trouwen

• snoep

hoi allemaal ,

hoe zit het nou met als je gaat trouwen met iemand uit india?

wat zijn je rechten en die vanhaar , we willen hier in india blijven , maar hoe zit het met mijn paspoort? kan ik een indiase paspoort aanvragen of id proof kaart , hoe zit dit nou inelkaar , ik hoor helaas zoveel verschillende uitleggen en verhalen , dat ik de draad kwijt ben , wat is nou waar en wat niet?

kan ik ook een id aanvragen zonder getrouwd te zijn?

wie kan mij helpen , voordat ik aan iets begin en in de problemen kom.

alvast dank.

Snoep

• Khan

a) Huwelijk verandert niets aan de nationaliteit, dat geldt zowel voor de NL als voor de Indiase overheid. Ergo, zowel jij als de Indiase partner behouden hun eigen nationaliteit.

b) De echtgenoo()te (dus niet vriend(in) o.i.d.) van een Indiase / Indier kan een PIO status krijgen.

"Who is eligible for a Persons of Indian Origin (PIO) Card?

All persons of Indian origin who hold passport of any other country (not being a citizen of Pakistan, Bangladesh and other countries that may be specified by the Central Government from time to time; at present nationals of Sri Lanka, Afghanistan, Bhutan, Nepal and China are also included in this category) will be eligible to apply for PIO Card, if:-

a. He/She at any time held an Indian passport; or

b. Applicant or either of applicant’s parents or grand parents or great grand parents was born in and permanently resident in India as defined in the Govt. of India Act, 1935, and other territories that became part of India thereafter provided neither was at any time a citizen of any of the aforesaid countries in first para; or

c He/She is a spouse of a citizen of India or a person of Indian origin Covered under (I) or (ii) above."

http://www.indianembassy.nl/visa-a-consular-services/pio-information/pio-card

Of naturalisatie tot Indier mogelijk is, is mij niet bekend.

c) Ik vermoed (maar 100% bevestiging heb ik nooit kunnen krijgen) dat een huwelijk tussen iemand met de Indiase nationaliteit en een buitenlander alleen geldig is naar Indiaas recht als deze geregistreerd is onder de Special Marriages Act 1954.

d) Mocht je na een huwelijk in India blijven wonen, dan wordt dat in elk geval voor het Nederlandse Internationaal Privaatrecht beschouwd als “eerste huwelijks domicilie” en dan is op het huwelijksvermogensrecht (simpel de kwestie van wie de eigendommen zijn, en wie aansprakelijk is voor schulden) het Indiase recht van toepassing. Hoe men in India met deze vraag omgaat, is mij niet bekend.

e) Mocht je t.z.t. naar Nederland willen verhuizen, dan kan de Indiase huwelijkspartner niet zondermeer mee. Je zal moeten voldoen aan de dan geldende eisen (werk en inkomen in Nederland) plus dat een Inburgeringstoets afgelegd zal moeten worden. Volgens de nu geldende regels zal dat afgelegd moeten worden in India. Dus sowieso zal je een tijd gescheiden van elkaar moeten leven. Wellicht biedt terugkeren naar Europa via een ander EU land een oplossing. Probleem is dat regels m.b.t. immigratie frequent wijzigen. Mijn ervaring is dat dit in de regel leidt tot een verstrakking van de regels (i.v.m. de diepgewortelde angst voor analfabete gelukszoekers) en niet een versoepeling.

Ongetwijfeld zullen er hier nog een heleboel mensen zijn die dit uit hun eigen ervaringen kunnen aanvullen.

• ton

Alles over inburgeren op de website www.inburgeren.nl. Inburgeren loopt via DUO (voorheen de IB groep) Vanaf 1 januari 2013 kan het nieuwe inburgeringsexamen gemaakt worden met als onderdelen: Kennis van de Nederlandse samenleving, Spreekvaardigheid, Luistervaardigheid, Leesvaardigheid, schrijfvaardigheid. Inburgeringscursussen worden gegeven via de ROC"s en via particuliere opleidingsbureaus. Vluchteligenwerk Nederland biedt ondersteuning in de vorm van taalcoaches.

• T.o.m.

ton, leuke info, maar de vraag van snoep was anders:

snoep is naar India gegaan voor vrijwilligerswerk, hij kreeg meteen een auto en partner aangeboden en wil een rijbewijs en een trouwbewijs. Verder wil hij/zij dan in India gaan wonen. Er is dus geen sprake van immigratie van een Indian national naar Nederland, maar immigratie van een nederlander naar India.

• ton

aha foutje mijnerzijds.