reis naar India juli/augustus

• Tina

Wij zijn aan het oriënteren voor een reis naar India volgend jaar juli/augustus voor 3-4 weken. Het idee kwam van mijn zoon van 11 die al langer naar India wil, maar we stellen het steeds uit vanwege negatieve verhalen. Nu willen we het gaan doen. We lezen veel erover en kunnen natuurlijk op internet veel informative vinden, maar ik wil graag ook ervaringen van mensen horen die (vaker) in India zijn geweest. We willen beginnen in Delhi en eindigen via Mombai in Goa (paar dagen strand). Tussendoor willen we in ieder geval naar Agra, Jaipur en Varanasi. Andere mogelijkheden zijn Jodhpur en Darjeeling (zou ook naar de Himalayas willen en Kolkata, maar dat bewaren we voor een volgende keer!). Misschien wel naar aan National Park als we daar tijd voor hebben. Graag hoor ik welke bestemmingen de moeite waard zijn en welke we niet moeten missen. Ook zijn bepaalde bestemming leuk voor een kind van 11 en andere niet.

Reizen binnen India willen we afwisselen met binnenlandse vluchten en trein. Van de diverse train sites word ik niet wijzer van de klasses die er zijn, met welke klas kunnen we beter reizen en kunnen we dan beter een nachttrein nemen?

Kortom, alle tips zijn welkom.

• Ineke M

Ik kom elk jaar in juli in India (Rajasthan) en weet dat het nog ontzettend warm (40-43 gr) kan zijn. Begin van de moesson daar, dus ook een hoge luchtvochtigheid. Tip een is dan ook: maak een rustig schema en beperk de reisdagen.

Vorig jaar een moeder en dochter ontmoet, die afsluitend van hun vakantie naar Goa gingen. Dochter verheugde zich ontzettend op het strand. op het vliegveld trof ik ze weer. Ze waren totaal weg geregend in Goa en vonden er niet veel aan, omdat veel gesloten was? Ben er zelf nooit geweest en weet dat het ieder jaar verschilt, maar iets om rekening mee te houden.

De plaatsen die je noemt liggen erg ver uit elkaar. Waarom niet een kleiner gebied? Of Varanasi of Goa schrappen?

Mijn favorieten zijn:

Pushkar, Jaisalmer, Udaipur. Daarnaast blijft Varanasi erg bijzonder. Hectisch maar mooi!

Agra, Jaipur en Jodhpur vind ik niet zo bijzonder. De Taj Mahal wil je vaak zien als je de eerste keer naar India gaat. Mooi, maar erg toeristisch. Voor mij blijft de baby Taj aan de overkant van de rivier favoriet.

Zelf zou ik een rondreis in Rajasthan aan raden met aan het eind een paar dagen een mooi hotel met zwembad in Varanasi (b.v hotel Surya?). Zo kun je ervaren hoe hectisch Varanasi is en weer bijkomen in het hotel.

Veel plezier,

Ineke

• Ineke M

Persoonlijk zou ik met een taxi reizen. Het is veel comfortabeler en je kunt onderweg stoppen waar je wilt. De prijzen vallen mee en zijn voor drie personen hetzelfde als voor een. Trein is veel goedkoper, maar heb je meer tickets nodig dan valt het verschil weer mee.

Naar Varanasi zou ik vliegen. Is andere niet te doen in die korte tijd.

Ineke

• froukje

Het is mij heel goed bevallen om met de trein vanuit Delhi naar Varanasi te gaan,daar een paar dagen blijven,evt. terug met de trein naar Delhi. Daar even blijven.

Vandaaruit met een auto en chauffeur door Rajasthan,zou een optie zijn. Je bent zo vrij als een vogeltje als je behalve de auto en chauffeur niet al te veel vast legt.

Kijken waar je naar toe wilt,hoeveel er te zien is.

En als je 4 weken gaat,kun je vlg.mij aan het eind ook nog wel een paar dagen ergens naar het strand,alleen als je dan naar het zuiden gaat,zou ik gaan vliegen.

Als er verder nog gereageerd wordt,zul je merken dat er meerdere meningen ergens over zijn.

Daar zullen jullie je eigen ding uit moeten filteren.

Alleen idd de temp.in juli/augustus,daar heeft Ineke wel een punt. Maar daar moet je het reisschema een beetje op aanpassen.

• ton

Bijgaande link geeft een aardig beeld over temperaturen/neerslag in een aantal Indiase steden. Goa vind je onder “Panjim” Succes met de voorbereiding

http://users.skynet.be/link2/htm/chart.html

Ton

• Khan

http://www.seat61.com/India.htm is m.i. de meest heldere site over de verschillende soorten accomodatie in de Indiase trein. Ale andere verhalen, zoals mensen die 1A/C als eerste klasse aanduiden, of een derde klasse menen te onderscheiden (het laagste is de “unreserved” II) kun je vergeten.

Keuze nachttrein / dagtrein wordt in feite bepaald door het aanbod van Indian Railways. Op de meeste verbindingen rijdt men zo langzaam en is de afstand zo groot dat dit geheel of deels 's nachts wordt afgelegd.

De door sommige mensen aangehangen theorie dat je met een nachttrein een hotel bespaart deel ik niet.

a) Met een vroeg aankomst (5 - 6 uur in de ochtend) kom je gebroken uit de trein

b) Sowieso is het eerste wat ik na een treinrit doe een goed bad nemen, eten en rusten.

Verkijk je niet op de reistijden. In een drukke stad heb je al een uur nodig om het centrum uit te komen. Buiten de stad kom je met de auto op doorsnee wegen niet boven de 30 km / uur gemiddeld.

• Tina

Bedankt voor alle tips, ws. houden we het inderdaad bij Rajasthan. We willen wel erg graag naar Goa, maar zit nu te twijfelen vanwege het weer, maar dat kunnen we altijd nog later beslissen.

• T.o.m.

Goa kan je rustig vergeten.

Alles is dicht (strandtentjes worden zelfs afgebroken anders zouden ze wegwaaien), er staat een stevige wind, het is erg warm en het kan flink regenen. Alles wat Goa leuk maakt is dus afwezig.

Juli augustus zijn prima maanden om het noorden van India te bezoeken, omdat het daar dan niet zo warm is, en omdat de monsoen daar niet aktief is.

Of een woestijnstaat een juiste keuze is om in het warmste seizoen te bezoeken, dat mag je zelf bedenken.