PIO of OCI

  • Bert

    Hallo,

    Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen PIO kaart en OCI kaart?

    Mijn Engels is niet uitstekend, maar wat ik begrijp van de site van de Indiase ambassade, is dat OCI recht geeft op een “lifetime” visum en PIO voor een periode van 15 jaar. OCI is ook goedkoper met € 235,-, want de PIO kost € 375,-. Waarom zou je dan toch voor PIO kiezen, OCI lijkt mij voordeliger… Of snap ik het toch niet helemaal.

    Weet iemand hoe het in elkaar zit?

  • T.o.m.

    Er zijn behalve de prijs wel verschillen.

    Als jij bijvoorbeeld bent geboren buiten India uit Indiase ouders, dan kan je geen OCI aanvragen, maar wel een PIO

    Als jij getrouwd bent met een Indiase -en zelf geen Indiër bent-, dan kan je ook geen OCI aanvragen, wel een PIO.

  • Sundri

    Hallo T.o.m. e.a., als ik de website van de Indiase ambassade lees, dan is een PIO alleen aan te vragen als je van geboorte Indiër bent of afstamt van een Indiër tot in de vierde generatie. Er wordt niets vermeld over Nederlanders getrouwd met een Indiër (met Indiaas paspoort). Zijn er hier op het prikbord Nederlanders met een PIO, die hun ervaring(en) kwijt willen? Ik ben wel benieuwd hoe dat zit.

  • T.o.m.

    Dat is hoe ik het begrijp, zie tekst onder eligibility punt iii

    http://www.immihelp.com/nri/piocard/index.html#eligibility

  • Sundri

    T.o.m. Bedankt! Dit is een duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik zag net dat het ook vermeld staat op de website van de Indiase Ambassade, gewoon onder PIO. Daar had overheen gelezen.

  • Mahinder

    Hallo Bert,

    De meeste mensen nemen een PIO kaart, omdat deze juist maar voor 15 jaar is. Mensen die deze kaarten aanvragen doen dit zodat ze een soort Indiaas paspoort hebben. Het is zo dat als men wilt terugkeren vanuit India naar een ander land, dit makkelijker gaat via een PIO kaart. Via de OCI kaart wordt maar een klein deel toegelaten in het migratieland (ookal kan diegene bewijzen dat hij de X aantal jaren in het land heeft gewoond, daar geboren is of het paspoort had/heeft!)

    Er wordt dus meer gekozen voor een PIO, omdat terugkeren dan makkelijker is.

  • riez

    ik begrijp m niet helemaal, MAhinder. Als je een paspoort van een bepaald land hebt, bv Nederland, maar je woont met een OCI in India voor een aantal jaar, kun je toch gewoon naar Nederland terug als je dat wilt. Of geeft dat dan ineens beperkingen? Hoe zit dit dan, kun je/ wil je daar nader uitleg over geven?

  • Sundri

    Ik snap 'm ook niet…

    Overigens als je als Nederlander gehuwd bent met een Indiër, kun je geen OCI aanvragen, maar alleen een PIO. Dat weet ik inmiddels. Wel moet je dan minimaal een jaar gehuwd zijn met een Indiër. Als je gehuwd bent met een Indiër mag je geen toeristenvisum meer aanvragen, wel een X-entry-visum. Wil je in India gaan wonen, dan moet je eerst 4 x een X-entry-visum hebben gehad alvorens je (alleen in India) een PIO kunt aanvragen (gedurende de geldigheid van je laatste X-entryvisum). Woont je (van oorsprong) Indiase man in NL, dan kun je alleen je PIO in NL aanvragen; ik weet niet of je die dan pas kan aanvragen als je eerst 4 x een entryvisum hebt gehad; die procedure ken ik niet.

    Voor zover ik weet is de OCI alleen voor Indiërs, die zelf de Indiase nationaliteit hebben gehad, maar deze verloren hebben bij het aannemen van een andere nationaliteit (India staat geen dubbele nationaliteit toe).

    Wie kan hier meer over zeggen? Ben wel benieuwd.

  • riez

    Kinderen van een ex-indier kunnen toch ook OCI aanvragen, dat heb ik tenminste altijd begrepen. Mijn man heeft t begin van dit jaar gevraagd en toen zei de meneer vd ambassade dat ook een vrouw van een ex indier een OCI aan kon vragen, maar daarvan weet ik 100% zeker dat die info niet waar is.

  • Sundri

    Of kinderen van een ex-Indiër een OCI kunnen aanvragen, weet ik niet. Wel weet ik 100% zeker dat jij en ik (als echtgenote van een -Indiër alleen een PIO kunnen aanvragen en geen OCI.