Na het zien van deze docu

• kataraja

Na het zien van deze docu http://www.youtube.com/watch?v=lgDGmYdhZvU ben ik een beetje van streek af, ik wist niet dat het nog zo diep geworteld zat, zelfs de rooms katholieke kerk doet mee. De laagste kaste mag niet in hogere kasten kerken komen, sterker nog, na de dood gaat het door, de laagste kaste mag niet begraven worden, op hogere kaste kerkhoven, maar op eigen kerkhoven, zum kotzen.

Het is best wel een lange docu maar als je iets over de achtergronden te weten wilt komen echt een aanrader.

Groet kataraja, de dalith.

• Erik de Ruijter

Ja hoor, ik kom het nog elke dag in het vrijwilligerswerk aldaar tegen. Ik werk met ‘ex-onaanraakbaren’ (volgelingen van Dr. Ambedkar) maar dat ‘ex’ geldt dan weliswaar in religieuze zin maar zeker niet altijd in hun dagelijks leven. In een blog over vorig najaar bijvoorbeeld geschreven

“For instance we visited friends in Umarga, including their Hindu relatives who live one level down in the same house. Those relatives only let us in because I’m a Westerner, normally my Indian friends are kept outside that house because still they are considered (Buddhist) Untouchables!”

Maar zo heeft elk land z'n merkwaardige tics…

Sukses,

-Erik>

• Khan

De kastetegenstellingen, maar dan onder christenen in Kerala is ook een van de thema's van het boek The God of Small Things van Roy http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_of_Small_Things

Dat het zeer diep zit ingevreten kan ik uit eigen waarneming (Pentacostal Church in AP) bevestigen.

Verder leeft het kastestelsel ook onder moslims, wat op gespannen voet staat met de uitgangspunten van de Islam.

M.b.t. RK kerk, ik denk nog dat dit het beste aansluit bij Hindu gewoonten, vgl. offers van kokosnoten, dagelijks een nieuwe saree voor een Mariabeeld….

• kataraja

Erik en Khan,

Ik weet niet of jullie van plan zijn de hele docu te bekijken, maar als ik zie met hoeveel passie de voorstanders van het kaste systeem deze gruwel verdedigen, dan ben ik bang dat het vele generaties zal duren voor het werkelijk verdwijnt. Zelfs kinderen zijn heel stellig in de voordelen.

Groet Kat.

• Erik de Ruijter

Voor de dorpen: ja. In de steden is het beduidend minder relevant, gebruikt iedereen dezelfde waterleiding, kunnen ook brahmins in de sloppenwijken belanden etc. etc. Waar het dan wél moeilijk uitroeibaar is zit in de familierelaties. Op m'n kantoor in Nederland werken zo'n 400 offshoring-Indiërs (en die rouleren deels met 1000+ in India die voor ons werken), en bij de meesten zie je nog altijd gearrangeerde huwelijken waarbij (sub-)kasten erg belangrijk zijn. En zelfs een ‘love-marriage’ zal heel moeilijk door de familie geaccepteerd worden als het niet past in hun kaste-ideetjes…

Tnx,

-Erik>

• Paul Broekman

Indrukwekkende film. Bedankt ervoor.

Verschrikkelijk natuurlijk het kaste systeem maar vooral erg om te zien dat het nog zo diepgeworteld is, in ongeacht welke religie of staat.

• Erik de Ruijter

En een mooie link die ik via m'n Dalit netwerk kreeg: het ‘erft’ soms ook over naar India-afkomst mensen tot dicht hier om de hoek :D

http://www.indianexpress.com/news/uk-wakes-up-to-caste-bias/1093262/0

Wijsheid gewenst,

-Erik>

• Iyer

Het probleem is dat kaste gepolitiseerd is. Nee, natuurlijk heeft kaste niets met religie te maken.