nieuws

• lana

http://www.ndtv.com/article/india/uae-warns-nris-against-taking-rupees-into-india-415748?curl=1378697822

UAE warns NRIs against taking rupees into India

• johan1

Wie brengt er nu Roepies naar India? Behalve dan de paar duizend die je over hield van de vorige trip

• Rob

Ik heb altijd gedacht dat een toerist maximaal 10.000 roepies in mocht voeren.

Blijkbaar mag dat niet, als ik dat artikel goed lees.

Rob

• T.o.m.

Dat is omdat in het zwarte circuit (buiten india) rs erg goedkoop te krijgen zijn.

Het probleem is dus dat mensen (en bedrijven) in India hun zwarte, door bijvoorbeeld corruptie verkregen, Roepies naar het buitenland exporteren en ze daar voor dumpprijzen verkopen tegen hard currency.

In het artikel hebben ze het ook over het probeem van vals geld. Dat zou best ook wel een probleem kunnen zijn, maar ik denk dat bovenstaande de werkelijke reden is.

• Khan

Zwart geld is een enorm probleem. Hoe het nu precies zit met de methodes is voor mij niet duidelijk. Zo heb je ook een controle bij vertrek op het exporteren van goud, terwijl het duidelijk is dat er ook vanuit Dubia, etc een hoop gemokkeld goud het land inkomt dat in India weer via juwelliers wordt verkocht. Vastgoedtranacties (inclusief verhuur van appartementen) buiten India is heb ik gelezen ook een witwas methode. Hetzelfde geldt voor die Bollywood shows in UK en USA. Maar dat laatste zijn de echt grote jongens.

• Mr Bojangles

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb er gelukkig maar 900 liggen hier en ga het risico niet nemen. Ik laat ze wel thuis.

• KeesS

Het is volgens mij altijd zo geweest dat je officieel geen roepies mocht in- of uitvoeren. Altijd hebben wij wel een bedrag aan roepies bij ons, meestal van de vorige reis. Wij zijn nog nooit gecontroleerd, ik kan me ook niet voorstellen dat dit om de reguliere toerist gaat. Misschien kan een ieder die gaat en terugkomt zijn/haar ervaringen hier even weergeven.

• Ineke M

Ik neem mijn 20.000 gewoon mee (:P)

• kees m

Neem ook altijd de overgebleven roepies mee

Heb er nog 9000 en deze gaan over 5 wkn weer mee

Nog nooit gecontroleerd op geld

Trouwens hoeveel EUROS mag je invoeren ???

Ik dacht toch zo'n 10.000 niet ???

grjes Kees M

• johan1

Kees, je mag 5000 dollar of een equivalent daarvan invoeren