trouwen in NL of ergens anders?

• R

Ik , nederlandse man wil met mijn indiase vriendin trouwen.

we wonen in india, maar zouden omdat we allebei in NL zijn van de zomer hier kunnen trouwen (omdat het in india nogal een proces is)

wat hebben we precies nodig en is het snel te doen ? zijn er kosten ?

maakt het uit dat ze al getrouwd en gescheiden is ?

bedankt voor reacties

• kataraja

R, je schrijft dat je in Inda woont, je bent Nederlander en niet getrouwd met een Indiase. Zou je mij kunnen uitleggen met welk visa je dit doet?

• Rob

Trouwen en het buitenland

Nederlanders die in het buitenland wonen kunnen in Nederland trouwen. Nederlanders die in het buitenland willen trouwen, kunnen contact opnemen met de buitenlandse instantie die het huwelijk voltrekt. Nederlanders die in het buitenland zijn getrouwd kunnen hun huwelijk registeren in Nederland. Als zij weer in Nederland komen wonen is dat verplicht.

Wonen in het buitenland, trouwen in Nederland

Nederlanders die in het buitenland wonen en willen trouwen in Nederland moeten huwelijksaangifte doen (ook wel ondertrouw genoemd) bij de gemeente Den Haag. Daarna kunnen zij trouwen in iedere gemeente in Nederland. Dit geldt ook als 1 van de partners niet de Nederlandse nationaliteit heeft.

De huwelijksaangifte kan men schriftelijk regelen. Daarbij moeten zij aangeven in welke gemeente zij willen trouwen. Bij de huwelijksaangifte vraagt de gemeente Den Haag om bepaalde documenten, zoals geboorteakten en gegevens over de burgerlijke staat.

Trouwen in het buitenland

Nederlanders die in het buitenland willen trouwen, kunnen contact opnemen met de buitenlandse instantie die het huwelijk voltrekt. Deze instantie kan aangeven of de partners naar het recht van dat land in het huwelijk mogen treden. Ook geeft deze instantie aan welke documenten zij nodig hebben om in het huwelijk te treden. Trouwen op een Nederlandse ambassade in het buitenland is sinds 1 januari 2012 niet meer mogelijk.

Nederlanders die in het buitenland zijn getrouwd kunnen hun huwelijk in Nederland laten registeren. Als zij weer in Nederland komen wonen is dat verplicht.

Legalisatie en registratie buitenlands huwelijk

Gehuwden kunnen de buitenlandse huwelijksakte laten inschrijven in het huwelijksregister van de gemeente Den Haag, afdeling Landelijke Taken. Daarvoor hoeven de partners niet in Nederland te wonen. Registratie van het huwelijk is verplicht als men in Nederland gaat wonen.

Huwelijken die in het buitenland zijn gesloten, kunnen pas in Nederland worden geregistreerd als de huwelijksakte is gelegaliseerd.

Postadres & contact

Publiekszaken

Afdeling Landelijke Taken

Postbus 12620

2500 DL Den Haag

Heeft u vragen? Mail deze dan naar lt@denhaag.nl

U ontvangt binnen 1 werkdag een reactie.

Telefoon: 14 070

Fax: (070) 353 28 98

Vanuit het buitenland telefonisch bereikbaar op +31 70 353 30 00

• R

Dank Rob, heb je ook enig idee wat mijn vriendin mee moet nemen als we hier in NL trouwen?

@kat, ik studeer al aantal jaar aan de academie, heb daar mijn vriendin ontmoet.

ik sta tevens nog wel ingeschreven in amsterdam–

R

• Khan

> Dank Rob, heb je ook enig idee wat mijn vriendin

> mee moet nemen als we hier in NL trouwen?

>

Contact opnemen met de gemeente waar je wil trouwen.

Voor de rest kun je terecht op forum www.mixedcouples.nl en www.buitenlandsepartner.nl

Als je vriendin geen geboorteakte heeft, dan heb ik het idee dat het snelheidsvoordeel nog wel eens kan tegenvallen.

Was is dat vorige huwelijk en/of die echtscheiding geregistreerd?

Voor de rest adviseer ik je na te denken over het huwelijksvermogensregime. Als je in India gaat wonen na je huwelijk dan zou weleens het Indiase huwelijksvermogensrecht van toepassing zijn. De vraag is of dat je bedoeling is. Het beste is, wat je ook wil, in elk geval een akte van rechtskeuze bij een Nederlandse notaris te laten opmaken.

Voor verblijfsvergunning in NL maakt huwelijk niets uit.

Voor India kwalificeer jij uitdeindelijk als PIO. Uit mijn hoofd gezegd geldt daar weer een wachttijd van een jaar voor. Maar er zitten hier op het forum wat dat betreft voldoende ervaringsdeskundigen.

• Rob

Khan,

Niet de gemeente, eerst met Den Haag:

Postadres & contact

Publiekszaken

Afdeling Landelijke Taken

Postbus 12620

2500 DL Den Haag

Heeft u vragen? Mail deze dan naar lt@denhaag.nl

U ontvangt binnen 1 werkdag een reactie.

Telefoon: 14 070

Fax: (070) 353 28 98

Vanuit het buitenland telefonisch bereikbaar op +31 70 353 30 00

• Khan

Rob,

Landelijke taken gaat over het inschrijven van buitenlandse akten, die sluiten geen huwelijken en doen trouwens ook niet aan het legaliseren van buitenlandse akten.

Als ze in NL gaan trouwen, is dat geen buitenlandse akte

De geboorte en de echtscheidingsakte van die Indiase partner kunnen nu nog niet ingeschreven worden. Daarvoor moet die persoon eerst genaturaliseerd zijn.

• Rob

Nederlanders die in het buitenland wonen en willen trouwen in Nederland moeten huwelijksaangifte doen (ook wel ondertrouw genoemd) bij de gemeente Den Haag. Daarna kunnen zij trouwen in iedere gemeente in Nederland. Dit geldt ook als 1 van de partners niet de Nederlandse nationaliteit heeft.

Rob