrijk ook te beseffen is dat je guru ook al in je zit,
> als je goed luistert van binnen zul je het weten. Daarvoor
> hoef je niet naar welke ashram te gaan
> Dat ik dit zeg is alleen om te waarschuwen dat je goed oplet
> waar je gaat vooral als zoekende en zeker als wandelende
> portomonnee met het hart onder de arm.
> Zou ook aanraden als je het echt wilt gewoon te gaan kijken
> en te luisteren naar je hart of het goed voelt of niet
> Verder kan ik nog wel uitwijden over allerlei verhalen en
> dergelijke maar wil je liever ook niet beinvloeden, omdat het
> je eigen leerschool is. Veel succes en plezier
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?