Thailand en India

• PeeJee

Hoi Allen,

Ik ga in januari 2 maanden overwinteren in het oosten (geen vaste baan hebben heeft soms ook voordelen) en kon niet echt kiezen tussen Thailand of India. Heb beide landen al vaker bezocht en heb uiteindelijk besloten om naar beide landen te gaan. Vliegen op Bangkok, na 4 weken vlucht Bangkok- Calcutta en dan na 4 weken via Mumbai of Delhi weer naar NL… via KLM bleek dit erg makkelijk te boeken (behalve BKK-CCU, Airasia voor 55 euri).

Ik vroeg mij af of iemand weet hoe ik dit visumtechnisch gezien het beste kan gaan organiseren. Volgens mij kom ik Bangkok (thailand dus…) niet in met een enkeltje, dus zal dan wellicht al mijn airasia vlucht naar Calcutta moeten boeken om in aanmerking te komen voor een VOA. Zou het dan lukken om in Bangkok een visum voor India te bemachtigen of kan ik dat hier al regelen?

Wie heeft up to date info hierover?

BVD PeeJee

• kataraja

Peejee, Thailand inkomen op een enkeltje is nog je kleinste probleem, maar in het KLM toestel komen is een veel groter!!! Mijn zeer goeie raad koop het air Asia ticket al in Nederland en dan zal je geen probleem hebben. Het visum voor India zou ik in Thailand doen, veel minder rompslomp en op Khao san road zijn er legio bureautjes die dat zo voor je regelen.

Maar nogmaals met een enkeltje ams -bkk kom je op Schiphol (zonder aansluitende vluchten) het toestel niet in. Ik spreek uit ervaring altijd weer de zelfde problemen, ik woon in Thailand en als ik wel eens naar Nederland vlieg koop ik mijn ticket natuurlijk hier in Thailand, bij het inchecken altijd weer het dezelfde zeik, tot ik kan aantonen dat ik een retirement visa heb en in Thailand woon, en dan mag ik mee. Verder ik ben tientallen keren Thailand binnen gekomen vanuit alle windstreken en er is bij mij nog nooit gekeken of ik een retour ticket heb, officieel ben je dit verplicht maar word nooit gecontroleerd. Zou je wel gecontroleerd worden, dan heb jij geen probleem maar de airline die jou het land zonder retour visa het land binnen vliegt daarom doen ze op Schiphol zo moeilijk.

Groet Kataraja

• PeeJee

Bedankt kataraja,

Ik had al zo'n vermoeden, dat wordt bij deze bevestigd. Alleen twijfelen we nu of we moeten beginnen of eindigen in Thailand… het is ook wel lekker om te eindigen op een mooi thais strand, maar ik lees her en der dat het weer in N-India in januari nogal fris kan zijn… het plan is in ieder geval om tussen Calcutta en Delhi wat plaatsen aan te doen die we nog niet hebben bezocht… oa. Sunderbans, Varanasi, Bodhgaya, Orccha… Weet jij (of iemand anders) of het veel scheelt of je deze plaatsen in januari of in februari bezoekt? Ik vind het niet erg om gewoon in een trui te lopen, maar heb geen zin in hele koude nachten (ben een koukleum, vandaar ook het plan om jan- en februari buiten NL door te brengen).

Groet PJ

• kataraja

Peeje, ik heb een paar jaar in India doorgebracht( moet wel eerlijk erkennen dat dit zo'n 10 jaar geleden was) en daarnazijn wij naar Thailand vertrokken. Ik ben al een tijdje niet in India geweest, dus weet niet hoe het daar nu is maar ik kan je vertellen Thailand is een verschrikkelijk duur, en zeer crimineel, land aan het worden. Ok die noodle soep of fried rice op de hoek van de straat is nog altijd wel goedkoop maar restaurant eten word maandelijks duurder terwijl de kwaliteit /kwantiteit niet verbeterd. Als ik in jou schoenen zou staan en 8 weken zou hebben, dan bleef ik lekker in India, stranden genoeg in het zuiden en dan zou ik niet naar het afgezaagde goa of kerala gaan maar naar naar Tamil Nadu. Ook lees ik dat je de sunderbans wilt bezoeken, als je dan toch 2 landen wilt bezoeken vlieg via Dhaka naar het oosten en bezoek de sunderban van de Bangladeshi side veel mooier en spectaculairder dan vanuit India, in Dhaka kan je meerdaagse cruisochten boeken. En overland van Bangladesh naar India is is ook een fluitje van een een cent.

Groet

Ps Ik ga over 3 weken weer eens een paar weken motor rijden in India! Ben benieuwd. Maar Coorg staat zeker op mijn agenda, voor de rest is het reizen mijn doel.

• PeeJee

Hoi Kataraja,

Als het aan mij zou liggen, dan gaan we gewoon 8 weken naar India, maar mijn reisgenoot is nog vaker in India geweest dan ik en die wil graag nog een keer naar Thailand, voordat de echte inflatie daar is toegeslagen (hoewel dat dus misschien al wel is gebeurd…). Daarnaast vind ik Bangkok wel een te gekke stad die ik graag nog eens bezoek en kunnen de Indiase stranden qua schoonheid en snorkelplezier niet tippen aan die van Thailand…maar er staat nog niets vast (de ticketprijs daalt nog dagelijks, dus we hebben nog niet geboekt). Daarnaast vraag ik me dus af of Noord India (West Bengalen en Varanasi en omgeving, in dit geval) wel aangenaam vertoeven is in Januari… maar we gaan toch dus dat zien we vanzelf.

Overigens vond ik Coorg een van de bijzonderste bestemmingen in Zuid-India. Erg rustig gebied, prachtige bergen en geen overbevolkte steden/dorpen. Een van de weinige plekken waar ik niet hoefde af te dingen voor een tuktuk-ritje en als je de bus uit stapt komt er NIEMAND op je af gerend, overigens was het daar toen ook aan de frisse kant (was in oktober)… veel plezier daar!!!

Groet PJ

• ton

Januari of februari scheelt een graad of vier. Overdag prima te doen, maar de avonden en de ochtenden zijn vaak verrekes koud. Geen pretje in een open riksjah. Calcutta is veel milder als Delhi. In Delhi kan het half februari nog behoorlijk koud zijn, zo'n graad of 12 als het mistig is. Als er een koude wind met mist staat vanuit de Himalaya is het behoorlijk onaangenaam. Als de mist optrekt kan het van de ene op de andere dag tien tot vijftien graden schelen.

Zie ook bijgevoegde link:http://users.skynet.be/link2/htm/chart.html

Ik zou zelf de voorkeur geven aan februari

succes

groet

Ton