reisadvies kashmir

• yvonneveer23@hotmail.com

Omdat we er er toch serieus over aan het denken zijn om, in plaats van te treinen/bussen (ons oorspronkelijke plan), het eerste stuk vanuit Delhi naar Srinagar te vliegen, toch nog even een vraagje over de veiligheid.

Als ik de site van BuZa bekijk, schrikt dat toch wat af, wat de situatie in Kashmir betreft. En ik besef, dat we als we nu zouden boeken, voor een vlucht rond 24 juli, ook het risico lopen, mocht de situatie verslechteren, dat we mogelijk dat ticket ‘weg moeten gooien’.

Anderzijds,zo duur is het niet. Ik zie nu tickets Delhi-Srinagar voor 59euro. Zouden de prijzen echt veel hoger liggen, als we nog een maand wachten? En wie kan uit eigen ervaring iets zeggen over de (ervaren) veiligheid/(on)rust?

Vijf jaar geleden reisde ik in mijn eentje. Kreeg ik tijdens het reizen, veel adviezen het (naar Kashmir reizen) niet te doen. Hier heb ik uiteindelijk, na veel aarzelen naar geluisterd.

Nu twijfel ik ook een beetje, doch er is ook iets in me dat zegt: ‘gewoon doen’….

Als er nog mensen zijn, die op mijn vorige item zouden willen reageren, graag.

Ik snap, dat ik uit boeken ook veel info zou kunnen krijgen. Maar ik hecht juist veel waarde aan de mening/de adviezen van echte India-kenners/gangers. Persoonlijke reacties/ervaringen. Ik merk, dat nu de reis dichterbij kom, ik hier ook echt naar uit kijk. Dat het steeds meer gaat leven/kriebelen.

Ik snap ook heus, dat ik uiteindelijk mijn eigen ‘verhaal/ervaring’ zal gaan beleven. Maar het delen, is voor mij ook al een stuk voorpret.

Alvast heel erg bedankt.

Groeten,

Yvonne

• T.o.m.

De situatie in Kashmir is al tientallen jaren gespannen.

Meestal is toerisme naar die gebieden mogelijk, en voor zover ik me kan herinneren, zijn er geen echte problemen mbt veilighied voor toerisme (behalve dan als je een of andere psychisch gestoorde nederlander tegenkomt die je vermoord, dat is dit jaar gebeurd, maar dit heeft verder niets met de algemene veiligheid situatie te maken. Bovendien hebben ze die vent opgepakt meen ik).

• johan1

gewoon gaan Kashmir is een bijzondere staat en de trip naar Leh is een spektakel

Haha T.o.m, ik wist haast, dat dit antwoord zou komen.

• suzannepijnenburg

Hoi Yvonne,

Ik ben nieuw hier, maar een fervent India-ganger. Ik ben afgelopen april in Kashmir geweest en ik zou zeggen: gewoon doen! ;-)

Uiteraard zijn de veiligheidsmaatregelen nog altijd strikt, en dit kan wat weerstand oproepen, maar als je gewoon de protocollen volgt is er niks aan de hand en valt het allemaal reuze mee. Ik vloog ook vanuit Delhi naar Srinagar en dit ging soepeler dan ik had verwacht. Bij aankomst moest ik wel een speciaal formulier voor buitenlanders invullen en ook bij vertrek weer hetzelfde idee. De koffers worden extra nagekeken, maar verder was de procedure gelijk als anders. Bij vertrek zou handbagage niet zijn toegestaan, maar die mocht ik uiteindelijk ook gewoon meenemen.

De meeste bezoekers in Srinagar kiezen voor een houseboat op Dal Lake, maar wij verbleven op een wat kleinere boot op Nagin Lake en hebben het daar erg naar onze zin gehad. Al was de familie die de boot beheerde af en toe wel wat aanwezig ( ze probeerden ons diverse tripjes aan te smeren naar plekken waar wij geen behoefte aan hadden) was het ook wel een bijzondere ervaring. Je kan overal prima een taxi huren om de omgeving te verkennen zoals richting GulMarg en Pahalgam. Zelf hebben wij alleen de eerste bezocht. Leuk voor een dagje weg, maar wij waren meer geinteresseerd in Srinagar zelf. In principe kan je overal prima komen en heb ik me niet onveilig gevoeld. Vooral rondom Dal Lake is men wel toeristen gewend en zijn ze, uiteraard, er met name op uit een centje aan je te verdienen ( vooral de shikara-mannen kunnen soms wat opdringerig zijn). Ik heb vooral genoten van het natuurschoon en de shikara-rides op de meren, met oa de floating market. En het gevoel een nieuwe wereld binnen te stappen in vergelijking met de rest van India.

Ik wens je een bijzondere reis, want het is zonder twijfel een unieke ervaring, en alvast veel voorpret ;-)

Wat fijn deze reactie, dankje voor de moeite, Suzanne. Het is gewoon het leukst om te horen hoe mensen, die

net ter plekke zijn geweest, het ervaren hebben. Ik print je reacties (alle reacties die ik krijg) uit en de tips gaan mee op reis.

We hebben net vandaag onze paspoorten met visum bij het visumkantoortje opgehaald, dus nu is het helemaal verheugen op alles dat komt.

Door jouw reactie('s) kijk ik er nog meer naar uit!!

Nog 3 weken hard werken en ons dan onderdompelen in de wereld van India, met al z'n facetten.

Wij voegen ons wel, dus zo'n extra procedures zullen ons niet deren. We zijn tenslotte te gast. Dat is altijd aanpassen aan het land waar je komt.

Het klinkt allemaal goed.

Dankje.

Groeten,

Yvonne

• VideJo

Wij zijn er eind mei geweest en geen enkel probleem. Ook van Delhi naar Srinagar gevlogen, daarna via Kargil naar Leh. Alleen de verkopertjes te water zoeken de toeristen echt op.Overigens vrij weinig westerse toeristen gezien.

• Ramrod

Hoe heb je Kargil naar Leh ervaren , neem aan dat je dit per auto hebt gedaan de weg was eind mei al open …? , hoelang deed je erover ,heb je dit ter plekke geregeld ,weet je nog wat dit koste ?

Ik wil volgend jaar ook naar Leh , denk op deze manier ook .

Alvast bedankt

• VideJo

Wij zijn inderdaad met een auto naar Leh gereden, maar wij hebben daar vrij lang over gedaan. Hikes onderweg en ook wezen kijken in Danaluh, wat een eind uit de route ligt.De route was eind mei maar net open. Aangezien het een georganiseerde reis was, kan ik je niet zeggen, wat de rit kostte

• Ramrod

Ok bedankt , was deze reis vanuit Nederland georganiseerd of via een Indiaas locale agent , ik zou namelijk het liefst onafhankelijk gaan ,wellicht via een agent in India het stuk via de weg naar Leh.