Kashmir/regen

• yvonneveer23@hotmail.com

Ik ‘vrees’ dat het nu (nog 11 dagen, kan niet wachten!) wel wat drukker zal zijn, wat toeristen betreft. Mei is natuurlijk ook nog voor het toeristenseizoen (wel bedankt, Jo/Jeanette).

Weet iemand overigens of Srinagar nog in het moessongebied valt, waar de moesson tussen juni en september plaats heeft!?

Of is de regen die er nu valt (op buienradar zie ik komende 2 weken gemiddeld zo'n 9 mm/dag aangegeven), niet in de vorm van moessonbuien (en dan toch ook nog delen van de dag droger en zonniger?), maar meer te vergelijken met ‘Nederlandse regendagen’? Als je het al zo kunt stellen?!

Yvonne

• yvonneveer23@hotmail.com

Ik zie nu zelf al dat op diverse sites heel verschillende voorspellingen gedaan worden; dat is het nadeel van internet misschien ook wel: teveel informatie.

Ik ga proberen het maar helemaal los te laten. Accepteren hetgeen komt. India is sowieso onvoorspelbaar. Misschien moet ik het ook allemaal niet willen weten.

Gewoon waanzinnig gaan genieten. Yvonne

• Ineke M

Het grappige van het weer is dat het gewoonweg niet te voorspellen is.

Kun jij bv zeggen of juli 2014 in Nederland warm wordt of regenachtig? Nee dus. De voorspellingen geven een globaal beeld, maar het is altijd afwachten hoe het op dat moment is. Ben ook wel in een droge periode geweest en dat er toch regen viel en in de moesson geen spatje gezien.

Ineke

• Jannie

In juli en augustus is het in Kashmir circa 35 graden. Geen moesson, nauwelijks regen. Is er toch regen, dan valt dat meestal 's avonds in de vorm van een onweersbui. De volgende dag gewoon weer warm en zonnig.

• T.o.m.

Jannie, misschien moet je een nieuwe thermometer kopen, die van jouw is stuk.

• Jannie

Je hebt deels gelijk. Ik was niet volledig. De temperatuur in juli en augustus ligt rond circa 35 graden in de uitgestrekte Kashmir Vallei, die op 1750 meter hoogte ligt. Uiteraard is de temperatuur in de (zeer hoge) bergen er omheen (tot meer dan 7000 meter), lager. Ook is er in het algemeen in de Kashmir Vallei meer zon dan in de bergen.