Orissa

  • KeesS

    Ik heb al veel gereisd en gezien en meegemaakt in India. Maar wat me nog wel een keer de moeite waard lijkt is een rondreis/trip in Orissa.Is er iemand die daar een betrouwbare gids/driver/reisbureau kent? Ik ben van plan om in oktober te gaan. bvd. gr. KeesS

  • Rob

    Kees,

    Voor alles over Orissa moet je bij Josine zijn.

    Die zit er nu.

    Rob

  • Doreen

    Wij zijn in december-januari met Sawadee naar Orissa geweest o.l.v. een gids uit India.

    Het was een mooie interessante reis langs oeroude stammen. Maar er is momenteel een probleem nl. de Maoïsten zijn in dat gebied actief. Zo moesten we, nadat onze foto's en namen (na het afpakken van onze permit door een zgn. politieagent) op de voorpagina van de kranten verschenen was, een overhaaste vlucht uit het gebied maken van 12 uur rijden in een busje.

    Want; spannen toeristen misschien samen met de maoïsten? Wat doen ze anders hier.

    De reis kan dus anders verlopen dan je denkt.

  • KeesS

    Hmm. Beiden dank. Doreen wat een verhaal zeg.Pff

  • brick1968

    Hallo Kees,

    Wij zijn in 2012 naar Meghalaya gereist en op de terugweg nog via Odisha verder getrokken.

    Wij reizen altijd ongeorganiseerd en zijn uiteindelijk ook vanuit Vishakapatnam naar Onkadelli gegaan per prive taxi. Na een rit van ruim 9 uur kwamen we in het gebied van de Bondastammen. Helaas was er geen hotel terplekke, maar mochten we enkele dagen in een kerk overnachten. Op donderdag vond de wekelijkse markt plaats waar ook de Bonda's waren om hun zelf gebrouwen bier en wat zelfgemaakte spullen te verkopen.

    Odisha was voor ons een onvergetelijke ervaring die we graag weer zouden overdoen, maar inderdaad is er wel de dreiging van de Maoisten in het gebied.

    Echt een aanrader.

    Voor meer details kun je ons altijd benaderen.

    Groetjes Rob en Felicia

  • Rob

    Kees'

    Ik zei toch al: neem contact op met Josine.

    Zij weet daar alles van.

    Een tijd lang waren de Tribaltours niet meer mogelijk, vanwege onveiligheid.

    Rob

  • josine

    Kees , ben net terug van Orissa.

    Al 2 jaar zijn er maoïstische troepen in gevecht met de politie.Wekelijks worden er agenten vermoord.

    Vorige week nog 5 agenten .

    De maoïsten bevinden zich in alle traibel gebieden , er is een totaal reisverbod voor heel het traibel gebied.

    Er wordt ook nergens meer toestemming gegeven om deze gebieden te betreden.

    Als je een organisatie toch deze reis aanbied zal hij niet vermelden dat er een verbod is , ze gaan dan wel met je naar lokale dorpen om deze te bezoeken

    Je betaald hier dan veel te veel geld voor en je mag zelfs geen fotos meer maken.

    Het kan nog heel lang duren voor het weer veilig is , er zijn ook al vele maoïsten gedood maar de leider er van is nog spoorloos.

    Het kan zelfs zo zijn dat er nooit meer toeristen naar de traibel gebieden kunnen gaan

  • KeesS

    Allen dank voor de info. KeesS

  • Khan

    josine Schreef:

    ——————————————————-

    > Kees , ben net terug van Orissa.

    > Al 2 jaar zijn er maoïstische troepen in gevecht

    > met de politie.Wekelijks worden er agenten

    > vermoord.

    Naxalieten zijn in Andhra Pradesh en Orissa en daar buiten al sinds de jaren '60 actief. http://en.wikipedia.org/wiki/Naxalite.

    Uit ervaring weet ik dat in bepaalde gebieden (o.a. Warangel en Araku Valley, die toch druk bezocht worden door - Indiase - toeristen) chauffeurs niet erg happig zijn om na zonsondergang op de weg te zijn. Je struikelt ook haast over de controle posten van de politie. In de locale pers verschijnen vrijwel dagelijks korte stukjes over dit soort voorvallen. Soms kan dat grappig zijn, zoals Naxalieten die de passagiers van een lijnbus vriendelijk verzoeken uit te stappen en vervolgens de bus in brand steken. Minder prettig is het echter als je urenlang in een trein gestemd komt te staan omdat een bomaanslag op het spoor is gepleegd (en dan heb ik het niet over een lijntje ergens in de jungle, maar een hoofdlijn naar Hyderabad, AP)/

    De andere kant van het verhaal is dat al jaren lang (ruim meer dan die twee jaar waar je over schrijft) een enorme militaire operatie aan de gang is om de stammen gebieden in Oriassa en Andhra Prasesh te “zuiveren”, in het bijzonder in het belang van maatschappijen die delfstoffen willen winnen. Een aardig boekje dat wat inzicht geeft in de andere kant is “Walking with comrades” van Arundhati Roy (zal hier meer bekend zijn van het boek "God of small things, denk ik)..

    Al die toestanden maakt dat de Indiase overheid niet graag buitenlandse journalisten in die streken ziet. Verklaart waarschijnlijk ook al die lastige vragen op het visa aanvraag formulier.

  • ton

    Net terug uit Orissa. Weinig gemerkt van politiecontroles, angstige taxichauffeurs en wat dies meer zij. We hebben ons wel verre gehouden van tribal safari's, human safari' s of hoe het allemaal mag heten. Dit soort reizen worden inderdaad nog steeds lokaal aangeboden. Alleen in de regio Sambalpur was er een gebiedje waar we niet in mochten. Overigens lees je ook regelmatig in de krant dat ter “bescherming van het cultureel erfgoed” (lees stammen) er wegen worden afgesloten. Niet alleen in Oost India, maar ook op de Andemanen. Aanslagen op politieposten lees je bijna dagelijks. Aan de andere kant: als je terug wilt in de tijd, ga dan naar Orissa. De staat loopt behoorlijk achter op bv het zuiden. Dat merk je aan de kwaliteit van de hotels, de infrastructuur van wegen en stations, de gebrekkige kennis van het engels. (hoe kan het anders als de orissa-taal de eerste taal is dien men leert en daarna sanskriet). Nauwelijks westerse toeristen gezien (of het moet het Krishnavolkje zijn in Puri)

    Conclusie: het is hard werken in Orissa, maar zonder meer de moeite waard. (nb. wij hebben op eigen gelegenheid gereisd met bus, trein en zonodig taxi)