Grenzeloos verliefd

• Rob

Zoals het Darwinistische vinkje veranderde, verandert ook de mens wezenlijk door sociale en geografische invloeden. Zo denk ik erover.

Paul,

Quote van mijn Indiase travelbuddy: in alle culturen zijn andere eetgewoonten, maar 's morgens vroeg komt bij iedereen hetzelfde eruit.

Wat ik hiermee bedoel: je kunt de nadruk op verschillen tussen mensen en culturen leggen, je kunt ook de nadruk op overeenkomsten leggen.

Rob

Museum of Toilets Delhi

• Rob

Paul,

Nog een tweede voorbeeld.

Het 14-jarig zoontje van mijn Indiase travelbuddy vroeg mij eens of ik in god geloofde.

Hij zelf zei van niet.

Je kunt je dan afvragen: welke god bedoelde hij?

Of gaat die vraag dieper?

Rob

• kataraja

Rob,

Wat het zoontje van Rattan beweert "Het 14-jarig zoontje van mijn Indiase travelbuddy vroeg mij eens of ik in god geloofde. Hij zelf zei van niet." beweren veel mensen, tot het noodlot toeslaat! Ik ken zoveel mensen die in niets geloofden en als hun kind/vrouw/man/vader//moeder/broer/zus ernstig ziek werd werden ze wel gelovig!! Bidden, kaarsen opsteken enz enz.

Ik ken een goeie quote van Pierre Vogel een Duitser die na lange koran studies Iman is geworden, Als er in een vliegtuig alle motoren uitvallen, en iedereen moet zich klaar maken voor een noodlanding, dan zal je in het hele vliegtuig niet 1 atheïst terugvinden, dan bid iedereen. Moraal van het verhaal, we hebben allemaal een houvast of iets dergelijks nodig als de nood aan de man komt!!!

Groet Kataraja

• Rob

Kataraja,

Ja, dat is wat ik probeer aan te geven.

Je kunt je focussen op de overeenkomsten tussen mensen: iedereen heeft een houvast nodig.

Of op de verschillen: allerlei soorten godsdiensten en levensbeschouwingen.

Rob

• kataraja

Rob,

We zijn het eindelijk ergens over eens.

Prettige avond, Kataraji

• Paul Broekman

Je roots liggen in je culturele achtergrond.

Je kunt moeilijk zeggen : mijn roots liggen in Nederland maar met de Nederlandse cultuur heb ik niets te maken. Een en ander is onlosmakelijk met elkaar verbonden zo lijkt mij. Met andere woorden: mijn wortels liggen in de Nederlandse cultuur.

De overeenkomsten en de verschillen.

Het gaat er mij nu om, om de nadruk te leggen op iets wezenlijks in cultuurverschillen. Lange tijd dacht ik dus ook dat cultuur een mantel was die makkelijk was af te schudden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dat niet zo is en dat je roots of waar je vandaan komt, mede bepalen hoe je in elkaar steekt.

Wij werken met kunstenaars van over de hele wereld en we beginnen zo langzamerhand de verschillen te zien en herkennen daardoor waar ze vandaan komen. En dat vind ik cultureel bepaald.

De ontmoetingen vinden plaats op basis van min of meer algemeen geldende normen, de overeenkomsten. De westerse normen voor “beleefde” omgang. Met de oosterse kunstenaars ligt dat meteen al ingewikkelder. Daar blijken die omgangsnormen veel sensitiever te liggen en zich meer af te spelen op terreinen zoals lichaamstaal, luidheid en toon van spreken en indirect taalgebruik.

Ik merk b.v. op dat er een verschil is tussen Australiërs en Amerikanen, beide Engels sprekenden. Maar Amerikanen benadrukken mij dat er een wezenlijk verschil is tussen Amerikanen van de oost of west kust. En dat gaat nogal denigrerend.

Winkeliers in Göreme , een toeristisch centrum bij mij in de buurt, doen vaak een quiz. Het raden op afstand waar de langslopende toeristen vandaan komen. En daar zijn ze goed in. Blijkbaar kunnen zij aan het (fysieke) gedrag van de toerist zien waar zij vandaan komen. Zo diep gaat cultuur dus.

“God” is een begrip in de taal en als zodanig bestaat “God” dus. Maar “liefde” is ook een begrip in de taal, en hoeveel interpretaties zijn er niet van het begrip “liefde”, en tot hoeveel onbegrip heeft dat niet geleidt? Dus daar waag ik me niet aan…..

• Ramrod

Voor de betweters en zuurpruimen hier , fijne valentijn

• Rob

Paul,

Ik vind dit wel een leuke discussie.

Hoe iedereen bepaalde begrippen interpreteert.

Voor mij liggen mijn roots in mijn geboortestad, geboortewijk, geboortehuis.

Daar ben ik ter wereld gekomen en heb ik mijn eerste vier levensjaren doorgebracht.

Voor mij heeft dat helemaal niets met de Nederlandse cultuur te maken.

Iedereen wordt ergens geboren en groeit ergens op.

Dat ik brintapap moest eten en druppeltjes vieze levertraan kreeg, zit dat nu in mijn genen?

En ben ik daardoor Nederlander geworden?

Rob

Er ligt tussen Dinkel en Regge een land

Ons schone en nijvere Twente

Het land van de arbeid het land der natuur

Het steeds onvolprezene Twente

Daar golft op de essen het goudgele graan

Doet 't snelvlietend beekje het molenrad gaan

Daar ligt er de heide in 't paarsrode kleed

Dat is ons zo dierbare Twente (2x)

• Khan

… phir bhi dil hai hinustani …

http://www.youtube.com/watch?v=5wjGc1zGWBc

:)

• Rob

Khan,

Ja, welke schoenen en broek je ook aan en welke pet op: je hart blijft bij je roots.

Rob