Grenzeloos verliefd

• Rob

Cultuur zit niet aan de buiten kant maar ook in de hoofden.

Kataraja,

Je geeft een mooi voorbeeld.

Wat is de binnenkant en wat is de buitenkant?

Jullie hebben een jongetje gesponsord om een goede opleiding te volgen.

Met alleen maar theoretische kennis en/of het aanleren van praktische vaardigheden kom je er niet.

Ook niet in Nederland.

Rob

• kataraja

Ja Rob,

Triest is dat, daarom vind ik het ook heel triest dat veel zigeuners en “jungle people” hun lange haren knippen, om zo op “gewone” Indiërs te lijken.

• Paul Broekman

Ik heb ook altijd gedacht dat cultuur iets was wat aan de buitenkant zat maar ik kom er steeds meer achter dat dat niet zo is. Cultuur is niet iets wat ik een korte spanne tijd opgebouwd wordt maar vaak eeuwen oud is.

Neem b.v. het verschil tussen de Turkse cultuur en de Indiase. Van oorsprong zijn Turken nomaden in tegenstelling tot Indiërs. (Behalve de nomadische stammen die je vooral in Radjastan vindt) Iemand uit Tamil Nadu voelt zich niet echt thuis in andere staten van India en viseversa.

De achtergrond van dit nomadisch bestaan vind je nog steeds terug in de huidige cultuur van de Turken. (Ook in hun historische besef) De hiërarchische omgangsnormen, de man – vrouw verhoudingen, het belang van het netwerk (vanuit het oeroude stammenbesef), het diepgewortelde sjamanistische (bij)geloof zijn geen opgelegde culturele eigenschappen maar intrinsieke eigenschappen van de Turk. Het is niet iets waar men zomaar even afstand van doet. Het zit verankerd in de taal, de manier van kijken, het lopen, m. a.w. het is geïncorporeerd.

Dat maakt het ook zo moeilijk om het te begrijpen. In India voelde ik me meer Nederlander dan in Nederland. En nu ook in Turkije. Ik sprak laatst met een Turk die in Nederland is geboren maar hier is komen wonen. Deze interculturele mensen zijn bijzonder goed in staat te verwoorden wat ik hier bedoel.

In korte tijd zette hij het essentiële verschil neer tussen de Nederlandse en Turkse cultuur. Het is soms moeilijk om te beseffen dat er zoiets is als een specifieke Nederlandse cultuur. Je zit er middenin en dat maakt het kijken naar ingewikkeld. Buitenlanders, (Simon Schama) kunnen dat beter.

De strijd tegen het water heeft ongelooflijk betekend voor de manier waarop Nederlanders met elkaar omgaan, en dat gaat heel ver teug in het verleden. De verhouding tussen adel en het volk heeft in Frankrijk nog steeds zijn weerslag op de verhoudingen. Toen ik daar woonde verbaasde ik mij dat eeuwen na de revolutie er nog steeds sprake was van een voor mij overdreven respectvol “mijnheer de notaris” en “mijnheer de dokter” alsof het oude adel betrof. Zeg tegen een Turk dat ie morgen moet vertrekken en hij is in tien minuten gepakt.

Zoals het Darwinistische vinkje veranderde, verandert ook de mens wezenlijk door sociale en geografische invloeden. Zo denk ik erover.

• kataraja

Paul,

Dat maakt het ook zo moeilijk om het te begrijpen. In India voelde ik me meer Nederlander dan in Nederland. En nu ook in Turkije

Dit is zo bizar, ik woon nu alles bij elkaar 11 jaar “in den vreemde” maar mijn vaderlandse gevoelens (geen heimwee) worden sterker en sterker, een tijd geleden wilde ik zelfs een foto van Koningin Beatrix in onze woonkamer op hangen maar mijn vrouw wilde er niets van weten.;)

Ook heb ik besloten (ik hoop dat dit nog heel lang duurt) te sterven en gecremeerd te worden in Nederland!

Groet

• Rob

Kataraja,

Dat noemen ze conformeren.

Komt overal voor.

Rob

• Rob

Paul en Kataraja,

Volgens mij heeft dit niets met cultuurverschillen te maken, integendeel.

Dit heeft te maken met je roots, waar kom je vandaan.

Dat is iets heel anders.

Rob

• kataraja

Rob,

Jij noemt het conformeren, ik noem het je eigen identiteit en cultuur opgeven om niet op te vallen en gediscrimineerd te worden!

Goinoavend Kataraja

• Rob

Kataraja,

Volgens mij is dat hetzelfde.

Rob

• kataraja

Rob,

Conformeren doe je uit vrije wil, de mensen waar ik het over heb doen het uit noodzaak, weet je wel, zoals orthodoxe joden die hun bakkebaarden afschoren eind jaren dertig!!!

• Rob

Kataraja,

Dit is een kwestie van definitie en interpretatie: conformeren = aanpassen aan de publieke opinie volgens mijn woordenboek.

Mijn woordenboek rept niet over ‘uit noodzaak’ of ‘uit vrije wil’.

Rob