Fatephur Sikri and Bharatpur national park

• Ramrod

Is het de moeite om als ik in Agra ben en een dag over heb om naar Fatephur Sikri en Bharatpur (Keoladeo) national park te gaan of zijn er betere alternatieven ?

• ton

Allebei prima opties. Fatephur is een uur met de bus. Bharatpur anderhalf uur. Bharatpur is het meest toegankelijke park dat we ooit bezocht hebben en nergens zoveel dieren gezien. Je kunt het beste een fietsriksjah huren. Zij zijn prima gidsen en laten je de dieren zien die je zelf niet ziet. Hebben ook verrekijkers voor je. We zijn er meerdere keren geweest. De meeste dieren zagen we tussen 3 en 6 p.m. Misschien is het een optie voor je om eerst naar Bharatpur te gaan, daar te overnachten en op de terugweg Fatephur. Tenzij je besluit om van Agra naar Jaipur te gaan, dan liggen beide op je route.

succes Ton

• VideJo

Keoladeo vond ik tegenvallen, maar Fatepur Sikri is een mooie plek. Wees wel voorbereid op veel handelaren!!!

• Ramrod

Bedankt voor de reactie's

Mijn bedoeling is om vroeg , rond 6:00 uit Agra te vertrekken met een taxi (voor de hele dag) en dan te beginnen , wil wel de zelfde dag terug naar Agra , het wordt denk ik rond 18:00-18:30 al behoorlijk donker denk ik ?

Wil de zelfde dag terug omdat ik de volgende dag met de trein naar Varanasi ga .

• erik

Keoladeo is 1 van mijn favoriete plekken,. maar als je pech hebt en de moesson was matig, dan heb je er weinig te zoeken. Na een goede moesson is er veel water en ziet het soms zwart va de vogels.

Slechtste moment om in Fatehpur Sikri te zijn is heel vroeg 's s morgens. Dan gaan ze net open en een “first costumer”die iets koopt of een dienst (gids) afneemt brengt geluk. Ik ben een vrij rustig persoon maar toen werd ik bijna boos, zo opdringerig als de meute was… Mijn moeder kreeg de neiging iemand te slaan, dan moet je het bij mijn moeder heel bont maken, ik heb haar verder vrijwel nooit boos gezien in mijn leven!

• Paul Broekman

in Bharatpur (Keoladeo) national park geen riksja huren (!!!) maar een fiets. Er zijn vele kleine paden waarover je wel kunt fietsen maar geen riksja kan komen. Dan zie je dus ook veel meer en is het stiller. Ga vooral ook naar het python bos, en er is veel groot wild te zien aan de zuidkant van het park. En er zijn vele duizenden vogels. Echt de moeite waard.

Fatehpur Sikri vond ik ook erg de moeite waard, een van de mooiste marmeren ramen van India te zien. los van nog een hele hoop meer.

• ton

Wij hebben in Bharatpur beide gedaan: eerst met een fietsriksjah en de dag erna zelf met de fiets. Met de fietsriksjah vogels en dieren gezien (hyena, junglecat etc) die we zelf nooit opgemerkt zouden hebben. Of bv een nest jonge uilen, hoog in een boom. Waar Paul een punt heeft is dat het rustigste del van het park achterin“is. Daar zagen we met de fietsrikshah het meeste wild. Dus het gedeelte voorbij de kantine, middenin het park. Inmiddels zijn ook ”achterin"de paden bestraat en toegankelijk voor de fietsriksjahs. Al met al duurt de tocht met de fietsriksjah dan een uur of vijf tot zes (ca 450 rs vorig jaar)

Als je zelf fiets zie je vooral de painted storks, en dat is ook een bezienswaardigheid. Verder ibissen, aalscholvers, kraanvogel, slangehalsvogel etc.

een luxeprobleem zou ik zeggen. succes ton

• Ramrod

Bedankt weer,

Die 450 Rp is dat voor 2 personen in de riksjah of p.p ?

Enig idee of het qua dieren spotten s,ochtends of tegen de avond een betere tijd is ik ga in maart .

• ton

Willem, die 450 rs (prijspeil november 2012) is voor de hele riksjah. Het is trouwens een prijs per uur die je afspreekt, ik dacht 70 rs per uur.

Het manneke was na afloop wel gesloopt. Is je Kolkataplan nu van de baan? Wij gaan feb/mrt ook naar Kolkata/Wedst Bengal/Odisha.

niettemin, veel succes. ton

• Ramrod

Bedankt weer , nee niet van de baan hoor na Agra- Varanasi en dan met het vliegtuig naar Kolkata en de Sundarbans .

Wat is jullie route ?