PIO of OCI

  • dagmar

    Mijn man is geboren in India, nadat hij Nederlander werd heeft hij een OCI aangevraagd, en ons zoontje mocht dat ook (omdat hij direct familie is). Ik mocht een PIO aanvragen. Wat wel irritant is dat deze visa aan het Nederlands paspoort zijn gekoppeld en je dus om de 5 jaar ook een wijziging in de PIO/OCI kaart moet vragen, omdat het paspoortnummer anders niet klopt. Ik heb de PIO aangevragd zonder voorheer multiple-visum te hebben aangevraagd. Toen ik het vroeg (ongeveer 3 jaar gelden) moest je wel al aantal jaar getrouwd zijn.

  • Sundri

    Dagmar, een PIO is niet meer gekoppeld aan je paspoort. Ik heb hier specifiek om gevraagd. Je krijgt nu je PIO in de vorm van een creditcard. Ik weet (nog) niet of je om een nieuwe card moet vragen als je een nieuw paspoort met nieuw nummer krijgt. Dat ga ik ook nog checken. Binnenkort moet ik toch naar het Foreigners Regional Registration Office (in Delhi), waar ik ook de PIO ga aanvragen.

  • dagmar

    Sundri,

    dat is interessant, schilt dan voor de toekomst. Maar dan moet ik bij vervanging paspoort waarschijnlijk nog een keer de PIO-kaart nieuwe stijl aanvragen. Weet je ook of dat geldt voor OCI? Die is nu ook nog aan het paspoort gekoppeld. Je hebt wel een eigen PIO/OCI-pas maar het paspoortnummer is erin vermeldt.

    Ik hoor het graag van je als je meer weet.

  • Sundri

    Ik weet niet of dit ook voor de OCI geldt. Ook weet ik niet of ik eerst nog een nieuw XV-visum moet aanvragen (ik heb er nu 3 x 1 gehad) of dat ik nu direct een PIO kan aanvragen. Afhankelijk hiervan is het of ik je vraag snel kan beantwoorden…

  • Sundri

    De PIO in de vorm van creditcard is niet (meer) gekoppeld aan je paspoort. Heb je je PIO, dan hoef je die pas na 15 jaar te laten vernieuwen c.q. verlengen. Dus het is niet nodig om dat te doen als je een nieuw paspoort hebt.

  • Subhash

    Ik ben geboren in Nederland en mijn moeder is een ‘ex-Indiër’ en heeft een Nederlandse paspoort met daarbij een OCI card.

    Kan iemand bevestigen dat ik ook een OCI kan aanvragen?

    Alvast bedankt

  • Rani

    Subhash,

    Je kunt een OCI card aanvragen als minstens één van je ouders óf grootouders in India geboren is.

    Ik heb zelf een NL paspoort met een OCI card en voor mijn in Nederland geboren kindje (NL vader) heb ik ook een OCI card.

  • Subhash

    Bedankt voor je reactie!

    hoelang heb je moeten wachten voordat je de oci kon ophalen?

  • Rita S.

    Hallo beste mensen,

    Mijn ouders zijn ‘ex indiers’ en willen graag een OCI kaart aanvragen voor ons hele gezin. Nou heb ik hier en daar gezocht voor de benodigde documenten voor een aanvraag, maar helaas kan ik niet een site vinden waarop duidelijk (in het nederlands) staat aangegeven wat je nou precies nodig hebt… Kan iemand mij a.u.b. vertellen wat voor documenten je nodig hebt, of een site waar ik meer info kan vinden? Alvast bedankt!

    @ Subhash kennissen van mijn ouders hebben ong. 4 maanden moeten wachten voordat ze het konden ophalen. Ik weet niet of het voor iedereen even lang duurt..

  • Subhash

    Beste Rita,

    Ik heb ook geen Nederlandse checklist kunnen vinden. Enige die ik heb kunnen vinden stond op de site van de Indiase ambassade http://www.indianembassy.nl. Voor zover ik weet, moeten je ouders wel eerst de OCI aanvragen en daarna de kinderen of andere gerelateerde van de ‘ex-indiërs’. Ik moest ook namelijk wachten met mijn aanvraag, deze kon ik pas indienen toen mijn moeder haar OCI had ontvangen. Volgens de ambassade moet de dochter of zoon van de ex-indiër de checklist gebruiken voor minor ( ondanks als je niet meer minderjarig bent ).

    Groet Subhash