josine Schreef:
——————————————————-
> Kees , ben net terug van Orissa.
> Al 2 jaar zijn er maoïstische troepen in gevecht
> met de politie.Wekelijks worden er agenten
> vermoord.
Naxalieten zijn in Andhra Pradesh en Orissa en daar buiten al sinds de jaren '60 actief. http://en.wikipedia.org/wiki/Naxalite.
Uit ervaring weet ik dat in bepaalde gebieden (o.a. Warangel en Araku Valley, die toch druk bezocht worden door - Indiase - toeristen) chauffeurs niet erg happig zijn om na zonsondergang op de weg te zijn. Je struikelt ook haast over de controle posten van de politie. In de locale pers verschijnen vrijwel dagelijks korte stukjes over dit soort voorvallen. Soms kan dat grappig zijn, zoals Naxalieten die de passagiers van een lijnbus vriendelijk verzoeken uit te stappen en vervolgens de bus in brand steken. Minder prettig is het echter als je urenlang in een trein gestemd komt te staan omdat een bomaanslag op het spoor is gepleegd (en dan heb ik het niet over een lijntje ergens in de jungle, maar een hoofdlijn naar Hyderabad, AP)/
De andere kant van het verhaal is dat al jaren lang (ruim meer dan die twee jaar waar je over schrijft) een enorme militaire operatie aan de gang is om de stammen gebieden in Oriassa en Andhra Prasesh te “zuiveren”, in het bijzonder in het belang van maatschappijen die delfstoffen willen winnen. Een aardig boekje dat wat inzicht geeft in de andere kant is “Walking with comrades” van Arundhati Roy (zal hier meer bekend zijn van het boek "God of small things, denk ik)..
Al die toestanden maakt dat de Indiase overheid niet graag buitenlandse journalisten in die streken ziet. Verklaart waarschijnlijk ook al die lastige vragen op het visa aanvraag formulier.