weg van Srinagar naar Leh

• yvonneveer23@hotmail.com

Beste Indiagangers,

Ik weet dat het misschien een beetje kinderachtig klinkt (zeker omdat ik ook al

een aantal keren in India ben geweest), maar na een heftige/angstige rit vorig jaar in Nepal,

ben ik wat vlugger bang (hoewel ik het reizen anderzijds toch echt niet op wil geven).

Is de busrit van Srinagar naar Leh erg eng, wat ‘dieptes/ravijnen’ betreft?

Ik ben 5 jaar geleden al eens van Manali naar Leh gebust, toen heb ik eigenlijk van begin tot eind genoten.

Destijds heb ik op de terugweg gevlogen, nu willen we ‘alles’ bussen.

Heeft iemand nog tips voor ons, wat betreft het traject Dehli-Srinagar-Leh?!

Alvast heel erg bedankt, groeten, Yvonne

• johan1

Van Srinagar naar Leh is ongeveer hetzelfe als van Manali. Dat was in1999

• Sundri

De weg van Srinagar naar Leh is spectaculair en minder “eng” dan van Leh naar Manali. De hoogste pas tussen Srinagar en Leh ligt op circa 4.500 meter en tussen Leh en Manali op circa 5.500 meter. Mijn man rijdt de route tussen Srinagar en Leh in een nacht! De bus rijdt alleen overdag met een overnachting in Kargil. Ik vind de route niet eng, maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Beste tijd om de route te rijden is in juli en augustus met 100% kans dat de weg open is. Is de weg gevaarlijk als gevolg van regen, sneeuw en/of landverschuivingen dan wordt de weg afgesloten. (Ik weet waar ik het over heb, ik woon in Srinagar en heb de route zelf ook “gedaan”).

Hoi Sundri,

Dit klinkt goed, wauw. Ik krijg direct zin, dankje, dankje.

We hebben maandag geboekt, dat is al een feestje op zich.

Maar dit maakt de voorpret nog groter. Ik verheug me er enorm op.

En die angst voor ravijnen ‘valt’ direct weg, als ik dit lees.

Groetjes, Yvonne

• kataraja

Yvonne,

Hier al een voorproefje.

http://www.youtube.com/watch?v=PbefRThuwkw

Op youtube staan meerdere filmpjes.

Veel kijk plezier Kataraja

• Sundri

Ik kan er nog aan toevoegen dat de weg tussen Srinagar en Leh feitelijk veiliger is dan die tussen Jammu en Srinagar. Simpelweg omdat de laatste weg een zeer drukke hoofdweg is, terwijl de weg tussen Srinagar en Leh rustig is. In de winter gaan tussen Jammu en Srinagar weleens bussen of auto's over de rand. Daarom was er op die weg van begin februari tot 18 maart eenrichtingsverkeer (even dagen van Jammu naar Srinagar en op oneven dagen tussen Srinagar en Jammu). Dat is tussen Srinagar en Leh echt niet nodig, nooit van ongelukken gehoord op die route. Ook moet je bedenken dat de buschauffeurs (ga je met de J&K Stateline?) erg ervaren zijn op die route.

Helemaal bedankt, de voorpret bouwt zich op!!

Jee, wat een sneeuw nog overigens…..denk niet dat wij dat mee gaan maken.

We gaan de laatste week van juli, de eerste 2 weken van augustus.

We willen lekker op de bonnefooi gaan, heb ik altijd gedaan in India.

Is eigenlijk altijd goed gegaan. Hoewel ik wel besef, dat 23 dagen niet al te riant is.

Maar…..het reizen op zich, is al doel van de reis.

Die reispret zie je in het filmpje ook helemaal terug.

Kan niet wachten, maar eerst nog maar 4 maanden hard werken.

Maar dan weet je ook waarom je werkt: om telkens weer op reis te kunnen gaan!

Groeten,

Yvonne

• Ramrod

Hoelang doe je er over van Manali naar Leh , per bus of eventueel met prive vervoer , is dat langer dan Srinagar - Leh ?

Wil nog eens naar Leh om daar de omgeving te bekijken , via een mooie route er naar toe rijden en met het vliegtuig weer naar Delhi .

• Sundri

De route Manali - Leh is langer dan Srinagar - Leh. Maar ik heb geen idee hoe lang je daar over doet.

• Ramrod

Hier nog een link met veel info , even bij de goede deelstaat kijken en je vindt er veel info .

http://www.indiamike.com/india/states-in-india-f18/