Tips en haalbaar?

• Brajo

Hallo,

in juli gaan we voor 4 weken naar India. Helaas in het regenseizoen, maar andere periode is helaas niet mogelijk ivm werk. We hebben het plan om vanuit Delhi richting Varanasi te gaan en via wat kleinere plaatsen en Agra weer terug naar Delhi.

Wie weet er nog leuke tussenstops tussen Varanasi en Delhi?

Vervolgens willen we naar Ladakh. Heen over land. Eventueel via Amritsar en Dharamsala. Vandaar uit naar Manali en door naar Leh. Terug met het vliegtuig. Ook hier hebben we dan nog een kleine twee weken voor. Een korte trekking van 2 a 3 dagen willen we zowieso doen.

Hoe veel dagen van te voren moeten we weer terugvliegen naar Delhi? Lees dat het wijs is om kleine marge te nemen voor als binnenlandse vlucht niet gaat… Komt dit regelmatig voor?

En op of aanmerkingen op de haalbaarheid van het reisschema zijn uiteraard ook welkom!

Groeten Brajo

• socra

Fijn om te lezen dat de reis ook richting Dharamsala gaat, het hart van vluchtelingen van Tibetanen.

Hoop dat jullie “het chinezen ”ook zal vermijden.

• KeesS

In die tijd zou ik me alleen richten op Ladakh etc. Wil je toch naar Agra en Varanasi zou je kunnen kijken naar de trein, wellicht terugvliegen van Varanasi en doorvliegen naar Ladakh. Binnenlandse vlucht Delhi > Varanasi vv is ook goed te regelen.

• T.o.m.

Het regenseizoen is inderdaad niet handig, als de boel onder water staat kom je nergens.

Maar dat is niet je grootste probleem. Het is namelijk ook nog eens loeiheet. Dat word jullie grootste probleem in combinatie met een zeer hoge luchtvochtigheid en een waarlijke ontploffing van insekten leven. Alle ingredienten om doodziek te worden.

Als jullie per se Delhi-varanasie-agra willen doen, doe dit dan aan het einde van je trip en ga dus de eerste 2 weken naar Leh en omgeving. Daar is het dan fantastisch. Ga niet overland maar vlieg er meteen heen. Als je daar klaar bent kan je de rest proberen te doen. Eind Juli is het al wat koeler dan begin juli.

• Ineke M

Ik ben ieder jaar in juli in Delhi/Pushkar en herken de explosie van insecten niet. Maar goed, Pushkar is ook een eind van Varanasi vandaag, dus wellicht dat het daar wel zo vreselijk is.

Oké, het is warm met een hoge luchtvochtigheid, maar de explosie van insecten komt (daar) pas later (september kun je bv hele zwermen sprinkhanen hebben!). Zolang je je aanpast en rustig aan doet is er (bij mij) niets aan de hand. Je moet wel je tempo aanpassen en, of 's nachts reizen, of met airco.

Het verschilt ook per jaar. Vorig jaar was het heetst wat ik in juli meegemaakt heb; 43 graden met een hele hoge luchtvochtigheid en nog geen regen. Maar het kan ook regenen en rond de 30-35 graden zijn (ik heb het zelf liever droog en dan maar heet).

Daarnaast is het ook persoonlijk. Mijn man zal bv nooit meegaan in juli ivm de hitte/vochtigheid.

In Leh is het stukken koeler!

Ineke

• Rob

Ineke,

Of het te warm (of te koud) is ligt grotendeels aan de persoon.

Zelf ben ik tot nu toe uitsluitend in de moessonperiode in India geweest.

Vanaf eind juni tot eind september.

Ik vind het heerlijk die vochtige warmte.

Je moet natuurlijk wel je ritme aanpassen.

Het hoogste wat ik meegemaakt heb in juli was 43 graden in Jodhpur.

Het laagste wat ik meegemaakt heb in juli heb was 25 graden in Jodhpur.

De overstromingen tijdens die periode ken ik alleen van tv in India, op (bijna) iedere hotelkamer aanwezig.

Terwijl ik met een Kingfisher op het dakterras van Amax Inn zat werden er complete wijken langs de Jamuna geëvacueerd.

O.a. Majnu-Ka-Tilla was compleet overstroomd.

Twee jaar geleden wilde ik naar Orissa.

Dat ging niet door, omdat alles overstroomd was.

Niet alleen door de regenval, maar doordat ze dan de dammen open gaan zetten.

Voor onze nieuwe Koning, die watermanagement gestudeerd heeft, ligt er een grote, internationale taak open.

Vorig jaar in dezelfde periode ben ik een weekje naar Orissa / Puri geweest.

Nauwelijks een regenbui gehad.

Rob